text Studiu biblic

Biblia afirmă că există mai multe învieri și judecăți

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Victor Dobrescu

BIBLIA AFIRMĂ că există MAI MULTE ÎNVIERI,

în CONSECINȚĂ există și MAI MULTE JUDECĂȚI.

-----------------------------------------------

Reprezentativ este pasajul din 1 Corinteni 15:

20. Dar acum, Hristos a înviat din morţi, pârga celor adormiţi.

21. Căci dacă moartea a venit prin om, tot prin om a venit şi învierea morţilor.

22. Şi după cum toţi mor în Adam, tot aşa, toţi vor învia în Hristos;

23. dar fiecare la rândul cetei lui. Hristos este cel dintâi rod;

---------------

(Între Învierea Domnului Isus Hristos și învierea credincioșilor adormiți în Hristos și îmbrăcarea în nemurire a celor în viață se desfășoară Istoria Bisericii.)

Această perioadă a început la zece zile după Înălțarea Domnului Isus la cer, la sărbătoarea Cincizecimii din Ierusalim, când a fost întemeiată Biserica de către Domnul Isus prin trimiterea Duhului Sfânt de la Dumnezeu Tatăl peste ucenicii Săi, și continuă încă.)

---------------

23…. apoi, la venirea Lui, cei ce sunt ai lui Hristos.

---------------

(Atunci va avea loc Răpirea Bisericii conform 1Tesalonicieni 4:13-18, eveniment descris de apostolul Pavel ca o taină în 1Corinteni 15:51-53.

De la Răpire și până la momentul când Domnul Isus v-a da Împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, conform Apocalipsa 20, se va desfășura Istoria Împărăției de o mie de ani)

---------------

24. În urmă, va veni sfârşitul, când El va da împărăţia în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi nimicit orice domnie, orice stăpânire şi orice putere.

(La finalul Împărăției de o mie de ani va veni sfârșitul când Domnul Isus va judeca pe toți necredincioșii din toate timpurile, va crea un nou univers, după care va da pe vecie Împărăţia în mâinile Tatălui.)

---------------

25. Căci trebuie ca El să împărăţească până va pune pe toţi vrăjmaşii sub picioarele Sale.

26. Vrăjmaşul cel din urmă, care va fi nimicit, va fi moartea.

„Apostolul Pavel foloseşte adverbele „epeita”=după aceea nr. Strong 1899) (v. 23) şi „eita”=pe urmă sau după aceea nr. Strong 1534) (v. 24), care indica o succesiune temporală.

Pentru a indica evenimente concomitente el putea sa folosească adverbul „tote”, dar nu a făcut acest lucru.”

În sprijinul acestei afirmații stau mărturie și termenii în limba greacă pentru învierea spirituală şi învierea în trup, care nu sunt termeni interschimbabili.

Învierea Spirituală

• În Efeseni 2:6 verbul συνηγειρεν – sunegheiren (nr Strong 4891) arată că noi care eram morţi în păcate, am fost înviaţi împreună cu Hristos şi avem parte de o înviere prezentă, reală, spirituală, prin credinţa în Mântuitorul nostru.

• În Ioan 5:25 verbul ζησουσιν – zesusin (nr Strong 2198) indică faptul că oamenii vii, însă morţi din punct de vedere spiritual, vin la viaţă la chemarea Domnului Isus Hristos prin credinţa în jertfa Sa.

•„Nu există nici o analogie adevărată între Ioan 5:25-29 şi Apocalipsa 20:4-5”.

-----------------------------------------------

Învierea în Trup

• În Ioan 5:29; Apocalipsa 20:5-6 verbul αναστασισ(ν)- anastasis (n) (nr Strong 386) se referă la cei morţi din morminte, care la chemarea Domnului Isus vor avea parte diferenţiat de o înviere viitoare în trup, unii pentru răsplată, alții pentru condamnare.

• În Apocalipsa 20:4-5 și 2:8 verbul εζεσαν – ezesan (nr Strong 2198) indică o înviere în trupuri glorificate a celor credincioşi, la fel ca şi în cazul Domnului Isus Hristos (conform Apocalipsa 2:8).

• Aceasta este întâia înviere –προτος αναστασις- protos anastasis – de care a avut parte Domnul Isus şi de care vor avea parte doar cei credincioşi.

„Cuvântul din limba greacă pentru întâia „înviere” din Apocalipsa 20:5 şi 6 este anastasis, care înseamnă „a sta în picioare, o înviere a trupului”. Anastasis provine din două cuvinte greceşti: histemi, care înseamnă „a sta în picioare” şi ana, care înseamnă „sus”. Deci, numai trupul se poate ridica la înviere. Este, deci, evident, că termenul „adormit” se referă la trup.”

-----------------------------------------------

Când și cine are parte de întâia înviere (προτος αναστασις) în trup?

• La Răpirea Bisericii vor fi înviaţi credincioşii adormiţi în Hristos, iar cei vii vor fi glorificaţi, Ioan 14:1-3; 1Tesalonicieni 4:14-17; 1Corinteni 15:23,0-55.

• După şapte ani de la Răpirea Bisericii, după bătălia de la Armaghedon şi după legarea lui Satan, vor fi înviaţi credincioşii din Vechiul Testament şi toţi martirii din timpul Necazului cel Mare, Daniel 12:2; Apocalipsa 20:4.

-----------------------------------------------

Cine NU are parte de întâia înviere (προτος αναστασις) în trup?

• N-au parte de întâia înviere „morţii mari şi mici” (necredincioşii din toate timpurile, de la împăraţi şi regi la sclavi), Apocalipsa 20:5.

• Ei vor fi înviaţi la finalul Împărăţiei de o mie de ani şi vor avea parte de a doua moarte, Apocalipsa 20:6.

• Doar morţii mari şi mici vor fi prezenţi la „Judecata de la Marele Tron Alb” (θρονον μεγαν λευκον), Apocalipsa 20:5,2.

-----------------------------------------------

Sfânta Scriptură infirmă concepția că ar exista exista o înviere simultană pentru toţi oamenii din toate timpurile și o judecată unică pentru întreaga omenire.

Deci, Biblia afirmă că există mai multe învieri, în consecință există și mai multe judecăți.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Judecata de la scaunul lui Hristos

βηματος του χριστου

– ” Texte biblice: 1Corinteni 3.1-15,2Corinteni 5:6-10, Romani 10:12

– Cine va fi judecat: numai credincioșii. Este diferită de judecata de la Tronul Mare şi Alb.

– În ce constă: în răsplătire.”

2) „Termenul folosit este bema = platformă înaltă, conectat cu jocurile atletice (jurizare). Credinciosul a fost judecat pentru condamnare la Calvar, când a crezut în domnul Isus Hristos” (Ioan 5.4, Coloseni 2:13b; 1Ioan 2:12)

– ”Judecătorul: Domnul Isus Hristos (Ioan 5:22).

– Locul: În cer, în Cetatea Sfântă-Noul Ierusalim (Ioan 14:1-3; Apocalipsa 3:21; 21:2-3).

– Timpul: În timpul Necazului cel Mare (care începe în momentul când Antihristul „…Omul fărădelegii…fiul pierzării…potrivnicul…se va aşeza în Templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu” (2 Tesalonicieni 2).”

– Faptele şi cuvintele rele mărturisite sunt iertate, dar sunt luate în calcul ca şi cele bune la judecata pentru răsplătire (Romani 14:10,2; 1Corinteni 3:10-15; 2Corinteni 5-10).

– Evaluarea lucrării de slujire se va face în lumina înzestrărilor pe care ni le-a dat Dumnezeu (1Corinteni 12:4-11; Romani 12:6-8; Efeseni 4:11-15).

– Etalonul judecăţii va fi dragostea. A fost lucrarea de slujire a Domnului Isus făcută din dragoste sau din interes? (Marcu 12:29-31; Coloseni 3:23; Efeseni 6:6-7).

– Utilizarea timpului şi comportamentul în familie, în Biserică şi în societate. (Psalmul 90:12; 2 Petru 3:12; 1Timotei 5:8; Matei 12:36-37; 1Timotei 3:15; Iacov 5:17; 2Petru 1:7b).

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Judecata de la Tronul Slavei lui Hristos

θρονου δοξης του χριστου

Judecata Națiunilor (neamurilor)

Matei 25:31-46

Trei categorii de persoane sunt prezente

1) „Oi”, cei mântuiţi dintre neamuri;

2) „Capre”, cei nemîntuiţi dintre neamuri; şi

3) „Fraţi”, rămăşiţa credincioasă din Israel.

– ”Locul – Pe Pământ, Matei 25:31; Apocalipsa 5:10; 20:4; Col 3:4.

– Timpul- După bătălia de la Armaghedon, după 7 ani de la Răpirea Bisericii, Dan 9:27; Apocalipsa 19:8.

– Cine vor fi judecaţi? Cei care vor supravieţui Necazului Cel Mare.

– În ce constă judecata? Va decide cine va intra în Mileniu. Cei respinşi vor fi trimişi în focul cel veşnic.

Criteriul de judecată. Modul în care s-au comportat cu credincioşii dintre evrei.

Cei judecaţi vor fi „toate neamurile” care trăiesc în acel moment pe pămînt, cu excepţia lui Israel.

– Scena se petrece pe Pămînt;

– Nici o carte nu este deschisă;

– Este vorba de cei care trăiesc şi nu de cei răpiţi sau înviaţi dintre cei morţi”.

Faptul că cel drept şi cel nedrept sînt încă amestecaţi şi trebuie separaţi după stabilirea împărăţiei Domnului Isus Hristos pe pămînt, arată că Răpirea nu putea să aibă loc în acel timp al venirii Domnului Isus pe Pământ, după Necazul Cel Mare!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Judecata lui Israel

„Texte biblice:

– Ezechiel 20:34-38; Maleahi 3:2-5.

– Cine va fi judecat: POPORUL ISRAEL.

– În ce constă: Va înlătura răzvrătiții din Israel.

La final, evreii care vor crede, vor recunoaşte pe Mesia şi vor intra în împărăția de 1000 de ani.

– Judecătorul: Domnul Isus Hristos.

– Locul: Pe Pământ.

– Timpul: O perioadă de timp, nu un eveniment unic, în timpul Necazului Cel Mare, fără a se identifica cu aceasta.”

Trei grupuri de oameni care vor avea parte de Împărăţia de 1000 de ani

Biserica, în Locul preasfânt, adică în Cetatea Sfântă – Noul Ierusalim (360 000 km2), fiind părtaşă domniei şi preoţiei Domnului Isus Hristos (Apocalipsa 3:21; 5:9-10; 20:4).

Israel, în Locul sfânt, slujind lui Dumnezeu pe pământ, în Noul Templu (≈130 km2) la fel ca leviţii din vechime (Ezechiel 40-46).

Națiunile (neamurile), în curtea de afară, venind să aducă Domnului închinarea lor, cum o făceau altădată cele 12 seminţii ale lui Israel (Psalmul 67; Zaharia 14:16; Matei 25:32;).

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Judecata de la Tronul Mare și Alb

θρονον μεγαν λευκον

Apocalipsa 20:11-15

2 Petru 2:10 În ziua aceea, cerurile vor trece cu troznet, trupurile cereşti se vor topi de mare căldură, şi pământul, cu tot ce este pe el, va arde.

În timpul acelei judecăţi finale, când universul nu va mai exista, credincioşii din toate timpurile vor fi în Cetatea Sfântă, în Noul Ierusalim, Ioan14:1-3; Apocalipsa 21:3.

– „Locul – Undeva, unde nu vor mai exista cerurile şi pământul, Apoc 20:11. Va exista şi iazul de foc unde vor fi aruncaţi cu 1000 de ani înainte de judecata finală fiara şi proorocul mincinos, iar apoi Satan (Apocalipsa 19:20; 20:10).

– Timpul – După finalul Împărăţiei de 1000 de ani, Apocalipsa 20:7-11.

– Judecătorul: Dumnezeu Tatăl prin Fiul

– Cine vor fi judecaţi? Toţi necredincioşii din toate timpurile.

– În ce constă judecata? În stabilirea gradului de pedeapsă pentru fiecare în parte.

– Baza judecăţii este „Cartea Vieții” (determină destinul); şi „Cartea faptelor oamenilor” (care determină gradul de pedeapsă pentru fiecare individ în parte).”

– În iazul de foc vor fi aruncaţi toţi necredincioşii din toate timpurile, iar în final Moartea şi Locuinţa morţilor (Apocalipsa 20:14).

-----------------------------------------------

După Judecata de la Tronul Mare și Alb va fi creat un nou univers, iar pe Noul Pământ va coborî „din cer de la Dumnezeu Cetatea cea Sfântă, Noul Ierusalim”. Va începe timpul fără sfârșit (Efeseni 5:5; Apocalipsa 20:15; 21:1-2).

Când toate aceste evenimente escatologice se vor împlini, pentru că Domnul Isus Hristos „trebuie … să împărăţească până va pune pe toţi vrăjmaşii sub picioarele Sale, … El va da Împărăţia în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi nimicit orice domnie, orice stăpânire şi orice putere” (conform 1 Corinteni 15:24-25).

Concluzia este că, Împărăția de o mie de ani, clădită și condusă de Domnul Isus, continuă sub conducerea lui Dumnezeu Tatăl, și în acest sens Împărăția este și râmâne Veșnică, iar Domnul Isus Hristos va fi Coregent cu Dumnezeu Tatăl (conform Apocalipsa 3:21; 21:22-23)

-----------------------------------------------

Împărăția va cuprinde atât pe cei credincioși care au fost conduși în timpul Împărăției de o mie de ani, căt și pe toți oamenii mântuiți din toate timpurile, dar și toate categoriile de îngeri care nu s-au revoltat împotriva lui Dumnezeu.

-----------------------------------------------

De ce trebuie să transfere Domnul Isus Hristos Împărăţia în mâinile lui Dumnezeu Tatăl?

Pentru că deși Domnul Isus „este egal cu Tatăl ca esență, ca natură în ceea ce privește caracterul, [totuși] Tatăl este mai mare ca Fiul ca funcție, ca autoritate, ca poziție”.

Dobrescu Victor

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>