text Studiu biblic

Mărturisiți-vă păcatele... dar cui?

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Adrian Timișag

Există o anumită perioadă din an când unii oameni simt nevoia să scape de „povara” păcatelor adunate de la o zi la alta. Așa că își iau „bagajele” și se îndreaptă spre un locaș de închinare. Acolo „duhovnicul curat ca lacrima” așteaptă să primească spovedania și să facă ispășirea. Argumentul este biblic: „Purtați-vă sarcinile unii altora.” Era o zi ploioasă și totuși oamenii stăteau la rând dornici să „predea marfa” și să fie liberi. I-am compătimit și m-am întrebat: există oare o naivitate mai mare ca aceasta?

Dar să nu ne uităm în curtea altora, ci să ne uităm în „curtea” noastră, deoarece sfânta spovedanie funcționează și în Comunitățile noastre. Înalte fețe bisericești care nu sunt decât „carne păcătoasă” ca și ceilalți, își îndeamnă confrații la mărturisire. Doar este scris: „ Mărturisiți-vă păcatele unii altora”. Dar ce să fie această mărturisire unii la alții - un schimb de experiență? Imaginați-vă acum modul în care Duhul lui Dumnezeu, în unele împrejurări, îi sensibilizează atât de tare pe credincioși de „păcatele" comise încât stau la rând pentru mărturisirea lor. Este surprinzătoare această cercetare spontană...

Mulțimea de jertfe ce nu a rezolvat problema păcatelor poporului Israel, au fost înlocuite cu o metodă mai simplă: Țapul de Azazel- un țap pe capul căruia erau puse în mod formal toate păcatele poporului. Această practică funcționa ca și un container în care erau puse toate gunoaiele fără însă să intereseze pe cineva ce va fi cu ele... (Lev. 16/22)

Probabil că nu puteau evreii păcătui cât putea țapul acela căra...

Și astăzi funcționează regula cu „țapii ispășitori” numai că păcatele nu sunt puse pe cap, ci introdese în interior, iar oamenii și-au ușurat sufletele.

Avantajul în cazul țapului de Azazel, consta în faptul că exista garanția că toate păcatele ajungeau „la destinație”, pe când în cazul „celorlalți”, este posibil ca ele să fie împrăștiate pe drum sau să fie abandonate între prieteni.

De regulă atunci când cineva este la strâmtorare fiind bolnav și cheamă pe cineva să se roage pentru el, există o regulă nescrisă, copiată unii de la alții... Prima întrebare care i se pune bolnavului este aceasta: Ce ai de mărturisit?

Este un mod indirect de ai spune că boala este o consecință a faptului că a păcătuit.

Eu sunt sigur că în foarte multe cazuri, bolnavul este mai „curat” decât cel care se roagă, pentru că nu totdeauna boala este o consecință a păcatului. Însă, „superiori” ne vedem cănd umblăm pe picioare, și „inferiori” îi vedem pe cei ce sunt bolnavi sau năpăstuiți de soartă. Este un mod de a privi de sus pe semenii noștri - determinați de o părere despre sine mai înaltă decât se cuvine.

Revenind la subiect:

Pe parcurs Dumnezeu a instituit reguli care să nu fie formale, ci să sensibilizeze și inima. În acest sens citim:

-„... aduceți cu voi cuvinte de căință și întoarceți-vă la Domnul” (Osea 14/2a)

-„. . . încetați să mai faceți răul” (Isaia 1/16b)

-„... dacă își vor cunoaște mustrarea cugetului, să-i ierți” (1 Împ. 8/38)

Concluzie: Dacă mărturisirea nu este însoțită de o anumită atitudine a inimii, adică de pocăință, oricât s-ar ruga cineva pentru tine va fi zădarnic. Nu există iertare fără pocăință. Pocăiți-vă și întoarceși-vă la Dumnezeu ca să vi se șteargă păcatele.” - în ce privește pe Dumnezeu. (Fapte 3/19) „Și dacă păcătuiește împotriva ta de șapte orii și se întoarce la tine de șapte ori și zice: îmi pare rău - să-l ierți. ” (luca 17/4) - în ce privește semenii.

Așadar: În urma celor menționate este necesar să stabilim: Cine este partea vătămată?

Împotriva cui am păcătuit? Împotriva lui Dumnezeu sau împotriva aproapelui? Dacă am păcătuit împotriva lui Dumnezeu mă voi adresa personal lui Dumnezeu. În Vechiul Testament omul de rând nu avea acces la Dumnezeu decât prin intermediul preotului: „Și preotul să facă ipentru el iispășirea greșelii care a făcut-o... ” (Lev. 5/18) În Noul Testament lucrurile s-au schimbat: „... prin sângele lui Isus Hristos avem intrare slobodă (liberă) în Locul prea sfân.” Rugăciunea cât și mântuirea mea nu mai trec prin „curtea sfinților”, ci mă voi ruga și voi recunoaște: „Tată am păcătuit împotriva ta și împotriva cerului... ” (Fiul Președintelui nu are nevoie de intermediari pentru a intra în palatul Prezidențial la tată-l său)

Personal nu cred în intermediari în ceea ce privește iertarea păcatelor. Nu. Mândria i-a determinat pe oameni care nu sunt decât „carne păcătoasă” să-și însușească această poziție contrară învățăturilor Sfintelor Scripturi. Este bine de știut că: „... este (doar) un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni - omul Isus Hristos, care s-a dat pe Sine însuși ca preț de răscumpărare pentru noi” (1Tim. 1/5,6) Vrei să te așezi în locul Lui? Ai plătit tu vreun preț? Este bine să ne rugăm unii pentru alții atunci când cineva ne cere acest lucru în dorința lui de a primi ajutor într-o ispită ce n-o poate birui, dar să mă rog în dreptul altuia să fie iertat aceasta nu este biblic. În Ieremia 15/1 citim: „Domnul a zis: chiar dacă Moise și Samuel s-ar înfățișa înaintea Mea (și ar mijloci) tot nu aș fi binevoitor față de poporul acesta”. Omul nu este infailiibil - toți fiind structurați din același „material”. „Oamenilor, de ce faceți lucrul acesta? Și noi suntem (tot) oameni de aceeași fire ca și voi... ” - a strigat opostolul Pavel. (Fapte 14/15)

Totuși, există procedee de mărturisire a păcatelor: „Locuitorii din Ierusalim au ieșit la Ioan și mărturisindu-și păcatele erau botezați.” În ce perioadă au fost săvârșite păcatele mărturisite? În ultimul an sau în ultima lună? Cu siguranță că nu este vorba de o listă în numerar a păcatelor, ci este o recunoaștere a stării de om păcătos. Ex: „Vameșul zicea „Ai milă de mine păcătosul” (Luca 18/13) Creștinul nu mai trăiește în păcat, el umblând în lumină, dar și în aceste condiții el totuși poate încă păcătui (conf. 1Ioan 1/7) Există o formă de mărturisire la obiect atunci când îți cunoști bine fărădelegea și păcatul săvârșit stă necurmat înaintea ta. (Ps. 51/3) În aceste condiții „... ți-am mărturisit păcatul și nu mi-am ascuns fărădelegea. Am zis: îmi voi mărturisi Domnului fărădelegea și Tu ai iertat vina păcatului meu.” (Ps. 32/5)

Principiul rămâne același: „cine își mărturisește fărădelegile (și se angajează) că se leapădă de ele capătă îndurare(Prov. 28/13).

Când Iacov a scris îndemnul „mărturisiți-vă păcatele unii altora”, el s-a referit la conflictul pe orizontală dintre frați, conflict ce aduce de obicei suferință și răni sufletești. Cu lepădare de sine însă fiecare își va recunoaște (mărturisi) partea de vină. Această recunoaștere, însoțită de rugăciune înaintea lui Dumnezeu aduce „vindecare” dar nu trupească- ci sufletească. Acesta fiind și scopul mărturisirii - vindecarea.

Concluzie finală: am păcătuit împotriva lui Dumnezeu? Îmi voi mărturisi păcatul doar lui Dumnezeu, am păcătuit împotriva fratelui? mă voi mărturisi fața de el, conform învăturilor date chiar de către Domnul Isus (Matei 5/24), iar într-un mod reciproc, fratele își va recunoaște și el partea de vină - bineînțeles, dacă există...

Aceast procedeu înseamnă: „mărturisirea păcatelor unii altora”.

Multă pace!

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>