text Eseuri crestine

Închinăciunea în istoria popoarelor -6-

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Victor Kloes

   Practica închinării creştine pare că s-a păstrat conform cu practica apostolilor până la sfârşitul primului secol creştin, dar în măsura în care neamurile, în special cele de sub influenţa culturii greceşti, au intrat în biserica creştină, aceştia au adus cu ei intrepretări diferite. Filozofia a fost rădăcina tuturor relelor, căci prin filozofia oamenilor, adevărurile învăţăturii Domnului Isus Hristos au fost greşit interpretate şi răstălmăcite, creind confuzii şi dezbinări. Apologeticul latin Tertulian în lucrarea sa intitulată "DE PRAESCRIPTIONE HAERETICORUM -VII,2) scrie: "Erezia primeşte armele ei de la filozofia seculară".

   Prin speculaţia abuzivă a unor texte din Sfânta Scriptură s-au introdus în creştinism practici greşite care sunt în opoziţie cu învăţătura Domnului Hristos. Aşa, în secolul II, închinăciunea creştină a început să fie denaturată şi să devină formalistă. Dar în ciuda acestor abateri, creştinii au păstrat devotamentul lor deplin faţă de învăţătorul Divin, şi aşa s-au născut martirii creştini. La începutul sec.IV, când prin împăratul Constantin cel Mare, creştinismul a primit libertatea, fiind recunoscut de Stat ca o religie creştină legală; creştinismul s-a văzut invadat de neamurile păgâne din Orient, care au audus cu ei şi misticismul oriental, prin care închinarea creştină a fost mult influenţată şi denaturată. Împăratul roman, care avea titlul păgân de "pontifex maximis", mare preot - adică cap de religie - a devenit cap al creştinismului, astfel creştinismul intrând în slujba statului. Aşa, închinarea, a devenit formală şi ceremonială, dar lipsită de spiritul închinăciunii evanghelice, adică autentice.

   Au apărut atunci sinoadele bisericeşti, prin care s-a aprobat tradiţia, cu toate datinile bisericeşti, fie că ele au corespuns sau nu cu învăţătura şi practica apostolică, şi aşa închinarea creştină s-a limitat la un ritual religios rigid.

   Astfel Biserica creştină Ortodoxă de răsărit a rămas înţepenită în timpul tradiţional bisericesc din secolul VIII d.Hr. ignorând total învăţătura şi practica apostolilor.

   Această stare care există până azi, impune că biserica creştină să revină la închinarea apostolilor autentică, înscrisă în Sfânta Scriptură a Noului Testament, sau nu sunt creştini.

   Secolul IV, care a fost secolul libertăţii dar şi al decăderii, a adus creştinismului mari şi nevisate transformări organizatorice şi de statut. Dintr-o religie persecutată la începutul secolului, creştinismul a ajuns să fie religia imperiului roman. Dintr-o religie care aparţinea Orientului, acum se întindea din Irlanda până în Persia. Dintr-o religie simplă care se închina prin păduri sau catacombe, a ajuns să se închine în marile bazilici ale Romei, unde mai înainte creştinii erau judecaţi şi osândiţi la moarte.

   Închinarea simplă evanghelică, a fost înlocuită cu o închinare ceremonială de natură imperială. Veşmintele preoţeşti de azi sunt inspirate din îmbrăcămintea împăraţilor romani de atunci. Creştinismul care forma o comunitate fraternă, a ajuns să imite jurisdicţia socială a imperiului, divizând creştinismul pe clase sociale şi sacerodate. Câteva exemple:

   - în anul 373 dHr., în apus, Ambrozie a fost ales să fie episcopul Milanului, dar nici el nu era creştin; el a trebuit să fie mai întâi "botezat" pentru a "fi creştin", spre a putea fi hirotonisit ca episcop;

   - în anul 381, în răsărit, Nestorie a fost ales să fie Patriarh de Constantinopole dar el era numai catehumen, adică se pregătea să devină creştin; a trebuit să fie botezat, hirotonisit ca preot, episcop şi apoi patriarh;

   - prin anul 155 d.Hr, Iustin Martirul, un învăţător şi laic creştin a scris Prima Apologie unde explica închinarea creştină şi precizează că "conducătorul serviciului se va ruga liber după posibilităţile lui". După 60 de ani apare lucrarea numită "Tradiţia apostolică" în care sunt înscrise o colecţie de rugăciuni pentru orice ocazie de închinăciune, prin care rugăciunea spontană a fost redusă la tăcere;

   - pe la jumătatea secolului IV, Serapion, Episcop de Thmuis, Egipt, folosea o colecţie de rugăciuni care a fost numită "euchologion".

   Desprindem din aceste exemple cum închinarea creştină simplă dar duhovnicească a fost înlocuită cu forme  rigide, păstrându-se totuşi o aparentă unitate cu celelalte biserici creştine.

   Desigur că toate aceste schimbări nu s-au realizat deodată, ci în timp; la timpuri şi locuri diferite, deaceea închinarea creştină a suferit transformări diferite, în funcţie de cultură şi tradiţia locală.

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>