text Dezbateri

"Cine au fost “fiii lui Dumnezeu” si “fetele oamenilor” din raportul cu privire la potop?" - Adevar biblic

Categoria: Adevaruri biblice

 

In raportul biblic privitor la potop, apare o informatie care starneste multe controverse in lumea crestina: “Uriasii erau pe pamant in vremurile acelea si chiar dupa ce s-au impreunat fiii lui Dumnezeu cu fetele oamenilor si le-au nascut ele copii; acestia erau vitejii care au fost in vechime, oameni cu nume.” ( Geneza 6,4 )

     La cine se refera Biblia cand foloseste expresiile “fiii lui Dumnezeu si “fetele oamenilor” ? Unii comentatori sustin ca “fiii lui Dumnezeu” sunt fiinte supranaturale, posibil ingeri cazuti. Ei isi bazeaza argumentatia pe informatiile din Cartea lui Iov in care sunt amintiti “fiii lui Dumnezeu”care s-au prezentat inaintea Creatorului intr-un fel de consiliu ceresc ( Iov 1,6; 2,1 ).

     In aceeasi carte, “fiii lui Dumnezeu” apar ca fiind numeroasele fiinte create de Dumnezeu din intregul Univers, care si-au manifestat bucuria la vederea noii Creatii a lumii noastre ( Iov 38,7 ). In cartea lui Iov este evident faptul ca expresia “fiii lui Dumnezeu” nu se refera la oameni, ci la fiinte ceresti, spranaturale. Conform acestei interpretari, aceste fiinte supranaturale au avut relatii sexuale cu “fetele oamenilor”, rezultand fiinte hibride, semisupranaturale, avand abilitati deosebite si puteri extraordinare ( “vitejii” ).

     De ce, totusi, aceasta interpretare nu sta in picioare ? Pentru simplul motiv ca Iisus ne invata ca ingerii nu se casatoresc ( Matei 22,30), ei fiind, potrivit afirmatiei apostolului Pavel, “duhuri slujitoare trimise sa indeplineasca o slujba pentru cei care vor mosteni mantuirea” ( Evrei 1,14 ).

     In ceea ce priveste sintagma “fiul lui Dumnezeu”, aceasta este adesea atribuita si oamenilor, nu doar fiintelor ceresti, supranaturale. In Luca 3,38, insusi Adam este numit “fiul lui Dumnezeu”, iar in Psalmi, oamenii sunt numiti “fii ai Celui Prea Inalt” ( Psalmul 82,6 ).

     Citind intregul context in care se relateaza despre casatoria “fiilor lui Dumnezeu” cu “fetele oamenilor” ( Geneza 6,1-7 ), aflam din versetul 2 ca “fiii lui Dumnezeu au vazut ca fetele oamenilor erau frumoase si din toate si-au luat de neveste pe acelea pe care si le-au ales”. Vazand lucrul acesta, Dumnezeu S-a indignat. Vers. 3 ne spune: “Atunci Domnul a zis:Duhul Meu nu va ramane pururea in om, caci omul nu este decat carne pacatoasa.

     Se ridica o intrebare fireasca: Daca “fiii lui Dumnezeu” ar fi ingeri si nu oameni, ar fi drept ca pedeapsa adusa prin apele potopului sa cada doar asupra oamenilor ? De ce sa fie pedepsiti oamenii pentru un pacat al ingerilor ? 

     O alta interpretare data sintagmei “fiii lui Dumnezeu” este aceea care ii identifica pe acestia cu regii care traiau in poligamie, lunadu-si cate sotii doreau. Iata si argumentele biblice pe care se bazeaza aceasta interpretare:

     Despre urmasul lui David la tronul lui Israel, Dumnezeu Insusi se exprima astfel: “Eu ii voi fi Tata si el Imi va fi fiu” ( 2 Samuel 7,14 ). Iar in 1 Cronici 28,6, Dumnezeu ii spune lui David: “Fiul tau Solomon Imi va zidi casa si curtile; ca l-am ales ca fiu al Meu si-i voi fi Tata”. ( vezi si 1 Cronici 22,10 )   

     Conform acestei interpretari, “fetele oamenilor” ar fi acele femei fara vitza regala care faceau parte din haremul unor astfel de regi, urmasii lor devenind viteji razboinici vestiti.

     Partea slaba a acestei interpretari consta in faptul ca nicaieri in raportul despre potop nu se face vreo referire la regalitate. Se vorbeste simplu despre oameni a caror rautate crescuse pana la cote inacceptabile ( Geneza 6,5 ) si despre “fapturile” care “isi stricasera calea pe pamant” ( Geneza 6,12 ).

     Daca Solomon, in mod particular, a fost numit “fiu al lui Dumnezeu”, totusi Biblia nu ne spune ca toti regii din Palestina sau Orientul Apropiat ar fi avut acest titlu.

     Cea de-a treia interpretare sustine ca “fiii lui Dumnezeu” erau urmasii lui Set, oameni neprihaniti si tematori de Dumnezeu, in timp ce “fetele oamenilor” erau descendentele corupte si imorale ale lui Cain. Argumentele in acest sens sunt texte biblice in care expresia “fiii lui Dumnezeu” face referire la oamenii neprihaniti ( Deuteronom 14,1; Isaia 43,6 ). Conform acestei interpretari, unii din urmasii neprihaniti ai lui Set au renuntat la standardele morale si s-au casatorit ( posibil chiar poligamie ) cu femei imorale, descendente din Cain, in urma acestor legaturi nascandu-se oameni cu renume. Faptul acesta l-a indignat pe Dumnezeu, fiind una din cauzalele care au grabit nimicirea omenirii antediluviene prin potop.

     In concluzie, Biblia nu vorbeste in Geneza 6 nici de casatorii intre ingeri si oameni si nici de haremurile unor regi antici, ci pur si simplu de stabilirea unor legaturi neaprobate de Dumnezeu intre oameni neprihaniti care, renuntand la principiile lor morale, au intrat in relatii cu femei de moravuri usoare, instrainate de Dumnezeu.

 

sursa: https://www.loribalogh.ro/

Cele mai recente resurse creștine scrise

Moaște
Categorie: Studiu biblic  În creștinismul în mijlocul căruia trăim noi astăzi, domnește credința în cultul moaștelor.Ce sunt moaștele?Moaștele sunt rămășițe trupești ale unor oameni declaraț...
Citeste mai mult >>
Cultul Mariei
Categorie: Studiu biblic  Cinstirea sau prea-cinstirea mamei Domnului Isus, a devenit un sistem de cult. Cultul Mariei a luat amploare în Evul Mediu și spre mirarea noastră, tot așa de bine,...
Citeste mai mult >>
Cultul sfinților
Categorie: Studiu biblic  Devierea creștinismului prezent azi pe mapamond, se poate observa și prin introducerea în Biserica a cultului sfinților.În cadrul unui asemenea cult, acestor ziși s...
Citeste mai mult >>
Crucea
Categorie: Studiu biblic  Cum a apărut crucea, ca semn de închinare și cum a fost introdusă în creștinism?În primele trei secole, nu se cunoștea despre cruce ca semn de închinare, sub nici o...
Citeste mai mult >>
Icoanele
Categorie: Studiu biblic  Trăim în mijlocul unui creștinism împânzit cu icoane reprezentând diferiți așa ziși sfinți. Aceste icoane au devenit obiect de închinăciune, de așa manieră că marea...
Citeste mai mult >>
Botezul
Categorie: Studiu biblic  Această doctrină este foarte controversată în doctrina creștină . Fiecare cult sau asociație creștină practică botezul.Botezul este actul prin care se intra în creș...
Citeste mai mult >>
Biserica locaș de închinăciune
Categorie: Studiu biblic  În general, când lumea ortodoxa aude de Biserică, se gândește la clădire. Acest sens de clădire a început să fie practicat și în bisericile evanghelice. Acest fapt...
Citeste mai mult >>
Combaterea învățăturilor ortodoxe în lumina Scripturilor
Categorie: Studiu biblic  Modelul adevarat pentru o Biserică este și rămâne Biserica apostolică din Noul Testament.Ce ne învață Biblia?1. Adevărata Biserică este cea compusă din oameni născu...
Citeste mai mult >>
Biserica din punct de vedere ortodox:
Categorie: Studiu biblic  1. Prin Biserica se înțelege ierarhia superioara conducătoare în totalitatea ei, totalitatea tuturor drept credincioșilor care sunt botezați în Cristos, care cred ș...
Citeste mai mult >>
Creaţionism versus evoluţionism
Categorie: Studiu biblic  Am dus multe polemici cu susţinătorii teoriei evoluţioniste, dar nimeni n-a reuşit să-mi răspundă satisfăcător, argumentat, la următoarele întrebări:Dacă oamenii au...
Citeste mai mult >>