text Cartile Bibliei

Naum. J. N. Darby

Categorie: Cartile Bibliei
 

 

Dacă cercetăm îndeaproape caracteristicile popoarelor care au fost în relaţie cu poporul lui Dumnezeu, probabil că vom găsi în fiecare dintre ele o anumită formă a răului care iese în evidenţă destul de clar. În toate cazurile, aceasta este la principalii vrăjmaşi ai poporului: Egiptul, Babilonul şi Ninive poartă pe frunte marca clară a ceea ce ele reprezintă sub aspect moral. Egiptul este lumea în starea ei naturală, acea lume din care a ieşit poporul; Babilonul reprezintă lumea coruptă lucrând cu putere, sub robia căreia a căzut poporul, iar Ninive este gloria orgolioasă a lumii care nu recunoaşte nimic altceva decât propria ei importanţă, lumea ca vrăjmaş declarat al poporului lui Dumnezeu, care este vrăjmaşă pur şi simplu prin orgoliul ei, care va fi judecată ca şi celelalte şi va dispărea pentru totdeauna în urma judecăţii Celui Atotputernic. Yahve a dat o poruncă împotriva ei: că nu se va naşte nimic care să poarte numele ei. Această judecată este la fel de simplă ca profeţia care ne spune despre ea şi aceasta nu cere multe explicaţii.

Profeţia începe prezentând caracterul lui Dumnezeu sub aspectul a ceea ce a suportat El din cauza orgoliului oamenilor. Dumnezeu este gelos şi Yahve se va răzbuna. Acesta este un gând solemn: oricât de mare ar fi răbdarea Lui, vine timpul când El va demonstra că nu suferă răul. Este şi un gând care aduce mângâiere pentru că răzbunarea lui Dumnezeu aduce eliberarea lumii de sub asuprirea şi mizeriea jugulului vrăjmaşului, dar şi eliberare de pofte, ca aceasta să înflorească sub privirea blândă a Eliberatorului.

Fără îndoială, El permite mult timp răul şi nu este fără răbdare, cum sunt sărmanele noastre inimi; El este încet la mânie, mânie cu atât mai grozavă cu cât este dreptatea Celui care nu este niciodată nerăbdător. El este puternic şi nu lasă pe vinovat să treacă drept nevinovat*. Cine va putea sta în faţa indignării Lui sau cine va putea rezista mâniei Lui aprinse?

* Aceasta este întotdeauna extrem de important. Dumnezeu nu lasă niciodată pe cel vinovat să treacă drept nevinovat pentru că aşa ceva este contrar firii Lui şi nu ar fi adevărat. El poate ierta păcatul şi poate să-l primească pe păcătos după ce a fost curăţit, dar nu se poate ca El să lucreze ca şi cum păcatul nu ar exista, când acesta există şi nu poate rămâne indiferent faţă de păcat, fiind ceea ce este. Ocupându-se de păcat El poate pedepsi spre a aduce binele şi pentru a arăta guvernarea Lui, sau poate să şteargă de pe faţa pământului, potrivit cu cerinţele firii Lui şi ale gloriei Lui, aceasta fiind spre mântuirea noastră. Acestea sunt cele două moduri de a lucra. Dumnezeu nu poate niciodată să lase păcatul fără să se preocupe de el, ca şi când păcatul nu ar exista sau I-ar fi indiferent.

Dar aceasta nu-i totul: indignarea Lui nu este vagă, ca să distrugă fără deosebire atunci când îşi dă frâu liber, ci El este bun şi este o cetăţuie în timp de necaz. Când răul şi judecata se revarsă, răul care este prin judecată şi judecata căreia nimic nu-i poate rezista, El Însuşi este adăpostul sigur al celor care se încred în El. El Însuşi îi cunoaşte pe aceia. În ceea ce priveşte gloria vrăjmaşului, ea va fi distrusă, va fi ştearsă de pe faţa pământului şi va dispărea complet. Cufundaţi în plăcerile lor, îmbătaţi şi fără teamă, ei vor fi mistuiţi ca paiele uscate.

În Naum 1:11 întâlnim personajul despre care vorbesc atât de mult profeţii: asirianul care unelteşte lucruri rele împotriva lui Yahve. Versetul 12, deşi este cumva obscur, cred că se aplică la Israel. Vai! el însuşi, lăudându-se, în spiritul lumii, cu siguranţa lui şi cu puterea lui, va fi invadat şi va suferi revărsarea apelor mari, calamitatea de la Dumnezeu. Când acea calamitate va străbate ţara – cea a lui Israel – ei vor fi nimiciţi*. Comparaţi cu Isaia 28:18-19 şi Isaia 14:25 . Această calamitate este împlinirea completă a judecăţii lui Dumnezeu, după care profetul spune că eliberarea lui Israel va fi completă şi definitivă. Comparaţi cu Isaia 10:5, 24-25 . Jugul asirianului va fi zdrobit pentru totdeauna, iar puterea ostilă şi plină de mândrie a lumii va fi nimicită, în vreme ce stricăciunea şi răzvrătirea anticreştină vor fi fost deja judecate. Vestea cea bună despre eliberarea completă se va răspândi şi Iuda va ţine în pace sărbătorile sfinte.

* Altfel, gândul este că asirienii, cu toate că au reuşită şi sunt numeroşi, vor fi ca şi Sanherib, nimiciţi atunci când vor invada Iuda, după care eliberarea lui Israel va fi (ca în Isaia 10 ) definitivă.

Nu am nicio îndoială că invazia lui Sanherib a fost doar o ocazie pentru această profeţie şi este evident că sensul profeţiei este mult mai larg şi că judecata despre care vorbeşte este finală. Este încă un exemplu pentru ceea ce am întâlnit mereu în profeţii: o judecată parţială este folosită ca avertisment sau ca încurajare pentru poporul lui Dumnezeu, ea nefiind decât antemergătoare judecăţii prin care sunt arătate toate căile lui Dumnezeu. Cel rău nu va mai putea să-l tulbure pe Iuda, ci va fi definitiv nimicit.

Dacă Dumnezeu a permis ca Iacov să fie în întregime ruinat, aceasta a fost pentru că a sosit timpul judecăţii, iar acea judecată nu se opreşte acolo. Judecata a început cu casa lui, fără îndoială, dar nu se poate limita doar la aceasta. Care va fi atunci sfârşitul vrăjmaşilor poporului lui Dumnezeu, dacă El nu suporta răul la poporul Lui? Cetăţii Ninive îi rămânea să se apere, dacă putea, dar nu avea putere, iar acea groapă cu lei avea să fie invadată şi leii tineri urmau să fie nimiciţi. Ei nu se puteau apăra – vedeţi acelaşi raţionament în Isaia la sfârşitul capitolului 2 şi începutul capitolului 3: Iacov era judecat, toată casa lui Israel era cercetată şi distrusă, după care venea rândul lumii. Oricât de mare era orgoliul cetăţii Ninive, ea nu era mai bună decât alte cetăţi, la a căror distrugere contribuise probabil ea însăşi, pentru că Asiria şi Egiptul erau rivale de mult timp. Ninive urma să-şi vadă fortăreţele neputincioase, căzând ca smochinele la prima zgâlţâială a pomului; poporul ei va fi ca nişte femei fără putere şi ruina va fi totală. Focul urma să o mistuie. Nu există dubii că aceasta s-a împlinit istoric prin căderea cetăţii Ninive, dar împlinirea deplină va fi atunci când va reveni asirianul – şi spun aceasta nu cu privire la distrugerea cetăţii însăşi, ci la puterea care va stăpâni teritoriul acela şi va moşteni orgoliul ţării lui Nimrod.

 

sursa: https://comori.org/
 

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>