text Studiu biblic

Om duhovnicesc... sau firesc?

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Adrian Timișag

Fiecare Biserică este formată din oameni.
Însă, conf. 1Cor. 14/15 „oamenii” se împart în 2 categorii: „oameni firești” și „oameni duhovnicești”.

Dacă păstorul Bisericii ar propune, formarea a 2 grupe de părtășie pentru studiu: o grupă din cei duhovnicești, iar cealaltă grupă din oamenii firești, în această situație în care grupă te-ai înscrie? Dar oare s-ar putea face 2 grupe din moment ce toți pretind că sunt duhovnicești? La prima vedere și la „suprafață” toți par duhovnicești, însă care este totuși diferența dintre unii și alții? Dar este posibil să fie în Biserică și oameni firești? Sigur că da. . .

De ex: În Apoc. 3/14 citim din avertizările Bisericii din Sardes: „Îți merge numele că trăiești dar ești mort. Totuși, ai în Sardes câteva nume”. Doar câteva nume. . . ? Atât.
(Un păstor a fost trimis să slujească într-o Biserică necunoscută de el. Primul gând, spunea el, a fost acesta: să-i caute pe cei firești, să-i găsească și să-i îndrume să devină duhovnicești. Dezamăgirea lui a fost să constate că cei mai mulți erau cei firești și puțini din cei duhovnicești)

Același lucru îl întâlnim în 2Tim. 3/1 unde Pavel scrie despre „vremurile grele” cauzate de oamenii firești. După ce îi descrie pentru a putea fi identificați, el îi scrie lui Timotei un îndemn pe care nu l-a mai spus probabil la nimeni: depărtează-te de „oamenii aceștia” (Vers. 5b). Dacă corintenilor le scrie să-i disciplineze și eventual să-i excludă, aici întâlnim altă situație: Timotei să se depărteze. . . Cum așa? Explicația este simplă și la îndemâna tuturor:
Dacă Timotei ar fi încercat redresarea acestor oameni cu astfel de „apucături”, „lupta” aceasta n-ar fi condus nicăieri. . . Așa că Pavel îl îndeamnă să „renunțe” el după principiul: „cel înțelept cedează primul”

După ce am văzut trăsăturile omului firesc (în 2Tim. 3/1-5) ne întrebăm cum se manifestă el?

Omul firesc este de „natură pământească”. El nu este „așezat în locurile cerești” (Efes. 2/6) și ca atare el nu are nici o legătură cu cerul. El nu are nimic „de sus” ci doar „de jos” din cele pământești. Nu a trecut prin procesul de „altoire” pentru a fi ”modificat genetic” așa că „gena” lui este „sălbatică”. Pavel scrie romanilor: „ Noi nu mai datorăm nimic firii pământești ca să mai trăim după îndemnurile ei”

Concluzie: Dacă omul duhovnicesc „se hrănește” cu cuvintele credinței, (1Tim 4/6) cel firesc, umblă și trăiește doar din „firea pământească” (a se citi Galateni 5/17-21). Omul firesc nu va primi (accepta) lucrurile duhovnicești, deoarece pentru el sunt o nebunie și nu pot fi înțelese (1 Cor. 2/14). Ex: „Nicodime, tu trebuie să te naști din nou. . . Doamne, cum se poate naște un om bătrân? Poate să intre el a doua oară în pântecele mamei lui și să se nască? ”

Foarte important: Omul firesc „împlinește” doar poftele firii pământești, însă, cel duhovnicesc o rupe cu păgânătatea și cu poftele lumești (Tit 2/12), iar după ce a trecut din moarte la viață trăiește după principiile „omului nou”.

Dar ce înseamnă un om duhovnicesc?
Omul duhovnicesc este născut din Duhul (Ioan 3/5). Nașterea din Duhul înseamnă dezbrăcarea de omul cel vechi și îmbrăcarea cu omul cel nou care este după chipul lui Dumnezeu. Acest proces este numit: Înnoirea făcută de Duhul Sfânt (Tit 3/5)

Omul duhovnicesc se integrează într-o casă duhovnicească” (1 Petru 2/5). Casa duhovnicească este formată din „pietre vii”. Înseamnă că trebuie să fii un „om viu”.

Fiind născut din nou - dorește laptele dudovnicesc. (1Petru 2/1)

Omul duhovnicesc este părtaș la slujbele duhovnicești (Rom. 12/1b)

În „casa duhovnicească” se aduc „jertfe duhovnicești” (1 Petru 2/5b). Numai oamenii duhovnicești pot aduce „jertfe duhovnicești”.

Omul duhovnicesc va cânta cântări duhovnicești și nu lumești. (Col. 3/16)

Cel duhovnicesc va judecă lucrurile duhovnicește. (1 Cor. 2/14b)

Omul duhovnicesc va avea o vorbire duhovnicească și nu una lumească (1Cor. 2/13b).

În omul duhovnicesc, locuiește Duhul Sfânt (Romani 8/9) și ca atare, umblă cârmuit de Duhul (Gal. 5/16)


Concluzie finală:

Conf. Romani 7/17, 18: Firea pământească este „compartimentul în care este „localizat” păcatul, dar inactiv (ura, invidia, răutatea, mânia s. a. m. d. ) de care Iacov spune că reprezintă un pericol doar atunci când este înfăptuit, adică aplicat. Iacov 1/15 (ex: mâniați-vă dar nu păcătuiți)

Un alt „compartiment” este duhul omului unde este „localizat” Duhul Sfânt (conf. Rom. 8/9).

Între aceste 2 entități este o „luptă” continuă. Însă, intervine voința omului care este decisivă deoarece ea hotărăște de către cine să fim direcționați. . .

Gal. 5/16: „Umblați deci cârmuiți de Duhul și nu împliniți poftele firii pământești. În aceste condiții vei fi sigur,

. . . „om duhovnicesc”

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>