text Cartile Bibliei

Note asupra epistolei către Coloseni. Introducere. Henri Rossier

Categorie: Cartile Bibliei
 

Colose era o cetate din provincia Frigiei, în Asia Mică, situată nu departe de Laodiceea şi de Hierapolis, care sunt numite în epistolă (Coloseni 2:1 ; 4:13-16 ). Aceste două cetăţi, ca şi Colose, au primit Evanghelia; şi adunările care se aflau acolo par să fi fost, mai ales cea din Laodiceea, în legătură intimă cu adunarea din Colose (Coloseni 4:15-16 ).

De cine a fost dusă Evanghelia la Colose? Fără ca aceasta să ne fie spus într-un mod sigur, putem trage concluzia din versetul 7 al capitolului 1 că a fost dusă de Epafra, acel slujitor credincios al lui Hristos şi preaiubit tovarăş de slujbă al lui Pavel. Apostolul, cu toate că a fost în Frigia de două ori (Faptele Apostolilor 16:6 ; 18:23 ), nu s-a oprit la Colose. Sfinţii din Colose nu au văzut deloc „faţa lui în trup" (Coloseni 2:1 ). Dar noi ştim că el avea pe inimă toate adunările, mărturie fiind cea din Roma, unde el nu a fost înainte de a scrie sfinţilor care o compuneau. „Şi pe lângă lucrurile de afară, in fiecare zi mă apasă grija pentru toate adunările" (2. Corinteni 11:28 ).

Oh! să ne fie dat să avem aceeaşi grijă pentru adunările lui Hristos! Ceva trezise grija lui Pavel faţă de adunarea din Colose. Epafra, care a propovăduit Evanghelia la Colose, se afla atunci la Roma lângă apostolul întemniţat pentru Hristos (Coloseni 4:3,10,12 ). El i-a adus veşti bune privitor la credinţa, la dragostea şi la propăşirea Colosenilor, dar în acelaşi timp, fără îndoială, i-a adus la cunoştinţă pericolele care îi ameninţau din partea anumitor învătători mincinoşi. Cine erau aceştia din urmă? Învăţăturile şi îndemnurile din epistolă ne fac să cunoaştem erorile pe care ei le răspândeau şi prin care căutau să înşele pe sfinţi şi să nimicească, dacă se putea, credinţa lor. Nu erau ca la Galateni, iudaizanţi care voiau să stabilească pentru creştini necesitatea de a fi tăiaţi împrejur şi de a păzi Legea (vedeţi Faptele Apostolilor 15:1-5 ; Galateni 2:12 ; 5:2,11,12 ), anulând astfel harul Evangheliei. Învăţătorii mincinoşi, fiind împotriva învăţăturilor cărora Pavel îi pune în gardă pe Coloseni, erau, într-un sens, şi mai periculoşi, căci ei se legau chiar de Persoana lui Hristos.

Pe de o parte ei erau cu adevărat iudaizanţi, voind să-i supună pe creştini la tăierea împrejur, la păzirea ceremoniilor şi a rânduielilor legii, ca şi la tradiţiile omeneşti. Dar pe de altă parte, plini de idei gnostice pe care le împodobeau cu numele de filozofie, ei aveau spiritul plin de speculaţii asupra lumii vizibile, asupra îngerilor cărora le atribuiau o mare putere şi chiar asupra creaţiei, micşorând Persoana lui Hristos, pe care ei o reduceau la rangul creaturilor. Astfel ei nu se ţineau „neclintiţi de Cel ce este Capul". Plecând urechea la învăţăturile lor, Colosenii pierdeau conştiinţa şi bucuria unirii lor cu Hristos, Capul Trupului. În plus, aceşti eretici, văzând în trup izvorul răului, căutau prin abţineri şi suferinţe la care îşi supuneau carnea să ajungă la o stare duhovnicească, pe care o împodobeau cu numele de sfinţenie. Se înţelege că prin acest mijloc, de asemenea, adevăratul sens al răscumpărării era pierdut şi că el era pus, nu în Hristos, ci în eforturile omului şi în închinarea pe care omul o aducea creaturilor: aceste erori au încolţit mai târziu şi au produs roadele lor triste în Biserică.

Împotriva acestor erori, apostolul se ridică, înălţând Persoana lui Hristos, aşezându-L înaintea ochilor sfinţilor şi legând din nou astfel inimile lor de Capul de care, fiind credincioşi, erau uniţi în cer, pentru ca ei să se bucure de sentimentul preţios al acestei uniri, înţelegând toate comorile care se află în această Persoană adorabilă. În acelaşi timp el arată lucrarea desăvârşită efectuată de Hristos.

Este imposibil, ca citind epistola către Coloseni, să nu vezi în ea legături izbitoare cu cea adresată Efesenilor. Dar în acelaşi timp, există deosebiri interesante de notat. Nu va fi fără folos să spunem câteva cuvinte despre acestea.

O primă deosebire esenţială este poziţia în care creştinii sunt priviţi în cele două epistole. În aceea către Coloseni, ei sunt văzuţi ca fiind înviaţi cu Hristos, dar încă pe pământ. În aceea către Efeseni, dimpotrivă, ei sunt aşezaţi în Hristos în locurile cereşti. Aceasta vine din faptul că, în epistola către Efeseni, Duhul Sfânt desfăşoară sfaturile lui Dumnezeu faţă de Biserică şi privilegiile acesteia. Pentru aceasta, Dumnezeu a ales o Biserică credincioasă căreia în acel moment nu i se putea reproşa nimic. El poate astfel să pună înaintea noastră toate harurile care aparţin Bisericii în general în baza unirii ei cu Hristos, Capul slăvit, şi de asemenea pe acelea care aparţin în chip individual copiilor lui Dumnezeu. Pericolul care îi ameninţa pe Coloseni din partea învăţătorilor mincinoşi, pericol care, micşorând slava lui Hristos, putea să-i facă să piardă conştiinţa şi bucuria unirii lor cu El, Capul Trupului, îl obliga pe apostol să pună înaintea lor slava lui Hristos, mai degrabă decât privilegiile Bisericii, şi astfel să reînsufleţească afecţiunea lor spirituală pentru acest Cap binecuvântat, sau cel puţin să o împiedice de a slăbi.

De aceea vedem că, în timp ce în epistola către Efeseni, Biserica este „plinătatea Celui care împlineşte totul în toţi" (Efeseni 1:23 ), în aceea către Coloseni, „toată plinătatea dumnezeirii locuieşte trupeşte în Hristos" şi noi suntem „desăvârşiţi în El" sau „noi avem totul deplin în El" (Coloseni 2:9-10 ).

O altă deosebire importantă este că, în Coloseni, nu este deloc menţionat Duhul Sfânt, afară de expresia „dragostea voastră în Duhul" (Coloseni 1:8 ).

Vedem, dimpotrivă, că se vorbeşte destul de mult despre Duhul Sfânt în epistola către Efeseni, ca Acela care pecetluieşte pe credincios, ca Acela care este arvuna moştenirii noastre, ca Acela prin care Iudei şi Neamuri au împreună intrare la Tatăl, ca locuind în Biserică şi în creştin, ca descoperind taina apostolilor, ca puterea în cel credincios pentru a se bucura de Hristos şi de dragostea Sa, ca legătură de unire între creştini şi formând singurul Trup, ca trebuind să-l umple pe creştin şi să depărteze astfel de el toate lucrurile rele, pentru a produce laudele şi lucrările de har, ca îndrumându-l în rugăciunile sale, trezind vegherea sa şi învăţându-l să mânuiască arma Cuvântului împotriva duşmanului (Efeseni 1:13,14 ; 4:30 ; 2:18,22 ; 3:5,16 ; 4:3,4 ; 5:18 ; 6:17-18 ).

De  altă  parte,  Hristos  este  mai complet  prezentat  ca  viaţa  noastră  în epistola  către Coloseni. Formarea sufletului în vie asemănare cu Hristos se află mai mult aici pusă în relief. Este Hristos în noi mai degrabă decât noi în Hristos, ca în Efeseni.

Odată stabilite aceste deosebiri, să intrăm în studiul epistolei noastre şi vom putea vedea şi altele pe parcurs.

 

sursa: https://comori.org/
 

Cele mai recente resurse creștine scrise

În Paradis. 5. Cu Ioan în Paradis. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice “Ferice de cei ce îşi spală hainele ca să aibă drept la pomul vieţii şi să intre pe porţi în cetate!” (Apocalipsa 22:14 ). Fericirea de a intra în cetatea sfânt...
Citeste mai mult >>
În Paradis 4. Cu Pavel în Paradis. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice  “E nevoie să mă laud măcar că nu este de folos. Voi veni totuşi la vedeniile şi descoperirile Domnului. Cunosc un om în Hristos care acum patrusprezece ani a f...
Citeste mai mult >>
În Paradis 3. Cu Hristos în Paradis. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice   “Unul din tâlharii răstigniţi Îl batjocorea şi zicea: nu eşti Tu Hristosul; mântuieşte-Te pe Tine Însuţi şi mântuieşte-ne şi pe noi. Dar celălalt l-a înf...
Citeste mai mult >>
În Paradis 2. Adunarea: Grădina desfătărilor lui Dumnezeu acum și în viitor. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice  “Eşti o grădină închisă soro, mireaso, un izvor închis, o fântână pecetluită. Odraslele tale sunt o grădină de rodii cu cele mai alese roade: mălini negri şi n...
Citeste mai mult >>
În Paradis 1. Semnificaţia pomului vieţii şi a apei vieţii în Biblie. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice  “Apoi Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden.... Domnul Dumnezeu a făcut să răsară din pământ tot felul de pomi plăcuţi la vedere şi buni la mâncare şi pomu...
Citeste mai mult >>
În Paradis. Introducere. Hugo Bouter
Categorie: Invataturi biblice  Adam şi Eva au fost excluşi din paradisul în care au fost aşezaţi pe pământ. Un înger cu o sabie învăpăiată avea să păzească pentru totdeauna intrarea în grădi...
Citeste mai mult >>
David şi vitejii săi. Hugo Bouter
Categorie: Personaje biblice  „Şi el le-a fost căpetenie”(1. Samuel 22:1-2 )Împăratul respinsDupă ce a fost uns de Samuel, David a trebuit să aştepte un timp îndelungat înainte de a-şi putea...
Citeste mai mult >>
Vițeaua roșie. Henri Rossier
 Categorie: Cartile Bibliei În cărţile Levitic şi Numeri găsim trei aspecte ale jertfei pentru păcat: marea zi a ispăşirii (Levitic 16 ), jertfa pentru păcat şi jertfa pentru vină (Levitic 4...
Citeste mai mult >>
Studiu asupra Epistolei întâi către Timotei. Capitolul 6. Henri Rossier
Categorie: Cartile Bibliei  Versetele 1 - 2 - „Toţi câţi sunt robi sub jug să-i socotească pe stăpânii lor vrednici de toată onoarea, ca Numele lui Dumnezeu şi învăţătura să nu fie hulite. Ş...
Citeste mai mult >>
Studiu asupra Epistolei întâi către Timotei. Capitolul 5. Henri Rossier
Categorie: Cartile Bibliei  Versetele 1 - 2 - „Nu mustra aspru pe un bătrân, ci îndeamnă-l ca pe un tată; pe cei mai tineri, ca pe fraţi; pe femeile mai în vârstă, ca pe mame; pe cele mai ti...
Citeste mai mult >>