text Studiu biblic

Spălarea picioarelor înrădăcinată în tradiția iudaică

de Adrian Timișag
Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Adrian Timișag


„O văduvă pentru a fi înscrisă pe lista văduvelor trebuie... să fi spălat picioarele sfinților.” (1 Tim. 5/9,10)

Este lesne de înțeles că această formă de slujire trebuia practicată pe parcursul vieții înainte de-a ajunge văduvă. Era un criteriu, ca în caz de văduvie să poată figura pe lista văduvelor. Personal nu cunosc nici o femeie credincioasă din vremea noastră să fi îndeplinit această cerință biblică și să fi spălat picioarele oaspeților. Să fie aceasta ignorarea sau chiar nesocotirea Cuvântului lui Dumnezeu? Eu cred că nu - deoarece practica spălării picioarelor era un obicei inclus în tradiția iudaică. Aceasta explică motivul pentru care apostolul Pavel în epistolele sale către biserici nu amintește nimic de spălarea picioarelor la Sfânta Cină. El o lasă exact acolo unde a fost așezată și pe care evreii o practicau din cele mai îndepărtate timpuri biblice - primirea de oaspeți.

De reținut: Pentru „limpezirea ” lucrurilor Pavel scrie astfel: „Cu iudeii m-am purtat ca și cu iudeii, cu neamurile ca și cu neamurile... ”Cum așa? Da. Nu toate obiceiurile din cultura unui popor (implicit biserici) se potrivesc la alte popoare. De ex: La evrei și nu numai, funcționa cu permisiune în biserica primară - poligamia. Această formă de conviețuire a primit pe parcurs un nou statut - ne mai fiind acceptată la alte popoare. Tot la evrei bisericile erau formate din oameni liberi, robi (sclavi) și stăpâni de sclavi - deși nu știu cum funcționa o biserică formată din „frați”(dacă îi putem numi așa) atât de diferiți ca poziție socială. Această discrepanță nu era acceptată la alte popoare mai ales în epoca modernă.

Foarte important: Spălarea picioarelor n-a fost făcută pentru prima dată de către Mântuitorul ca ceva nou. „Iubirea până la capăt” și-a atins punctul culminant la cruce - ci a fost o practică din cele mai îndepărtate vremuri biblice. Slujitorii lui Avraam au spălat (probabil la porunca stăpânului) picioarele înalților oaspeți. (Gen. 18/4) A fost momentul când părintele Avraam a „inaugurat” o practică ce a devenit tradițională pentru evrei - dar nu și la români sau alte națiuni.

Altă practică ce făcea parte din sfânta tradiție iudaică era sărutul.
Pavel folosește des această expresie salutând Bisericile cu „o sărutare sfântă”. Însă nici în acest caz, nu se știe exact care era diferența dintre o „sărutare sfântă” și una „nesfântă”. Deoarece se știe că în spatele acestei „aparente manifestări a dragostei” s-au ascuns în unele cazuri, ura și fățărnicia. (ex: 2Sam. 20/9,10, Matei 26/48) În general acest obicei era folosit la evrei ca un gest de simpatie față de musafir, însă el nu este folosit la români deoarece sărutarea la noi ține mai mult de senzualitate decât de simpatie.

O altă practică folosită la evrei era ungerea musafirului pe frunte cu untdelemn mirositor (mir) Și această „practică” era socotită ca un gest de apreciere pentru oaspete, mai ales pentru faptul că mirul răspândea un miros plăcut și era un produs deosebit de prețios. (Ioan 12/5). La români această practică lipsește cu desăvârșire, însă se folosește parfumul, dar în mod personal... Domnul Isus în casa lui Simon, nu trece peste aceste reguli „tradiționale”, ci mai degrabă îi reproșează gazdei că nu le-a respectat... (!) amintindu-le pe toate pe rând. (Luca 7/44-46)

Este adevărat că Domnul Isus a spălat picioarele ucenicilor Săi deoarece în casa unde au poposit nimeni nu s-a oferit să o facă. Tot atât de adevărat este că El le-a poruncit ucenicilor săi să continue între ei această practică ca și o datorie (obligație) pentru că era singurul „leac” pentru vindecarea lor în disputa „care va fi cel mai mare” (Luca 22/24) În acest context avem posibilitatea să punem și o întrebare: Spălarea picioarelor în ce mod se practică în vremea noastră, din datorie (obligație) ca și ucenicii, sau din dragoste?
Mântuitorul le-a spălat picioarele ucenicilor într-un cadru restrâns „ca între bărbați”. Dar a introduce „spălarea picioarelor”ca regulă de bază la Sfânta Cină într-o biserică de 100 de membri bărbați și femei și încă în mijlocul slujbei unde unul poartă ligheanul, altul vine cu apa, altul cu prosoapele - mi se pare total nepotrivită... Oare n-am citit noi că Domnul Isus nu lăsa pe nimeni să poarte vase prin templu? Începe procesiunea (sau ritualul): Atmosfera este însoțită de cuvinte dulci ce practicanții le schimbă între ei, apoi zâmbete și se încheie cu strângeri de mână, sărutări și îmbrățișări. Ți se pare că ai intrat într-o altă lume diferită de cea cotidiană. Sunt nevoit să mă întreb: Oare aceasta este relația dintre frați în fiecare zi? Am fi desăvârșiți. Însă mi-e frică de lațul fățărniciei în care nu mi-aș dori să cad și eu. Încerc să nu mă dau „drept altul” Vreau să rămân „sărac și curat” Aparent nimic nu-i rău în toate acestea. Rău este că se face dezordine. Unii vin, alții pleacă. E un flux continuu. Un păstor responsabil ce iubește rânduiala n-ar accepta așa ceva niciodată pe motiv că așa i-a cerut fratele Gheorghiță sau sora Pakița. Nu. Dacă tot vrem să facem un compromis acceptând părerile fiecăruia în scop electoral, aceasta s-ar putea face în deplină ordine până la începerea slujbei.

Revenind la subiect: În timp ce Domnul și Învățătorul începe să-i spele picioarele lui Petru întâi îl asigură că nu va pricepe de ce i se va spăla picioarele. Oare ce trebuie să priceapă când Fiul lui Dumnezeu era coborât la picioarele lui? Cu siguranță că era o lecție pentru el.
Se pare că acestă „lecție” de „a privi pe altul mai pe sus de tine însuți” trebuia bine tipărită în mintea ucenicului...

Este posibil ca Petru să fi înțeles pe parcurs „motivul” pentru care Domnul i-a spălat picioarele, dar am voie să cred că sunt mulți credincioși care au practicat toată viața spălarea picioarelor, dar timpul numit „după aceea” n-a mai venit niciodată pentru ai înțelege „rostul”.
Mergând pe aceeași linie „a priceperii”, în final Isus i-a întrebat pe toți: „Înțelegeți voi ce v-am făcut Eu?”

Așadar miezul duhovnicesc este: „înțelegerea”

Ar fi putut Învățătorul să-i întrebe: Ați văzut cum vi le-am spălat Eu? Dar nu, El a întrebat: „Ați înțeles ce v-am făcut Eu?” Deoarece El n- a dorit să-i învețe cum se spală picioarele, ci „de ce se spală picioarele”.

Foarte important: Spălarea picioarelor făcută de Domnul și Învățătorul, a fost o „lecție” adresată minții.

Deci, „o predică” pentru minte și nu pentru ochi sau pentru urechi...

O fi priceput Petru „după aceea” că cine vrea să fie cel mai mare trebuie să fie slujitorul tuturor?
Putem spune că această practică a avut drept scop, promovarea spiritului de slujire reciprocă, într-un înțeles duhovnicesc și nu doar la nivel literal...

Tocmai în sensul acesta Domnul Isus a zis: „Fiul omului nu a venit să i se slujească, ci el să slujească și să-și dea viața răscumpărare pentru mulți”. Era dificil pentru ucenici să înțeleagă secretul slujirii care implică întotdeauna multă lepădare de sine.

Este însă necesar ca cei ce doresc să slujească să treacă dincolo de „spiritul literei”:
Luca 10/25: Învățătorul legii n-a înțeles aceasta, deși era foarte bine informat cu privire la conținutul poruncilor ca fiecare „teolog licențiat în teologie”. El știa că slujirea este doar la amvon, însă Domnul i-a dat o pildă care implica slujirea pe teren, în care i se spune de un om „căzut” și care avea nevoie de cineva să-l ridice...

Un evanghelist și un cântăreț, au trecut nepăsători pe alături fără să-i intereseze de cel căzut, deoarece ei tocmai își încheiaseră slujirea în Biserică.

Dar un samaritean „care a stat toată slujba pe ultima bancă” dar care era gata de slujire în favoarea altora, s-a oprit, i-a asigurat toată „asistența medicală”, l-a ridicat și l-a dus la un han...
Domnul Isus, îl dă exemplu pozitiv pe acest samaritean și recomandă:
„Du-te și fă și tu la fel”

Fiți binecuvântați!

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Al treilea Templu – Construirea Templului si profețiile referitoare la vremurile sfârșitului"
Categorie:  Studiu biblic  Biblia menționează că unele evenimente din vremurile sfârșitului vor avea loc într-un Templu în IerusalimDaniel 9.27,” 27 El va face un legământ trainic cu mu...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Sfârșitul vremurilor potrivit Scripturii"
Categorie:  Studiu biblic  O privire teologică completă asupra planului divin pentru finalul istorieiCe este „sfârșitul vremurilor”?Din perspectivă teologică, „vremea sfârșitului” sau „...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Turnurile din Biblie și Semnificația lor Spirituală"
Categorie:  Studiu biblic  În Biblie, turnurile sunt menționate de mai multe ori, fiecare având o semnificație profundă. Ele simbolizează protecție, veghe, putere, mândrie, judecată sau...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Când / Cum primim Duhul Sfânt"
Categorie:  Studiu biblic  În multe cazuri, există dezbatere privind modul în care primim Duhul Sfânt și cum ar trebui să fie această experiență. Este important să înțelegem că primirea...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Vinerea mare - evenimente istorice conform Scripturii"
Categorie:  Studiu biblic  Vinerea Mare – Mântuirea prin Jertfa lui Hristos în Lumina ScripturiiSTRUCTURĂ:Evenimentele din Vinerea Mare – cronologie biblicăa. Perspectiva iudaică – Lege...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ce este răpirea bisericii lui Hristos?"
Categorie:  Studiu biblic  Cuvântul „răpire” nu este întâlnit în mod explicit în Biblie, ci provine dintr-un cuvânt latin care se referă la „un transport, o smulgere sau o luare cu sila...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Lupta si Armura Lui Dumnezeu Distribuie"
Categorie:  Studiu biblic  – Protectia si Puterea Ta Divina-Conform bibliei si  acestui pasaj din Efeseni, Dumnezeu ne oferă o armură pentru a ne proteja de atacurile dușmanului sp...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Povestea lui Avraam și Lot: Călătorie, Credință și Alegeri"
Categorie:  Studiu biblic  Avraam-Patriarhul Ales și Prietenul lui Dumnezeu Povestea lui Avraam (inițial cunoscut sub numele de Avram) și Lot începe cu tatăl lui Avraam, Terah.Aces...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Diferentele dintre barbat si femeie in societate si in mantuire - baza si explicatie teologica"
Categorie:  Studiu biblic  Despre dorințele sexuale diferite între soț și soție în căsătorie – Învățătura ScripturiiDIFERENȚELE DINTRE BĂRBAT ȘI FEMEIE ÎN SOCIETATE ȘI ÎN MÂNTUIRE – BAZ...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
"Ținuta femeii în Biserică"
Categorie:  Studiu biblic  În Biblie, există mai multe exemple de femei cu frică de Dumnezeu, precum Sara, Rebeca, Rut sau Elisabeta. Aceste femei au fost caracterizate de virtuți precu...
de Marga Buhus 08 mai 2025 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise