text Studiu biblic

Cum este dragostea?

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Anonim

Citește 1 Corinteni 13 și găsește mai jos, sub formă de listă, fiecare caracteristică (nu mai puțin de șaisprezece) a dragostei. Pavel nu ne redă în acest text portretul unei dragoste „romantice” între doi îndrăgostiți. Pavel ne dă portretul unei dragoste, care învinge într-o lume rea și păcătoasă și într-o biserică cu oameni, care fac greșeli. De aceea este atât de necesar să înțelegem, care sunt faptele „obișnuite” ale dragostei arătate în 1 Corinteni 13:4-8 și să trăim în lumina unei astfel de dragoste.

Dragostea

1 Chiar dacă aş vorbi în limbi omeneşti şi îngereşti, şi n-aş avea dragoste, sunt o aramă sunătoare sau un chimval zângănitor. 2 Şi chiar dacă aş avea darul prorociei şi aş cunoaşte toate tainele şi toată ştiinţa, chiar dacă aş avea toată credinţa, aşa încât să mut şi munţii, şi n-aş avea dragoste, nu sunt nimic. 3 Şi chiar dacă mi-aş împărţi toată averea pentru hrana săracilor, chiar dacă mi-aş da trupul să fie ars, şi n-aş avea dragoste, nu-mi foloseşte la nimic. 4 Dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate, dragostea nu pizmuieşte, dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie, 5 nu se poartă necuviincios, nu caută folosul său, nu se mânie, nu se gândeşte la rău, 6 nu se bucură de nelegiuire, ci se bucură de adevăr, 7 acoperă totul, crede totul, nădăjduieşte totul, suferă totul. 8 Dragostea nu va pieri niciodată. Prorociile se vor sfârşi; limbile vor înceta; cunoştinţa va avea sfârşit. 9 Căci cunoaştem în parte şi prorocim în parte, 10 dar, când va veni ce este desăvârşit, acest „în parte” se va sfârşi. 11 Când eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil, gândeam ca un copil; când m-am făcut om mare, am lepădat ce era copilăresc. 12 Acum, vedem ca într-o oglindă, în chip întunecos; dar atunci, vom vedea faţă în faţă. Acum, cunosc în parte; dar atunci, voi cunoaşte deplin, aşa cum am fost şi eu cunoscut pe deplin. 13 Acum dar rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea, dar cea mai mare dintre ele este dragostea.

1 Corinteni 13

Dragostea este:

îndelung răbdătoare;

plină de bunătate;

nu pizmuieşte;

nu se laudă;

nu se umflă de mândrie;

nu se poartă necuviincios;

nu caută folosul său;

nu se mânie;

nu se gândeşte la rău;

nu se bucură de nelegiuire;

se bucură de adevăr;

acoperă totul;

crede totul;

nădăjduieşte totul;

suferă totul;

nu va pieri niciodată;

dragostea este mai mare decât credința și nădejdea.

Spre a te ajuta în studiul tău, redăm mai jos traduse din dicționarul cuvintelor de limbă greacă, însemnătatea caracteristicilor dragostei de la 1 Corinteni 13. După ce citești explicațiile de mai jos, caută să vezi cum, și în ce fel vei aplica aceste calități ale dragostei în viața ta.

Îndelung răbdătoare – o trăsătură a dragostei Lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși, ca ei să ajungă la mântuire;

bunătate – dragostea este prietenoasă, gată să ajute pe cei nevoiași, o trăsătură activă a Domnului Iisus;

Nu pizmuiește – dragostea nu este stăpânită de pasiunea geloziei și a invidiei. Când dragostea vede pe altul că prosperă și are daruri înalte se bucură. Această dragoste nu ia lauda, care se cuvine altuia, ci se mulțumește cu ce primește din partea Domnului;

nu se laudă - dragostea nu se laudă, căci în spatele laudei de sine stă mândria, care înseamnă a-ți da o importanță mai multă decât ți se cuvine, crezându-te superior altora;

De aceea, citim mai departe că dragostea:

nu se umflă de mândrie – adică dragostea este smerită căci cel ce se înalță va fi smerit și cine se smerește, va fi înălțat;

nu se poartă necuviincios – dragostea nu este fără maniere, ea voiește să dea altora respectul, cinstea, care li se cuvine.

Nu caută folosul său – dragostea nu caută propria-i plăcere, cinste etc, adică nu este egoistă. Egoismul stă la rădăcina atâtor rele, atât în lume, cât și în biserică. Atunci, când nu va mai exista egoismul, atunci va fi ca în grădina Edenului.

Nu se mânie – dragostea atunci, când este vorbită de rău, insultată, sau rănită, „nu se mânie” ci „binecuvântează pe cei ce o bleastămă”;

nu se gândește la rău – dragostea nu ține în socoteală toate relele, care i s-au făcut, ci mai degrabă le uită;

nu se bucură de nelegiuire – dragostea mai degrabă deplânge pe cel nelegiuit, căci știe, că cel ce persistă în rău, va fi pedepsit de Dumnezeu, care nu suportă să vadă răul.

Se bucură de adevăr – sau mai corect, dragostea „se bucură împreună cu adevărul” Evangheliei, sau adevărul divin. Atunci, când nelegiuirea domnește, adevărul lipsește. Dar unde inima se „bucură cu adevărul” și-l acceptă, găsindu-și plăcere în a-l trăi, nelegiuirea este alungată;

acoperă totul – Cuvântul acesta stă la rădăcina cuvântului „a răbda” 1 Corinteni 9:12. „Dacă se bucură alţii de acest drept asupra voastră, nu ni se cade cu mult mai mult nouă? Dar noi nu ne-am folosit de dreptul acesta, ci răbdăm totul, ca să nu punem vreo piedică Evangheliei lui Hristos” (1 Corinteni 9:12). Figura de vorbire arată că dragostea nu se plânge de milă niciodată, că trebuie să sufere, sau a suferit prea mult, căci ea „rabdă” sau „acoperă totul” (gândește-te numai la cât a suferit Domnul Iisus).

Crede totul – dragostea refuză să se dea biruită de îndoială, când este vorba să creadă că alții au calități bune. Dragostea ne face să credem în promisiunile și în Cuvântul Lui Dumnezeu. Omul firesc este gata să creadă lucruri rele despre fratele sau semenul său, și se bucură dacă acestuia i se întâmplă un rău.

Nădăjduieşte totul – nu în sensul, că are nădejdea, că Dumnezeu o să-i dea doar lucruri bune, ci nădăjduieşte pentru că așteaptă chiar de la oameni, ca să se îndrepte din starea lor rea. Pavel n-a pierdut nădejdea, că evreii, frații lui de neam și trup vor primi Evanghelia. Astfel dragostea așteaptă, sau „nădăjduieşte” ca harul Domnului Iisus să biruiască în toți și în toate.

Suferă totul – expresia se referă la dragostea care suferă fapte și evenimente neplăcute, în sensul de a persevera până la capăt, fără a-și pierde încrederea atunci, când are piedici pe cale.

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Scrisoarea unui frate în vârstă către o soră tânără în Domnul Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Mi-a făcut mare plăcere să primesc scrisoarea ta plină de dragoste, iar acum vreau să-ţi arăt cel puţin că sunt gata să-ţi îndeplinesc dorinţa, deşi a scrie...
Citeste mai mult >>
"O scrisoare despre ora de adorare Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Dragă frate! Ieri a sosit scrisoarea dumneavoastră şi a fost bine-venită. Tema, despre care vorbiţi, mi-a mişcat şi mie mult timp inima. Această temă a trezi...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 56. Filadelfia Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Privind la evoluţia generală a bisericilor, la Efes vedem un declin, la Smirna persecuţie, la Pergam un caracter lumesc, la Tiatira corupţie, la Sardes moart...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 55. Domnia Elisabetei Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  În 1558, prinţesa Elisabeta, fiica Annei Boleyn, s-a suit pe tron, la vârsta de douăzeci şi cinci de ani. Aşezarea ei pe tron a schimbat totul. Groaza care s...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 54. Anglia Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Din vremea lui John Wycliffe, marele reformator englez, Domnul a păstrat în Anglia o rămăşiţă de martori pentru adevăr care au mărturisit şi împotriva învăţă...
Citeste mai mult >>
"53. Reforma în Insulele Britanice Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos Cu toate că abia dacă putem vorbi de o reformă în Irlanda, putem totuşi nota pe scurt nişte schimbări în istoria ei ecleziastică. Legătura Irlandei cu coroana Angl...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 52. Valdezii Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  După ce am ajuns cu istoria acestor oameni interesanţi la anul 1560, când ei au suferit atât de mult chiar în propriile lor văi şi în câmpiile Calabriei, vom...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 51. Marele progres al reformei Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Spre sfârşitul domniei lui Francisc I şi sub cea a fiului său, Henri al II-lea, mişcarea reformată a avut un progres rapid, de aşa natură încât este imposibi...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 50. Reforma în Franţa Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Istoria reformei în Franţa trezeşte sentimente din cele mai amestecate. Minunata înaintare a adevărului ân acel regat dominat de frivolitate şi uşurătate stâ...
Citeste mai mult >>
"Capitolul 49. Reforma în Elveţia de limbă franceză Andrew Miller"
Categorie: Biserica lui Hristos  Urmărind firul de argint al harului lui Dumnezeu în lucrarea Duhului Său ne reţin atenţia diferenţele în modul în care s-a desfăşurat aceasta în diferite ţăr...
Citeste mai mult >>