text Dezbateri

"Femeile trebuie sa-si acopere capul in biserica?" - Adevar biblic

Categoria: Adevaruri biblice

 

A curs multa cerneala si s-au purtat discutii interminabile pe marginea indemnului dat de apostolul Pavel in 1 Corinteni 11,4-13:

     “Dimpotriva, orice femeie care se roaga sau proroceste cu capul dezvelit isi necinsteste capul ei, pentru ca este ca una care ar fi rasa… Daca o femeie nu se inveleste, sa se si tunda ! Iar daca este rusine pentru o femeie sa fie tunsa sau rasa, sa se inveleasca… Judecati voi singuri: este cuviincios ca o femeie sa se roage lui Dumnezeu dezvelita?” ( 1 Corinteni 11, 5.6.13 )

     Exista denominatiuni crestine sau biserici locale din cadrul aceleiasi denominatiuni ( mai ales in mediul rural ) care aplica ad litteram in secolul nostru ceea ce Pavel a scris acum doua milenii. Alti crestini insa se opun aplicarii acestor indemnuri in timpurile noastre, considerandu-le depasite, anacronice. Cine are dreptate ? Ce a intentionat sa spuna Pavel cand a dat acest indemn credinciosilor din Corint ?

     Pentru a intelege sensul indemnurilor lui Pavel, este foarte important sa cunoastem cultura timpului si locului in care traiau destinatarii epistolelor sale. Biserica din Corint a aparut si s-a dezvoltat in secolul I d.Chr. pe un teritoriu grecesc. Acest detaliu este foarte important de retinut deoarece aceasta biserica traia si lucra intr-un anumit mediu cultural, avand anumite norme sociale.

     Conform culturii grecesti, o femeie respectabila nu trebuia sa apara niciodata in public cu capul descoperit. De altfel, nu doar in Grecia, ci si in Palestina si Roma aceleiasi perioade, cultura vremii impunea aceasta norma.

     O femeie casatorita era imbracata intr-o rochie lunga,  avand deasupra un fel de pelerina sau manta care acoperea si partea din spate a capului. Acoperirea capului era o dovada a faptului ca acea femeie era casatorita ( rolul verighetei de astazi ). Ceva asemanator se poate vedea in cultura indiana traditionalista, in care femeile casatorite poarta intotdeauna capul acoperit cu un voal.  Alte femei, ca semn al decentei, isi acopereau tot capul cu mantaua, lipsa acestui acoperamant fiind catalogata de societate ca semn al indecentei si neseriozitatii. ( 1 )

     Daca acestea erau normele socioculturale ale vremii, de ce apare totusi acest indemn in Epistola catre Corinteni ? Nu respectau femeile crestine aceste norme si in biserica ?

     Din cele scrise de Pavel in cele doua epistole adresate corintenilor reiese ca existau membre ale bisericii din Corint care sfidau aceste norme sociale, considerand ca daca sunt crestine nu mai sunt obligate sa le respecte.

     De altfel, continutul celor doua epistole ne arata ca Pavel a trebuit sa lucreze mult la mentalitatea acestor crestini si in alte privinte: ordinea in timpul serviciilor divine, problema prorocirii si vorbirii in limbi, masa de la Sfanta Cina, vorbirea necontrolata in timpul serviciului divin s.a. Apostolul insista ca in biserica totul trebuie facut in chip cuviincios si cu randuiala, lucru ce se pare ca nu prea exista in biserica din Corint.

     Purtarea crestinilor din acea biserica lasa de dorit in ceea ce priveste respectul si buna-cuviinta in Casa Domnului, fapt care l-a determinat pe Pavel sa spuna raspicat : “Dumnezeu nu este un Dumnezeu al neoranduielii, ci al pacii” ( 1 Corinteni 14, 33 ).

     In acest context mai larg al indreptarii unor atitudini necuviincioase ale unor membri in timpul serviciilor divine apare si acest indemn cu privire la acoperirea capului de catre femeile crestine din Corint.

    “Având în vedere faptul că femeile din antichitate nu umblau cu capul dezvelit, ar fi fost privit ca o dezonoare pentru o femeie şi pentru soţul ei dacă ea ar fi apărut în public fără de văl, mai ales în capacitatea de conducător al cultului public. Ca o femeie să ia parte la serviciile bisericii cu capul dezvelit, ar fi dat impresia că se purta fără ruşine şi fără modestie, fără podoaba ruşinii şi a sfielii (1Tim 2:9). Pavel pare să raţioneze că printr-o astfel de renunţare la văl, o emblemă recunoscută a sexului şi poziţiei ei, ea arată o lipsă de respect pentru soţ, părinte, sexul femeiesc în general şi Hristos.“ ( 2 )

     Intrebarea care se pune este daca si astazi mai este necesara respectarea acestei norme sociale din din Grecia secolului I. De atunci au trecut doua milenii, iar obiceiurile si cerintele  societatii s-au schimbat. Daca acest lucru este adevarat, inseamna ca legile lui Dumnezeu si principiile Scripturii se schimba si ele in functie de cultura sau epoca ? Nicidecum ! Ele raman valabile pentru intreaga omenire indiferent de cultura sau epoca. Problema adusa in discutie in 1 Corinteni nu este legata de o lege divina ci de o norma sociala stabilita de oameni.

     Biblia contine si norme valabile pentru o anumita situatie, pentru o anumita epoca sau cultura. Contextul imediat si cel general al Scripturii ne arata daca acea norma este valabila doar pentru o situatie anume.

     Unul din principiile de baza ale hermeneuticii ( interpretarea textului biblic ) ne cere sa descoperim ce a vrut sa comunice autorul unui text destinatarului de atunci si ce vrea sa ne comunice noua astazi. Putem a aplica o norma valabila culturii de acum doua milenii in societatea noastra, care are alte obiceiuri si cerinte ?

     Unii se ambitioneaza sa faca acest lucru, dar care este urmarea ? Sunt priviti cu dispret, ca fiind niste oameni cu o gandire depasita si anacronica, fapt care se rasfrange in final asupra Evangheliei pe care o predica. Aceasta este respinsa de oameni nu datorita continutului sau, ci datorita gresitei intelegeri a ei din partea unor crestini.

     Lucrul pe care trebuie sa-l faca orice crestin intelept, a carui constiinta este luminata de Duhul lui Dumnezeu, este acela de a intelege principiul la care face referire un anumit pasaj biblic si apoi de a-l transpune si a-l respecta in mediul social si cultural in care traieste .

     Daca in indemnurile apostolului Pavel adresate femeilor din Corintul secolului I principiul care razbate in mod evident este acela al respectului si bunei-cuviinte in Casa Domnului, acelasi principiu este valabil oriunde si oricand in Biserica lui Christos.

     Astazi, cultura in care traim nu mai cere ca o femeie casatorita sa-si acopere capul atunci cand iese in public ( inclusiv in biserica ). Insa principiul decentei in imbracaminte, mai ales atunci cand participam la servicii religioase de inchinare, ramane valabil, chiar daca acest principiu este transpus in viata diferit de la o tara la alta si de la o cultura la alta. Dumnezeu este Acelasi pentru toti oamenii si chiar daca obiceiurile culturale ale oamenilor difera, toti au obligatia sfanta ca in prezenta Lui sa se poarte decent, respectuos si cu buna-cuviinta potrivit culturii careia ii apartin.  Si nu doar in imbracaminte, ci in toate aspectele comportamentului.

 

sursa: https://www.loribalogh.ro/

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>