text Eseuri crestine

Trei trepte ale iubirii

de A. W. Tozer
Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: A. W. Tozer

   Expresia "iubirea lui Dumnezeu", atunci când este folosită de creştini, se referă aproape totdeauna la iubirea lui Dumnezeu pentru noi. Să nu uităm însă că ea poate însemna şi iubirea noastră pentru Dumnezeu.

   Prima şi cea mai mare poruncă este faptul că ar trebui să-L iubim pe Dumnezeu cu toată puterea întregii noastre personalităţi. Deşi orice iubire are originea în Dumnezeu şi din acest motiv este propria iubire a lui Dumnezeu, ni se permite totuşi să captăm şi să reflectăm acea iubire într-un asemenea mod, încât să devină de fapt iubirea noastră, cam aşa cum lumina soarelui reflectată de lună devine lumina lunii.

   Iubirea creştinului pentru Dumnezeu a fost împărţită de către unii gânditori religioşi în două categorii: iubirea recunoştinţei şi iubirea perfecţiunii divine.

   Iubirea care izvorăşte din recunoştinţă se află în pasaje precum Psalmul 116.1: "Eu Îl iubesc pe Domnul pentru că a auzit vocea mea şi implorarea mea" şi 1 Ioan 4.19: "Noi Îl iubim pentru că El ne-a iubit mai întâi". Acesta este un fel de iubire foarte corect şi legitim care Îi este plăcut lui Dumnezeu, deşi face parte dintre cele mai elementare şi mai imature sentimente religioase. Iubirea care este rezultatul recunoştinţei pentru favoruri primite nu poate decât să aibă în ea un anumit element de egoism. Ea se găseşte cel puţin la limita cu egoismul şi este greu de deosebit de el, căci ea există numai pe baza binefacerilor primite, şi fără ele nu poate exista.

   Un fel de iubire mai înalt este iubirea perfecţiunii divine. Această iubire este trezită de contemplarea Fiinţei glorioase a lui Dumnezeu, şi are în ea un puternic sentiment de admiraţie. "Iubitul meu este alb şi rumen, deosebindu-se de zece mii. Gura lui este cea mai dulce, da, el este deosebit de plăcut" (Cântarea Cântărilor 5.10, 16).

   Această iubire a perfecţiunii divine diferă de iubirea care izvorăşte din recunoştinţă prin aceea că motivele ei sunt mai înalte, iar elementul de egoism este redus aproape la zero. Să notăm totuşi că cele două au un lucru în comun: ambele pot să dea un motiv pentru existenţa lor. Iubirea care poate oferi motive este ceva raţional şi nu a ajuns la o stare de puritate deplină. Ea nu este o iubire perfectă.

   Noi trebuie să ne dezvoltăm iubirea faţă de Dumnezeu până ce depăşim iubirea recunoştinţei şi iubirea perfecţiunii divine. Acesta este un stadiu avansat al iubirii care întrece cu mult celelalte două feluri.

  Jos la nivelul omenescului pur este ceva obişnuit să găsim o iubire care se ridică atât deasupra recunoştinţei, cât şi a admiraţiei. Mama unui copil anormal poate de exemplu să-şi iubească nefericitul copil cu un ataşament emoţional absolut imposibil de înţeles. Copilul nu trezeşte nici o recunoştinţă în pieptul ei, căci ea trebuie să renunţe la toate privilegiile, sugarul neajutorat n-a fost decât o povară de când s-a născut. De asemenea, mama nu poate găsi într-un asemenea copil ceva perfect pe care să-l admire, căci nu există aşa ceva. Cu toate acestea, iubirea ei pentru el este ceva minunat şi totodată înspăimântător la vedere. Sentimentele ei gingaşe au "înghiţit" complet copilul şi l-au asimilat cu propria ei fiinţă interioară în aşa măsură, încât ea se simte una cu el. Şi într-adevăr ea este una cu el din punct de vedere emoţional. Viaţa ei şi cea a copilui sunt cu siguranţă mai unite decât au fost în timpul perioadei sarcinii. Căci unitatea inimilor este totdeauna mai frumoasă decât orice altceva care poate fi experimentat de către carne şi sânge.

   Ceea ce am vrea să spunem aici este că în acest tip mai înalt de iubire există un element supraraţional care nu poate şi nu încearcă să dea motive pentru existenţa ei. Ea nu spune: "Eu iubesc pentru că", ea doar şopteşte: "Eu iubesc". Iubirea perfectă nu cunoaşte un PENTRU CĂ.

   Există un loc în experienţa religioasă în care noi Îl iubim pe Dumnezeu numai pentru Sine Însuşi, fără nici un gând la binecuvântările Sale. Şi există un loc în care inima nu foloseşte facultatea raţiunii pentru a trece de la admiraţie la afecţiune. Este adevărat, totul poate începe cu mult mai jos, dar se ridică curând la înălţimea unei adorări oarbe care suspendă raţiunea, iar inima se închină într-o bucurie nemăsurată. Ea poate doar să exclame: "Sfânt, sfânt, sfânt", deşi nu prea ştie ce însemnă asta.

   Dacă toate acestea par să fie prea misterioase, prea ireale, nu aduc totuşi nici o dovadă şi nu mă străduiesc să-mi apăr poziţia. Lucrul acesta poate fi înţeles doar de către cei care l-au experimentat. El este respins de marea masă de creştini din ziua de azi şi luat în râs ca fiind noimă. Aşa să fie. Unii vor citi şi vor recunoaşte o descriere exactă a piscului luminat de soare unde s-au aflat pentru clipe scurte şi unde doresc adesea fierbinte să se reîntoarcă. Şi unii ca aceştia nu au nevoie de nici o dovadă.

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 140-144"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 140În acest psalm vedem unite multele puteri vrăjmaşe ale răutăţii, pentru a face rău poporului lui Dumnezeu.Chiar dacă şi aici este vorba în primul...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 132-139"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 132Versetele 1-5În aceste versete stă înaintea noastră un bărbat care şi-a îndreptat toată atenţia asupra casei Domnului. Vedem aici o mare diferenţ...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 120-131"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 120În cercetarea psalmilor ajungem acum la aşa-numita Cântare a treptelor. Ei poartă titlul: „O cântare a treptelor“, pentru că au fost cântaţi cu o...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmul 119"
Categorie:  Cartile Bibliei  Versetul 1Psalmul 119 deţine o poziţie unică în cartea pe care o cercetăm. Chiar şi structura lui este diferită de cea a altor psalmi, fără să amintim că ar...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmul 118"
Categorie:  Cartile Bibliei  Versetele 1-9Cât de adesea este amintită în Psalmi bunătatea lui Dumnezeu! Duhul Sfânt este acela care ne-o aduce mereu înaintea ochilor. Dumnezeu este bun,...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 115-117"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 115Versetele 1-8O caracteristică a credinciosului este dorinţa acestuia ca Numele Domnului să fie proslăvit. Psalmistul exprimă această dorinţă prin...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 110-113"
Categorie:  Cartile Bibliei Psalmul 110Versetul 1„Acest psalm“, scrie Henri Rossier, „reprezintă totodată punctul central al acestei părţi a Sfintei Scripturi.“ O astfel de observaţie este u...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 107-109"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 107Versetele 1-9Cu acest psalm începe cartea a cincea a Psalmilor. Un bun cunoscător al istoriei lui Israel şi al Psalmilor scria despre această car...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 105-106"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 105Versetele 1-15Acest psalm descrie credincioşia lui Dumnezeu faţă de poporul Său. El Şi-a adus aminte de legământul Său cu Avraam, şi pe baza haru...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce ne spun Psalmii? Psalmii 101-104"
Categorie:  Cartile Bibliei  Psalmul 101În ultimii psalmi am văzut arătarea Împăratului şi ridicarea Împărăţiei Sale. În acest psalm găsim principiile după care Împăratul va conduce pop...
de Marga Buhus 05 mai 2025 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise