text Studiu biblic

Spălarea picioarelor.

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Adrian Timișag

Practica spălării picioarelor este și ea, ca și altele, un subiect discutat și chiar controversat.

În unele Biserici această practică nu și-a atins scopul de ai uni pe credincioși și ai aduce la același „numitor comun” ci mai degrabă i-a divizat. Așa că putem spune că spălarea picioarelor împarte Biserica în 4 categorii:

Cei ce fac spălarea picioarelor și știu de ce o fac.

Cei ce fac spălarea picioarelor și nu știu de ce o fac.

Cei ce nu fac spălarea picioarelor și nu știu de ce n-o fac.

Cei ce nu fac spălarea picioarelor și știu de ce n- o fac. (accentul este pus pe: „a ști”)

Vrând- nevrând fiecare din noi facem parte din una din aceste categorii, dar este bine să știm exact din ce categorie?

Dar pentru a înțelege mai bine această formă de slujire reciprocă, „unii-altora” trebuie să vedem de unde își are originea această practică?

Dacă citim în Gen. cap 18/4 vom observa că ea își are „rădăcinile” în cele mai îndepărtate timpuri biblice. Una din slugile lui Avraam a spălat (la porunca stăpânului) picioarele înalților oaspeți - chiar dacă nu li s-a cerut aceasta - dar a fost un gest de politețe față de musafiri. Așa cum era de așteptat această practică „inaugurată” de părintele Avraam s-a transmis din generație în generație făcând parte din „sfânta tradiție” a evreilor.

Nu-i de mirare că Pavel evreu convins a solicitat ca o văduvă să fie trecută în lista văduvelor trebuia să fi spălat picioarele sfinților. Însă nu se știe după care criterii erau evaluați musafirii pentru a intra în categoria „sfinților”.

Altă practică care făcea parte din sfânta tradiție era sărutul.

Pavel folosește des această expresie salutând Bisericile cu „o sărutare sfântă”.

Însă nici în acest caz nu se știe exact care era diferența dintre o „sărutare sfântă” și una „nesfântă”. Deoarece se știe că în spatele acestei aparente manifestări a dragostei, s-au ascuns în unele cazuri, ura și fățărnicia. (ex: 2Sam. 20/9,0, Matei 26/48)

Ungerea musafirului pe frunte cu untdelemn mirositor (mir) - era altă practică tradițională.

Era socotită ca un gest de apreciere pentru oaspeți mai ales pentru faptul că mirul era un produs deosebit de prețios. (Ioan 12/5). Este surpinzător că Domnul Isus în casa lui Simon, nu trece peste aceste reguli „tradiționale”, ci mai degrabă îi reproșează gazdei că nu le-a respectat.

Revenind la subiect: Domnul Isus ajunge într-o casă ca și oaspete. Nu ni se spune nimic de slujitori și nici despre gazdă.
În lipsa lor, conform obiceiului vremii, unul dintre ucenici trebuia să spele picioarele celorlalți.
Dar ucenicii tocmai se certase pe drum care să fie cel mai mare (Luca 22/24). Și pentru că nimeni nu s-a oferit de bună voie și din dragoste, Domnul a luat un lighean și a început să spele picioarele ucenicilor începând cu Simon Petru. Să fi fost o întâmplare? Nu. Petru era cel mai înverșunat în ceea ce privește dorința de întâietate, el fiind totdeauna în „linia întâi”.

Se pare că acestă „lecție” de „a privi pe altul mai pe sus de tine însuți” trebuia bine tipărită în mintea ucenicului.

Petru se simte mustrat în cugetul lui și refuză: „Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?
Răspunsul a fost: „Ce fac Eu tu nu pricepi acum, dar vei pricepe după aceea.”

Câteva întrebări sunt necesare:

Ce trebuie să pricepi când cineva îți spală picioarele?
De câtă teologie ai nevoie să înțelegi această practică?
De ce n-o fi reacționat Petru imediat? : Doamne, vreau să pricep acum și nu „după aceea”.

Este posibil ca Petru să fi înțeles pe parcurs motivul pentru care Domnul i-a spălat picioarele, dar am voie să cred că sunt mulți credincioși care au practicat toată viața spălarea picioarelor, dar timpul numit „după aceea” n-a mai venit niciodată pentru ai înțelege rostul. Una din cele patru categorii este tocmai aceasta:
Faci spălarea picioarelor și nu știi de ce o faci. Ritual sau formalitate?

Mergând pe aceeași linie „a priceperii”, în final Isus i-a întrebat pe toți: „Înțelegeți voi ce v-am făcut Eu?”

Așadar miezul duhovnicesc este: „înțelegerea”


Ar fi putut Învățătorul să-i întrebe: Ați văzut cum vi le-am spălat Eu? Dar nu. El a întrebat: „Ați înțeles ce v-am făcut Eu?” Deoarece El nu a dorit să-i învețe cum se spală picioarele, ci „de ce se spală picioarele”.

Foarte important: Spălarea picioarelor făcută de Domnul și Învățătorul, a fost o „lecție” adresată minții.

Deci, „o predică” pentru minte și nu pentru ochi sau pentru urechi.

O fi priceput Petru „după aceea” că cine vrea să fie cel mai mare trebuie să fie slujitorul tuturor?

Putem spune că această practică a avut drept scop promovarea spiritului de slujire reciprocă, într-un înțeles duhovnicesc și nu doar la nivel literal.

Tocmai în sensul acesta Domnul Isus a zis: „Fiul omului nu a venit să i se slujească, ci El să slujească și să-și dea viața răscumpărare pentru mulți”. Era dificil pentru ucenici să înțeleagă secretul slujirii care implică întotdeauna multă lepădare de sine.

Este însă necesar ca cei ce doresc să slujească să treacă dincolo de „spiritul literei”:

Luca 10/25: Învățătorul legii n-a înțeles aceasta, deși era foarte bine informat cu privire la conținutul poruncilor ca fiecare „teolog licențiat în teologie”. El știa că slujirea este doar la amvon însă Domnul i-a dat o pildă care implica slujirea pe teren, în care i se spune de un om „căzut” și care avea nevoie de cineva să-l ridice.

Un evanghelist și un cântăreț, au trecut nepăsători pe alături fără să-i intereseze de cel căzut deoarece ei tocmai își încheiaseră slujirea în Biserică.

Dar un samaritean care era gata de slujire în favoarea altora, s-a oprit, i-a asigurat toată „asistența medicală”, l-a ridicat și l-a dus la un han.

Domnul Isus îl dă exemplu pozitiv pe acest samaritean și spune:

Du-te și fă și tu la fel!

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Victoria morţii?" Christian Briem
Categorie: Inviere .. apostolul adaugă ȋncă un alt „cuvânt“ ca dovadă a triumfului asupra morţii:„Unde îţi este boldul, moarte? Unde îţi este victoria, moarte?“ (1. Corinteni 15:55 ) La fel...
Citeste mai mult >>
"Ura faţă de un frate" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se pot înţelege versetele: „Cine zice că este în lumină şi îl urăşte pe fratele său, este până acum în întuneric. ... Dar cine îl urăşte pe frate...
Citeste mai mult >>
"Testamentul Domnului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Cuvintele Domnului din Luca 22:19 : „faceţi aceasta în amintirea Mea” sunt o poruncă sau o dorinţă a Domnului? Dacă ar fi vorba de un ordin, aceasta nu ar deschi...
Citeste mai mult >>
"Suirea în cer" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se poate împăca răpirea lui Enoh şi Ilie cu Ioan 3:13 , unde Domnul Isus spune: „Şi nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel care a coborât din cer,...
Citeste mai mult >>
"Şters din cartea vieţii"
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Se vorbeşte în Apocalipsa 17:8 de cei ale căror nume nu figurează în cartea vieţii. Dimpotrivă, Domnul Isus îi asigură pe ucenicii Săi că numele lor...
Citeste mai mult >>
"Sentimentele Tatălui faţă de suferinţele Fiului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Altădată se auzea adesea exprimat gândul, îndeosebi cu ocazia rugăciunii de la cină, că Dumnezeu Tatăl a suferit cu Fiul Său la cruce, că a intrat profund în sim...
Citeste mai mult >>
"Sarea pământului" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice Deja în predica de pe munte, Domnul introduce o serie de mici parabole în învăţăturile Sale. Imediat după fericirile din Matei 5 , găsim prima parabolă dublă din Nou...
Citeste mai mult >>
"S-a prăbuşit Domnul sub greutatea crucii?" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Iudeii l-au obligat pe Simon din Cirena să ducă crucea lui Isus (Matei 27:32 ; Marcu 15:21 ). În Luca se spune că „au pus crucea asupra lui, ca s-o ducă în urma...
Citeste mai mult >>
"Rugăciunea către Duhul Sfânt" Christian Briem
Categorie: Rugaciune Întrebare:Se repetă mereu că nu este după Scriptură să ne rugăm Duhului Sfânt. De ce nu, de fapt? Duhul Sfânt nu este Dumnezeu la fel ca şi Tatăl şi Fiul?Răspuns:Duhul Sfânt...
Citeste mai mult >>
"Rău moral şi rău doctrinar"
Categorie: Pacatul Întrebare:Se spune deseori că învăţătura greşită este ceva mai grav decât răul moral. Este exact, şi dacă da, de ce?Răspuns:Chiar dacă în ochii lui Dumnezeu păcatul este întotd...
Citeste mai mult >>