text Studiu biblic

Este Dumnezeu Tatăl mai mare decât Isus?

În Evanghelia după Ioan, Isus spune: "Tatăl este mai mare decât Mine." Ce vrea să spună prin aceste cuvinte?

Uneori atunci când Isus face afirmaţii directe care par să însemne un lucru, trebuie să trecem de suprafaţă ca să rezolvăm aparenta dificultate. În acest caz, nu e nevoie de acest gen de muncă suplimentară. Isus a vrut să spună exact ce a spus: "Tatăl este mai mare decât Mine." Acest lucru este întrucâtva îngrijorător pentru creştini, pentru că avem această doctrină sacră a Trinităţii care descrie unitatea celor trei Persoane ale Trinităţii - Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Aici, Fiul lui Dumnezeu spune că Tatăl este mai mare decât El. E unul din motivele pentru care biserica a mărturisit din totdeauna doctrina numită a subordonării lui Hristos. Observaţi că nu e numită doctrina inferiorităţii lui Hristos. Subliniez acest lucru pentru că în cultura noastră unii trag concluzia că subordonarea implică în mod necesar inferioritatea.
Motivul pentru care teologia creştină conţine o doctrină a subordonării lui Hristos este acela că, deşi a doua Persoană a Trinităţii are aceeaşi natură cu Tatăl (e de aceeaşi esenţă, "Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat", etern în fiinţa Sa), există o deosebire între Persoanele Divinităţii. În economia răscumpărării şi chiar a creaţiei, vedem anumite lucrări atribuite Tatălui, altele Fiului, iar altele Duhului Sfânt.

Interpretarea tradiţională este aceea că Fiul este născut din Tatăl - nu creat, ci născut din veşnicie. Tatăl nu este născut din Fiul. Fiul este trimis în lume de către Tatăl; nu Fiul Îl trimite pe Tatăl. Isus a spus: "Eu nu fac nimic de la Mine, doar ce Îmi spune Tatăl să fac." Mâncarea şi băutura Sa era să facă voia Tatălui. A fost trimis de Tatăl să vină în lume ca să facă lucrarea de răscumpărare. În planul de răscumpărare al Divinităţii, unul Îl trimite pe Celălalt, iar Cel ce trimite se spune că este mai mare decât Cel ce este trimis, în termenii deosebirilor administrative şi a structurii în care lucrează Divinitatea.

În acelaşi fel, de-a lungul istoriei sale - cu excepţia dizidenţilor filioci -, biserica a declarat că, la fel cum Tatăl Îl trimite pe Fiul, Duhul Sfânt este trimis de către Tatăl şi de către Fiul. La fel cum Fiul este subordonat Tatălui în lucrarea de răscumpărare, tot aşa Duhul Sfânt este subordonat atât Tatălui cât şi Fiului. Dar, încă o dată, acest lucru nu înseamnă o inegalitate a fiinţei, demnităţii sau atributelor divine. A doua Persoană a Trinităţii este pe deplin Dumnezeu; a treia Persoană a Trinităţii este pe deplin Dumnezeu. În această lucrare de răscumpărare vedem exprimarea supraordinării şi a subordonării.

A fost Hristos capabil să păcătuiască?

A avut Isus capacitatea să păcătuiască? Problema ascunsă în această întrebare este aceea că, dacă Isus a avut capacitatea să păcătuiască, înseamnă atunci că a avut păcatul originar şi a luat parte la natura decăzută? Dacă aşa ar fi stat lucrurile, atunci El nu ar fi fost calificat să se mântuiască pe Sine Însuşi, darămite pe noi. Dacă nu a avut capacitatea să păcătuiască, a fost ispitirea Lui (atât de centrală în acordarea de către Dumnezeu a cununii de slavă pentru ascultarea Sa) doar o farsă - nu a fost supus în realitate unei ispitiri veritabile?

Noul Testament ne spune că Isus a fost la fel ca noi în toate privinţele, cu excepţia uneia singure: El a fost fără păcat. Ne spune că Isus S-a întrupat şi a luat asupra Sa natura păcătoasă. Ne mai spune că El este al doilea Adam. În general, cristologia clasică învaţă că atunci când S-a întrupat şi a devenit noul Adam, El S-a născut cu aceeaşi natură pe care a avut-o Adam înainte de Cădere. Adam nu a avut păcatul originar atunci când a fost creat. Aşa că nici Isus nu a avut păcatul originar. Punem atunci aceeaşi întrebare: A fost Adam capabil să păcătuiască? Da, a fost capabil. Hristos, al doilea Adam, a fost şi El capabil să păcătuiască în sensul că a avut toate aptitudinile şi tot ce Îi era necesar pentru a păcătui, dacă ar fi ales să facă acest lucru.

Ar fi putut Isus să păcătuiască dacă ar fi vrut? Absolut. Desigur că El n-a vrut să o facă. Deci, dacă puneţi întrebarea într-un mod diferit, ar fi putut Isus să păcătuiască dacă n-ar fi vrut? Nu, n-ar fi putut păcătui dacă n-ar fi vrut să o facă, la fel cum Dumnezeu nu poate păcătui pentru că Dumnezeu nu vrea să păcătuiască. Dorinţa de a păcătui este o condiţie obligatorie pentru înfăptuirea păcatului.

Dar atunci trebuie să facem un pas mai departe: Ar fi putut Isus să dorească să păcătuiască? Teologii sunt împărţiţi în această privinţă. Eu aş răspunde că da, cred că ar fi putut. Cred că acest lucru face parte din a fi creat după chipul lui Adam. Când vom fi în cer şi vom fi glorificaţi pe deplin, atunci nu vom mai avea puterea şi capacitatea de a păcătui. Asta aşteptăm cu nerăbdare să se întâmple; acest lucru l-a câştigat Isus pentru Sine şi pentru noi prin ascultarea Sa desăvârşită. Ascultarea desăvârşită a lui Hristos n-a fost o farsă. El a biruit în realitate orice ispită imaginabilă care i-a fost pusă înainte.

Cele mai recente resurse creștine scrise

„Ce aș vrea să-ți spun – seria Ecouri din trecut, vol. 1” – roman istoric creștin: o călătorie profundă prin credință, suferință și identitate
Categorie: Recenzii carti crestine    Într-o lume în care istoria ascunde adesea povești neștiute și emoții nerostite, romanul „Ce aș vrea să-ți spun – seria Ecouri din trecut...
Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii: Călători prin Biblie – Aventură, credință și învățătură pentru cei mici
Categorie: Recenzii carti crestine    Trăim într-o vreme în care este tot mai important să oferim copiilor noștri repere clare, sănătoase și spirituale. Iar una dintre cele mai fru...
Citeste mai mult >>
Povești de iubire și speranță în romanele creștine ale lui Denise Hunter
Categorie: Scriitori crestini    Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanu...
Citeste mai mult >>
„Biblia celor mici” – o primă întâlnire fermecătoare cu Cuvântul lui Dumnezeu
Categorie: Recenzii carti crestine   În primii ani de viață, copiii învață cel mai bine prin povestiri și imagini. Emoțiile, culorile și tonul blând al cuvintelor joacă un rol esențial...
Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii în 365 de zile – O călătorie zilnică prin Cuvântul lui Dumnezeu
Categorie: Recenzii carti crestine   Trăim într-o lume în continuă schimbare, unde copiii sunt expuși de la vârste fragede la informații din toate direcțiile. Tocmai de aceea, oferirea...
Citeste mai mult >>
Biblia gentuța pentru cei mici – cadoul care aduce poveștile biblice aproape de inimile copiilor
Categorie: Recenzii carti crestine   Când vrei să faci un dar cu adevărat special pentru băiețelul sau fetița tău, pentru nepotul sau nepoata ta, care să-i însoțească primii pași pe dru...
Citeste mai mult >>
„Rugăciuni pentru cei mici” – primele cuvinte de credință, spuse cu inimă curată
Categorie: Recenzii carti crestine     „Rugăciuni pentru cei mici” este o carte delicată și accesibilă, creată pentru a le oferi copiilor o primă experiență cu rugăciunea...
Citeste mai mult >>
Descoperă puterea transformatoare a rugăciunii cu „Înțelegerea scopului și puterii rugăciunii”
Categorie: Recenzii carti crestine    Rugăciunea este una dintre cele mai vechi și totodată cele mai profunde practici spirituale cunoscute omenirii. Mulți spun că se roagă, dar câ...
Citeste mai mult >>
Marea Biblie a celor mici – 60 de povestiri – Valori si virtuti din Biblie
Categorie: Recenzii carti crestine   Trăim într-o vreme în care părinții sunt mai conștienți ca niciodată de nevoia de a le oferi copiilor nu doar educație intelectuală, ci și o formare...
Citeste mai mult >>
Despre dragoste și trădare – o poveste despre iubire și credință în inima Romei antice
Categorie: Recenzii carti crestine    Există povești care trec dincolo de paginile unei cărți și devin o adevărată experiență. „Despre dragoste și trădare”, romanul de debut a...
Citeste mai mult >>