text Invataturi biblice

"Muzica in Vechiul Testament (2)"

27 aprilie 2025

Categorie: Invataturi biblice

 

Muzica în perioada de formare – ieşirea din egipt

 

Exod 15:1 Atunci Moise şi copiii lui Israel au cîntat Domnului cîntarea aceasta.  15:20 Maria… a luat în mînă o timpană, şi toate femeile au venit după ea, cu timpane şi jucînd. 32:6 Poporul … s’au sculat să joace.

 

  1. Comentariu personal:

Aceste versete redau două evenimente distincte din istoria lui Israel. Ele se petrec imediat după eliberarea poporului din robia egipteană şi la scurt timp între ele. În timp ce primul se distinge ca act al preamăririi lui Yahweh şi oglindeşte o relaţie bună (de neprihănire) a lui Israel cu Dumnezeu, cel de-al doilea este o consemnare a unei prime demonstraţii făţişe a infidelităţii poporului faţă de Dumnezeu şi arătarea înclinaţiilor idolatre cauzate de educarea lor în cadrul unei culturi idolatre – cea a Egiptului.  În ambele texte muzica este parte intrinsecă a ritualului religios. În primul text întreaga compoziţie este numită cântare închinată lui Yahweh de poporul salvat din mare iar instrumentele muzicale care o acompaniază sunt rezumate aici la timpanele mânuite de femei şi însoţite de dans. În cel de-al doilea text nu este folosit cuvântul cântare şi nici vreun instrument de muzică ci se menţionează doar dansul ritualic al poporului. Aşadar, aceste doua texte descriu prezenţa unei muzici foarte primitive – cântare intonată vocal şi acompaniată de simple instrumente ca şi timpanele. Dintre cei doi termeni evreieşti pentru cântare (mizmor şi shir) aici (15:209) este folosit shir.

  1. Alţi comentatori:

A

a)15:20 Faptul că poemul din Exod 15 se termină cu două secţiuni rapide mutând tradiţia confesională mai departe dincolo de eliberarea de la Marea Roşie la călătoriile în pustie după Sinai, spre cucerire, aşezare şi apoi cultul prezenţei suverane a lui Yahve în Ierusalim necesită acest rezumat de tranziţie, probabil de la compilatorul preoţesc.( conf. Limbajuluii din 14:29).

Este un rezumat care ne aduce înapoi la povestirea imediată şi ne pregăteşte pentru notarea în proză a cântecului de biruinţă al Mariei, urmată de cântecul însuşi. aşa cum am arătat deja, acest cântec, dincolo de schimbarea formei verbului iniţial (Wryvi)“cantaţi!, a doua persoană plural,în loc de hr;yvia)” voi cânta”o afirmaţie făcută la persoana I singular,este identică cu cea a cântecului cântat de Moise şi Israel.

Nu este evident nici o dovadă pentru a arăta ca acest cântec al Mariei din versetul 21 precede cu mulţi ani  versiunea dată lui Moise şi Israel în versetul 1.Oricare dintre versiuni ar putea fi contemporană cu evenimentul, dar nici una nu trebuie să fie.Maria este menţionată în Exod doar în aceste două versete şi este numită mai întâi „proorociţă”, şi apoi „ceea ce poate fi o adăugare la text”(conf. Noth, 122) „sora lui Aron”.6

  1. b) tamburină tobă, acelaşi cuvânt care este trades prin timpană, Genesa 31:27. Vezi nota lui Clarke “Genesa 31:27”.

Şi cu dans .— tljm mecholoth. Mulţi învăţaţi au presupus că acest cuvânt înseamnă un instrument musical care se foloseşte de vânt,pentru că acest cuvânt vine de la rădăcina” llj chalal”, al cărui înţeles este a perfora penetra,

 

Penetratea, pătrunde,a străpunge, de aici a răni.

Maria este prima proorociţă înregistrată, de aici aflăm că Dumnezeunu a turnat din Duhul Său numai peste bărbaţi, dar şi asupra femeilor; şi aflăm că Maria nu a fost numai o proorociţă dar şi poetă,şi trebuie să fi avut abilităţi considerabile în privinţa muzicii, capabilă să dirijeze în astfel de momente solemne.Poate părea curios ca în perioada opresiunilor în Egipt, istraeliţii au fost capabili să cultive artele frumoase6

  1. Concluzii:
  2. Primul eveniment menţionat se distinge ca act al preamăririi lui Yahweh şi oglindeşte o relaţie de neprihănire a lui Israel cu Dumnezeu, cel de-al doilea este o consemnare a unei prime demonstraţii făţişe a infidelităţii poporului faţă de Dumnezeu şi arătarea înclinaţiilor idolatre cauzate de educarea lor în cadrul unei culturi idolatre – cea a Egiptului.

 

sursa: https://la1ceai.wordpress.com/

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Capitolul 1. Stânca - Fundaţia"
Categorie: Biserica lui Hristos   La începutul studiului pe orice subiect este bine să cunoaştem începutul, intenţia sau planul original, şi apoi să înaintăm în istoria lui. Cu privire...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Istoria Bisericii"
Categorie: Biserica lui Hristos  IntroducerePrefaţă După cum ştim cu toţii, aflăm istoria din cărţi. Am cercetat cu atenţie autorii care se bucură de cel mai mult respect în această ţar...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Israel şi Biserica"
Categorie: Biserica lui Hristos  Pentru o citire conştientă a Bibliei, o cunoaştere a „adevărului dispensaţional”, aşa cum este el deseori numit, este indispensabilă. Cu toate acestea, se pa...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Hristos, punctul central"
Categorie: Biserica lui Hristos  De ce ne strângem numai în Numele Domnului Isus ?O astfel de întrebare şi altele asemănătoare sunt mereu adresate credincioşilor care se strâng numai în (sau...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Hristos și Mireasa Lui"
Categorie: Biserica lui Hristos  Efeseni 5:22-32În această porţiune foarte practică a Epistolei către Efeseni, apostolul ne îndeamnă să ne purtăm în cadrul relaţiei de căsătorie aşa cum se c...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Hristos în mijloc"
Categorie: Biserica lui Hristos Sunt şapte pasaje cheie în care se menţionează că Domnul Isus Hristos este în mijloc. Toate aceste pasaje vorbesc despre poziţia Lui centrală, despre proeminenţa S...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Gânduri referitoare la propunerea de cântări"
Categorie: Biserica lui Hristos  Cineva îşi poate închipui că într-o anumită acţiune este călăuzit prin Duhul Sfânt, când de fapt urmează doar un îndemn al inimii sale. Este bine să ne amint...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Frângerea pâinii"
Categorie: Biserica lui Hristos  Frângerea pâiniiPe lângă botez, frângerea pâinii este deci a doua acţiune vizibilă, pe care noi, cei credincioşi, o cunoaştem. Credincioşii se adună, potrivi...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Formarea unei adunări locale"
Categorie: Biserica lui Hristos  Nu vom vorbi aici despre formarea Adunării pe pământ, care a avut loc în ziua Rusaliilor prin coborârea Duhului Sfânt (Faptele Apostolilor 2 ), ci dorim mai...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Formalism sau convingere?"
Categorie: Biserica lui Hristos  Formalismul înseamnă alipire de obişnuinţe, menţinere a lucrurilor exterioare. Să luăm ca exemplu un copil care creşte într-o familie creştină. El frecventea...
de Marga Buhus 02 mai 2025 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise