text Editorial

Îmbrăţișarea necunoscutului

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Alina Kartman

    Astăzi este la modă să te îndoiești de orice și de oricine. (Mai puţin de tine însuţi, pentru că avem niște stimă de sine de exploatat și doar se vede cu ochiul liber că, pentru a prospera, ai nevoie de un tupeu proporţional cu ţinta pe care ţi-ai propus-o.)

    Cert este că îndoiala a intrat pe ușa din faţă în vieţile noastre, fiindcă noi i-am deschis, convinși că avem neapărată nevoie de ea, de vreme ce minciuna s-a prins ca o lepră de tot ce ne înconjoară. Avem nevoi false, cumpărăm produse contrafăcute, citim știri mincinoase, promovăm nonvalori, ne alienăm în numele independenţei, ne înjugăm la obiective măreţe care ne nefericesc. Nenumărate obiceiuri toxice și tot atâtea motive pentru care să ne abandonăm neîncrederii, strângând din dinţi și practicând un cinism stoic.

    Numim neîncrederea „îndoială” pentru că prima ar demasca lipsa de care suferim. Neîncrederea este absenţa încrederii, iar acest lucru este mai dureros decât îndoiala, care este o marcă a raţiunii. „Mă îndoiesc, deci cuget”, postula Descartes și o lume întreagă continuă să îi valideze dictonul, încurajată fiind și de tabloul dezolant și dezgustător al celor care, cu autosuficienţa lor, dărâmă în ceilalţi orice simpatie faţă de ideea de certitudine. Totuși e important de notat că îndoiala carteziană este o formă de scepticism metodologic. Adică mă îndoiesc ca să pot distinge adevărul de falsitate; îmi rafinez metodele. E un mecanism funcţional, care îmi este util. În timp ce, ceea ce vedem în jurul nostru este scepticism filosofic, adică o îndoială esenţială, a celui care nu își pune întrebări pentru a afla adevărul, ci se întreabă dacă adevărul chiar poate fi cunoscut. Scepticismul filosofic suferă la capitolul funcţionalitate, fiindcă blochează gândirea pe o singură întrebare-supremă. O singură întrebare, pe repeat. Iar disfuncţionalităţile ies la iveală atunci când scepticismul filosofic este falsificat ca scepticism metodologic.

    Există o puternică tendinţă în unele cercuri intelectuale de a promova incertitudinea ca stil de viaţă. În Scrisori către un tânăr poet, Rainer Maria Rilke făcea o frumoasă apologie acceptării necunoscutului și imersiunii în incertitudine: „te implor să ai răbdare cu toate îndoielile inimii tale și să încerci să iubești întrebările în sine ca pe niște cămări încuiate sau ca pe niște cărţi scrise într-o limbă necunoscută. Nu stârni răspunsurile ce nu ţi se pot da, pentru că nu le-ai putea înţelege. Poate, încetul cu încetul, fără a-ţi da seama, cândva, într-o bună zi, vei trăi acele răspunsuri.”

    Însă pentru o descriere contemporaneizată a atitudinii la care mă refer, aduc în discuţie un editorial semnat zilele acestea de scriitoarea americană Rebecca Solnit. Aceasta își invita cititorii să renunţe la raportarea la viitor prin ochelarii optimismului și să îi lase deoparte și pe cei ai pesimismului, pentru că, spunea ea, atunci când suntem dispuși să îmbrăţișăm necunoscutul recunoaștem totodată că avem noi înșine un rol în modelarea acelui necunoscut. Solnit e de părere că optimismul și pesimismul au ca numitor comun lipsa implicării personale în evoluţia lucrurilor. De aceea consideră că a recunoaște că nu știm ce ne așteaptă este o atitudine preferabilă, fiindcă ne responsabilizează eficient. Însă Solnit își intitulează materialul „Speranţă în întuneric”, ceea ce trădează faptul (de altfel, firesc) că, la rândul ei, scriitoarea e mai deschisă să îmbrăţișeze necunoscutul datorită potenţialului acestuia de speranţă. Adică filosofia ei este o subspecie a optimismului. Mai mult, acest lucru înseamnă, de fapt, că necunoscutul nu este chiar atât de necunoscut, din moment ce cunoaștem că, dacă ne asumăm modelarea lui, îl putem controla. Aceeași așteptare o subînţelegea și poetul german („ai răbdare cu necunoscutul până devine cunoscut”) și tot pe ea se bazează și alţi filosofi ai incertitudinii.

    Pe fond, discuţia se poate reduce la o teamă legată de o eventuală pierdere a controlului. (Un viitor complet necunoscut comportă riscul ca, atunci când îmi va deveni cunoscut, să scape controlului meu.) Rilke încuraja spunând că, într-un final, controlul poate fi obţinut prin disciplina răbdării. Solnit încuraja și ea spunând că nu ne pierdem controlul niciodată, pentru că, prin definiţie, necunoscutul comportă un infinit de posibilităţi, inclusiv posibilitatea de a dirija lucrurile avantajos. În viaţa de zi cu zi însă, ambele invitaţii la calm se dovedesc inadecvate. Prima, pentru că inima omului caută de multe ori răspunsuri la întrebări legitime, umile și nepretenţioase, la care este dureros să nu primească răspuns. Nici un munte întreg de răbdare nu va fi suficient pentru a alina această durere, pentru că răbdarea are un rol limitat. A doua, pentru că pare să ignore cu desăvârșire că unele lucruri scapă în mod absolut controlului nostru și, indiferent câtă responsabilitate ne-am asuma, nu putem clinti nici măcar un milimetru situaţia.

    Însă n-aș fi răscolit în amarul existenţial dacă nu aș crede că un răspuns există totuși. Creștinismul are o perspectivă proprie asupra relaţiei omului cu necunoscutul, fiindcă are alt centru de referinţă. Îmbrăţișarea necunoscutului, ca de altfel și coabitarea cu îndoiala fac din om un erou: el este cel care strânge din dinţi și reușește; este meritul lui dacă la capătul unei vieţi turbulente reușește să își păstreze echilibrul mental. Creștinismul în schimb, Îl pune pe Dumnezeu în centru: necunoscutul e tot necunoscut, dar nu îl înfrunt singur, ci am un Dumnezeu care S-a întrupat ca să îi arate omenirii că e de partea ei. Lipsa mea de control este reală, nu este un deficit de responsabilitate. (Este o încumetare funcţională simplul fapt că avem impresia că știm ce urmează să se întâmple peste 1 minut. În realitate nu știm.) Însă atunci când cred că un Dumnezeu iubitor îmi conduce existenţa prin tumultul circumstanţelor vieţii, îndrăznesc să mă bazez pe El. Încrederea este atitudinea-cheie, care suplinește limitele răbdării, care îmi oferă echilibru atunci când nu deţin controlul. Am fost învăţaţi să numim această atitudine de viaţă „credinţă” și, de-a lungul timpului, i-am cam stricat reputaţia, distorsionându-i înţelesul. Credinţa nu înseamnă iresponsabilitate, nu mă scutește de datoria de a decide tot ce pot decide. Nu înseamnă nici optimism orb, pentru că nu mă invită să ignor iraţional circumstanţele, ci doar să integrez în miezul lor eforturile continue ale lui Dumnezeu de a mă salva (în termenii Lui).

    Credinţa nu este întotdeauna o misiune ușoară. Ba chiar, uneori, ne vom sili să ne păstrăm încrederea la fel cum poate se silesc alţii să iubească îndoiala, atât de străină de pacea inimii lor. Însă, dacă credinţa este o îmbrăţișare a necunoscutului, este doar pentru că presupune îmbrăţișarea Celui pe care cunoașterea nu Îl poate cuprinde. Avem totuși garanţia că Dumnezeu – Necunoscutul absolut – ni S-a făcut cunoscut, tocmai ca să facă îmbrăţișarea posibilă.

    Sursa: www.semneletimpului.ro

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>