text Eseuri crestine

TULIP

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Anonim

 

TULIP

1.      Total depravity – depravare totală

D.p.d.v. spiritual omul este mort (Efes. 2:1-3). Adică omul nu este în stare să răspundă la chemarea evangheliei. Toţi oamenii, de la primul la ultimul, se află sub acelaşi blestem. Este ca şi cum i-ai arăta unui orb tabloul Giocondei. Deci, e nevoie mai întâi ca Duhul Sfânt să-l nască pe om din nou, ca acesta să poată accepta evanghelia. „Calvin definea păcatul originar ca o depravare ereditară şi corupere a naturii noastre, răspândită în tot sufletul, care, în primul rând, ne expune mâniei lui Dumnezeu, iar apoi rodeşte în noi ceea ce Scriptura numeşte „faptele cărnii”. Păcatul lui Adam este în aceeaşi măsură şi păcatul nostru. Boala răspândită de el este în noi, iar ea merită pe drept să fie pedepsită.  Coruperea întregii umanităţi în persoana lui Adam nu s-a realizat din generaţie în generaţie, ci prin hotărârea lui Dumnezeu. El respinge teoria trasducianistă, conform căreia, sufletul corupt al lui Adam este transmis în mod biologic de la părinte la copil. Calvin refuză să limiteze scopul păcatului originar la o singură dimensiune a persoanei umane (de exemplu, sexualitate), ci l-a văzut invadând întreaga viaţă. În întregime, omul nu este altceva decât poftă. Şi iarăşi, omul este copleşit în întregime – ca o revărsare de apă – din cap până în picioare, astfel că nici o părticică din el nu rămâne imună la păcat şi tot ce face omul trebuie imputat păcatului. Păcatul nu reprezintă pur şi simplu faptele pe care le facem, ci este, mai degrabă, înclinaţia naturii umane însăşi în condiţia s-a căzută. Comitem păcate pentru că suntem păcătoşi. Păcatul constă atât în pierderea neprihăniriii iniţiale (privare), cât şi în înclinaţea puternică de a ne arunca în orice fel de faptă rea sau greşeală (depravare). Scrierile lui Calvin nu ne aruncă în adâncimea depravării noastre pentru a ne lăsa acolo, ci pentur a ne pregăti să auzim vestea bună a eliberării noastre din păcat prin Isus Hristos Domnul. Nimeni nu poate primi binecuvântările lui Dumnezeu, dacă nu este pe deplin conştient de sărăcia lui.”[1]

2.      Unconditional election – alegere necondiţionată

Efes. 1:4-5. Rom. 9:20-21. Dumnezeu a ales mai înainte pe cine să salveze. Alegerea Lui se bazează doar pe voinţa Sa suverană şi nicidecum pe meritele oamenilor. Pocăinţa şi credinţa sunt rezultatul nu cauza alegerii lui Dumnezeu. Deci, alegerea este necondiţionată (Ioan 15:16; 6:65). Dacă alegerea este necondiţionată, rezultă că nu mai este loc de voinţă liberă. „Predestinarea este absolută în sensul că nu este condiţionată de nici un fel de contingenţă finită, ci se bazează pe voinţa neschimbătoare a lui Dumnezeu. Calvin a respins ipoteza scolastică, ce afirma că predestinarea depinde de preştiinţa lui Dumnezeu cu privire la realizările umane. Preştiinţa lui Dumnezeu nu poate fi motivul alegerii noastre, pentru că atunci când Dumnezeu se uită în viitor şi priveşte omenirea, El îi vede pe toţi oamenii, de la primul la ultimul, aflându-se sub acelaşi blestem. Vedem astfel cu câtă stupiditate gângăvesc neserioşii care atribuie preştiinţei absolute a lui Dumnezeu ceea ce ţine de buna plăcere a voii lui Dumnezeu.”[2]

3.      Limited atonament – ispăşire limitată

Lucrarea de răscumpărare este doar pentru cei aleşi (Efes. 1:7-8). Dumnezeu l-a dat pe Isus ca El să moară doar pentru cei aleşi. Isus nu-şi putea vărsa sângele Său în zadar. Aceasta ar fi o irosire a sângelui Său sfânt. „Predestinaţia este particulară pentru că se referă la individ, nu la grupuri de oameni. Bineînţeles, Calvin a fost conştient de faptul că Dumnezeu a ales poporul Israel ca popor al legământului. Cu toate acestea, nu fiecare membru al acestui popor a fost ales întru mântuire, aşa cum spune şi Pavel (Rom. 9:1-16). Legământul harului se aplică fiecărei persoane în mod individual. Privitor la ispăşire, acest lucru înseamnă că Hristos nu a mirit pentru toţi în mod nediscriminatoriu, ci doar pentru cei aleşi. Predestinaţia este dublă; adică, spre lauda slavei Sale, Dumnezeu a ales pe unii pentru viaţă veşnică, iar spre lauda dreptăţii Sale, I-a ales pe alţii pentru condamnare veşnică. Calvin spune deschis: alegerea însăşi nu poate  exista decât împotriva respingerii. De vreme ce toţi sunt condamnaţi pe drept în virtutea lepădării lor de Dumnezeu, Dumnezeu rămâne liber, cât şi perfect drept în decizia Sa. Dumnezeu nu dă socotelă nimănui, iar noi, muritorii de rând, nu suntem în măsură să ne pronunţăm asupra acestui lucru, bazându-ne pe propria capacitate de înţelegere. Păcătoşii sunt aleşi pentru condamnare prin hotărârea veşnică a lui Dumnezeu şi, cu toate acestea, cei răi aduc asupra lor dreapta distrugere căreia îii sunt destinaţi. Dacă cineva întreabă de ce Dumnezeu l-a ales pe acesta şi l-a respins pe celălalt, Calvin răspunde că cel care pune întrebarea caută ceva mai mare şi mai înalt decât voia lui Dumnezeu, ceva ce nu poate fi găsit.” Calvin credea sincer că această doctină poate fi întâlnită desluşit în Scriptură. El a avertizat împotriva ideii de hotărâre groaznică.”[3]

4.      Iresistible grace – har irezistibil

Harul oferit de Duhul Sfânt celor aleşi este unul special, har ce nu poate fi respins, deoarece el este irezistibil (Efes. 2:8; Fapte 13:48). Duhul Sfânt aranjează împrejurările aşa încât să nu fie încălcată voinţa liberă a celui ales. Adică cel ales alege în mod liber, dar constrâns de Duhul Sfânt.

5.      Perseverance of saints – păstrarea sfinţilor în har

Cei ce au fost aleşi de Dumnezeu sunt salvaţi o dată pentru totdeauna. Eu sunt păstraţi în har prin puterea lui Dumnezeu şi nimeni şi nimic nu-i poate despărţi pe ei de Hristos (Rom. 8:38-39; 1 Ioan 5:11-13). Mântuirea nu se poate pierde.



[1] T. George, Teologia reformatorilor, p. 252-253

[2] T. George, Teologia reformatorilor, p. 274

[3] T. George, Teologia reformatorilor, p. 275

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Victoria morţii?" Christian Briem
Categorie: Inviere .. apostolul adaugă ȋncă un alt „cuvânt“ ca dovadă a triumfului asupra morţii:„Unde îţi este boldul, moarte? Unde îţi este victoria, moarte?“ (1. Corinteni 15:55 ) La fel...
Citeste mai mult >>
"Ura faţă de un frate" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se pot înţelege versetele: „Cine zice că este în lumină şi îl urăşte pe fratele său, este până acum în întuneric. ... Dar cine îl urăşte pe frate...
Citeste mai mult >>
"Testamentul Domnului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Cuvintele Domnului din Luca 22:19 : „faceţi aceasta în amintirea Mea” sunt o poruncă sau o dorinţă a Domnului? Dacă ar fi vorba de un ordin, aceasta nu ar deschi...
Citeste mai mult >>
"Suirea în cer" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se poate împăca răpirea lui Enoh şi Ilie cu Ioan 3:13 , unde Domnul Isus spune: „Şi nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel care a coborât din cer,...
Citeste mai mult >>
"Şters din cartea vieţii"
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Se vorbeşte în Apocalipsa 17:8 de cei ale căror nume nu figurează în cartea vieţii. Dimpotrivă, Domnul Isus îi asigură pe ucenicii Săi că numele lor...
Citeste mai mult >>
"Sentimentele Tatălui faţă de suferinţele Fiului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Altădată se auzea adesea exprimat gândul, îndeosebi cu ocazia rugăciunii de la cină, că Dumnezeu Tatăl a suferit cu Fiul Său la cruce, că a intrat profund în sim...
Citeste mai mult >>
"Sarea pământului" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice Deja în predica de pe munte, Domnul introduce o serie de mici parabole în învăţăturile Sale. Imediat după fericirile din Matei 5 , găsim prima parabolă dublă din Nou...
Citeste mai mult >>
"S-a prăbuşit Domnul sub greutatea crucii?" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Iudeii l-au obligat pe Simon din Cirena să ducă crucea lui Isus (Matei 27:32 ; Marcu 15:21 ). În Luca se spune că „au pus crucea asupra lui, ca s-o ducă în urma...
Citeste mai mult >>
"Rugăciunea către Duhul Sfânt" Christian Briem
Categorie: Rugaciune Întrebare:Se repetă mereu că nu este după Scriptură să ne rugăm Duhului Sfânt. De ce nu, de fapt? Duhul Sfânt nu este Dumnezeu la fel ca şi Tatăl şi Fiul?Răspuns:Duhul Sfânt...
Citeste mai mult >>
"Rău moral şi rău doctrinar"
Categorie: Pacatul Întrebare:Se spune deseori că învăţătura greşită este ceva mai grav decât răul moral. Este exact, şi dacă da, de ce?Răspuns:Chiar dacă în ochii lui Dumnezeu păcatul este întotd...
Citeste mai mult >>