text Cina Domnului

6. Cina Domnului Edward Dennett

Categorie: Cina Domnului

 

Dragul meu,

Nu trebuie niciodată să uităm că este posibil să fim la Masa Domnului şi totuşi să eşuăm în totalitate în participarea la Cina Domnului. Astfel Corintenii erau strânşi în numele lui Hristos; ei se strângeau în fiecare săptămână la Masa Domnului şi totuşi sfântul apostol Pavel le scrie "Când voi vă adunaţi deci în acelaşi loc, nu este ca să mâncaţi Cina Domnului" (1. Corinteni 11:20 ). Ei căzuseră într-o astfel de dezordine, prin egoism şi neglijarea semnificaţiei cinei, încât făcuseră din acest moment solemn un timp de petrecere. Ceea ce mâncau era cina lor şi nu a Domnului; pentru că ei au despărţit pâinea şi vinul de aproape orice legătură cu trupul şi sângele lui Hristos. Aşadar, un avertisment solemn: "Nu aveţi deci case ca să mâncaţi şi să beţi? Sau dispreţuiţi Adunarea lui Dumnezeu şi faceţi de ruşine pe cei care nu au? Ce să vă spun? Să vă laud? În aceasta nu vă laud." (vers. 22).

Astfel, apostolul începe să explice adevăratul caracter al cinei şi spune că în legătură cu aceasta a primit o revelaţie specială din partea Domnului. Este important să remarcăm acest fapt deoarece apostolul a primit aceasta în legătură cu slujba sa pentru trupul lui Hristos (Coloseni 1:24,25 ) şi atât timp cât aceasta este revelaţia finală cu privire la acest subiect, este mai mult în acest pasaj decât în evanghelii (care oricum relatează instituirea cinei în noaptea paştelui), ne vom îndrepta pentru analizarea sensului ei.

Şi cine nu ar fi mişcat de minunatul har arătat în începutul cuvântării despre acest subiect: "Că Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine..." (vers. 23)? Ce contrast între inima omului şi inima lui Hristos! Foarte aproape de a fi trădat de unul din ucenicii Săi, El "a luat pâine şi, mulţumind, a frânt şi a spus: Acesta este trupul Meu, care este frânt pentru voi: faceţi aceasta spre amintirea Mea" (vers. 23,24).

Aşadar pâinea este un simbol al trupului Domnului Isus care S-a dat pentru ai Săi - S-a dat la moarte pentru ei, pentru noi, pentru toţi credincioşii - la cruce şi atunci când noi mâncăm din ea ne amintim de El. Grija faţă de cuvântul "amintire" ne-ar scăpa de multe greşeli. Ne amintim de un fapt care este trecut, adică ni-l readucem în memorie. Deci când mâncăm din pâine la Cina Domnului, noi ne reamintim faptul că Domnul a fost odată mort; ne amintim de El în acea condiţie joasă - condiţia morţii - în care a coborât atunci când ne-a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn, când a îndurat toată mânia pe care noi o meritam şi astfel L-a glorificat pe Dumnezeu chiar cu privire la păcatul nostru. Astfel nu este Hristos aşa cum este El acum, ci Hristos aşa cum era atunci, Cel de care ne aducem aminte la frângerea pâinii.

De asemenea paharul ne pune înainte acelaşi aspect: "Tot astfel şi paharul, după cină, spunând: Acest pahar este noul legământ în sângele Meu: faceţi aceasta, ori de câte ori îl beţi, spre amintirea Mea." (vers. 25 şi 26). Deci, vinul din care luăm este un simbol al sângelui lui Hristos şi acesta, în el însuşi, vorbeşte tot despre moarte, deoarece nu ne putem gândi la sânge ca fiind separat de trup decât în legătură cu moartea. Într-adevăr, versetul 26 scoate în evidenţă adevărul că atât prin luarea din pâine cât şi din pahar noi arătăm, vestim sau proclamăm moartea Domnului. Nu putem insista prea serios asupra acestui fapt că în Cina Domnului noi privim în urmă la un Hristos mort, că luăm din aceasta în amintirea faptului că El a fost mort odată - mort pe cruce şi mort în mormânt - pentru că El nu numai că a purtat păcatele noastre, dar a fost făcut păcat - El care nu a cunoscut păcatul - ca noi să fim făcuţi dreptatea lui Dumnezeu în El. Să reţinem bine că nu este numai un Hristos muribund, ci un Hristos mort - nu un Hristos murind, repetare continuă a jertfei Sale, aşa cum mulţi învaţă în mod eronat, ci un Hristos mort, "Pentru că, printr-o singură jertfă i-a desăvârşit pentru totdeauna pe cei sfinţiţi." (Evrei 10:14 )

Acesta, deci, este gândul care ar trebui sa fie înaintea sufletelor noastre la masa Domnului. Câtă simplitate, dar totuşi gândită pentru a atinge şi a îngenunchea inimile noastre în adorare înaintea Lui în timp ce stăm în jurul mesei Sale, comemorând moartea Sa! Pentru că apostolul ne arată că există un Hristos mort, care a murit. Este imposibil să găseşti două cuvinte care puse împreună să aibă o aşa mare importanţă ca moartea Domnului. Cât de mult sens cuprinde faptul că El care este numit Domn a murit! Ce dragoste! Ce hotărâri! Ce eficacitate! Ce rezultate! Domnul Însuşi s-a dat pentru noi. Noi comemorăm moartea Sa.
Şi să observăm că este "până vine El". Prin urmare, în timp ce privim înapoi la cruce, ne este reamintită venirea Sa în glorie pentru a ne primi la El, rodul sigur al muncii şi morţii Sale şi astfel nu putem niciodată uita că întreaga noastră răscumpărare, fiind în acord cu imaginea Fiului Său, este rezultatul morţii lui Hristos. Deoarece cele două lucruri, crucea şi gloria, sunt legate aici indisolubil una de alta.

Astfel acesta este înţelesul cinei şi, pe măsură ce vom înţelege, apostolul ne avertizează solemn împotriva uitării semnificaţiei cinei. "Astfel că oricine mănâncă pâinea sau bea paharul Domnului în chip nevrednic va fi vinovat faţă de trupul şi sângele Domnului. Să se cerceteze dar omul pe sine şi aşa să mănânce din pâine şi să bea din pahar. Pentru că cine mănâncă şi bea îşi mănâncă şi îşi bea judecata, dacă nu deosebeşte trupul" (vers. 27-29). Aici nu se pune problema dacă suntem vrednici să luăm parte la Cina Domnului, ci ceea ce critică apostolul este a lua parte într-un chip nevrednic. Fiecare creştin, cu excepţia faptului când un păcat l-a pus deoparte, era vrednic să ia parte, pentru că el era un creştin. Dar un creştin ar putea să vină la Cină fără să se judece pe sine, sau să conştientizeze aşa cum ar trebui faptul de care aminteşte Cina, fapt pe care Hristos l-a legat de ea.

El nu deosebeşte trupul Domnului şi nu deosebeşte, nici nu judecă răul din el. Şi dacă mănâncă şi bea în acest fel, el îşi mânăncă propria judecată, adică el îşi va atrage disciplina asupra lui, deorece Domnul judecă poporul Său şi îi pedepseşte astfel încât ei să nu fie condamnaţi împreună cu lumea (vers. 32). Astfel El i-a pedepsit pe corinteni pentru felul lor fără grijă - pe unii cu slăbiciune, pe unii cu boală, iar alţii chiar şi cu moarte fizică (vers. 30). Astfel necesitatea examinării felului în care luăm parte la Cina Domnului şi a judecării oricărui lucru care este astfel descoperit ca fiind nepotrivit în prezenţa Domnului "pentru că, dacă ne-am judeca noi înşine, n-am fi judecaţi" (vers. 31), adică practicând judecata de sine noi nu ar mai trebui, în acest caz, să fim pedepsiţi de Domnul.

Din tot ceea ce s-a spus, este clar că nu suntem calificaţi pentru masa Domnului până când problema relaţiei noastre cu Dumnezeu nu este rezolvată - într-un cuvânt, până când nu avem pace cu Dumnezeu. Pentru că dacă eu sunt ocupat cu mine însumi, cu propria stare a sufletului, cu îndoieli, temeri sau griji, nu pot fi ocupat cu moartea lui Hristos. Multă pagubă este adesea astfel făcută prin aducerea sufletelor prea devreme la masa Domnului, deoarece venind înainte de a avea pace cu Dumnezeu, ei privesc masa ca un mijloc de har, iar pe măsură ce moartea lui Hristos le este pusă înainte, ei sunt făcuţi, nu prin cunoaşterea valorii acelei morţi pentru ei înşişi, nefericiţi şi săraci. Până când nu există pacea conştiinţei prin sânge, cel puţin, sufletul nu este liber, în tihnă, să contemple moartea lui Hristos.
Încă odată. Când ne aflăm la masa Domnului, aceasta nu este pentru a fi ocupaţi cu privilegiile pe care le-am primit prin moartea lui Hristos. Ci este mai degrabă pentru a intra, prin puterea Duhului, în gândurile lui Dumnezeu cu privire la moartea Fiului Său preaiubit. Deoarece noi suntem acolo ca închinători şi ca atare după perdeaua despărţitoare, iar acolo suntem captivaţi de faptul că Dumnezeu Însuşi a fost glorificat în moartea lui Hristos; şi fiind în părtăşie cu El, gândim la ceea ce a fost Hristos pentru El, cum El nu I-a fost niciodată mai preţios ca ăn acel moment grozav când El a fost făcut păcat, când pentru gloria lui Dumnezeu El a îndurat totul, a fost ascultător până la moarte şi chiar moarte de cruce; atunci, cu inimi pline, noi suntem în stare, prin Duhul, să revărsăm adorarea şi lauda noastră. Ce gând minunat că noi suntem astfel lăsaţi să privim împreună cu Dumnezeu pe Hristos adus jos în ţărâna morţii, cu toate valurile şi talazurile lui Dumnezeu trecând peste El! Şi privind astfel noi nu putem decât să strigăm "A Aceluia care ne iubeşte şi ne-a spălat de păcatele noastre în sângele Său şi ne-a făcut o împărăţie, preoţi pentru Dumnezeul şi Tatăl Său: a Lui fie gloria şi puterea în vecii vecilor! Amin." (Apocalipsa 1:5-6 ).

Noi suntem astfel la masa în calitate de dăruitori şi nu primitori; şi totuşi cu siguranţă primim când aceasta este în acord cu Dumnezeu. Dar obiectul strângerii noastre este să adorăm şi să aducem închinarea inimilor noastre lui Dumnezeu, pentru că am fost răscumpăraţi prin moartea Fiului Său. Şi cine ar putea descrie binecuvântarea privilegiului de a vesti în acest fel moartea Domnului? Adunaţi în jurul Său, având semnele vizibile ale trupului şi sângelui Său înaintea ochilor noştri, aceasta solicită afecţiunea inimilor noastre; dragostea Sa, pe care apele cele multe nu au putut să o înece, nici şuvoaiele să o stingă, pătrunde şi stăpâneşte inimile noastre şi ne constrânge să ne plecăm în adorare de bună-voie la picioarele Sale şi ne face să tânjim după timpul când Îl vom vedea faţă în faţă şi, privind gloria Sa, vom fi cu El şi Îl vom adora pentru toată veşnicia.
Mă rog ca să poţi învăţa tot mai mult despre înţelesul morţii Sale arătată prin cină.

Al tău, cu drag în Hristos,
E.D.

 

sursa: https://comori.org/
 

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>