text Studiu biblic

12. Un Elisei pentru Ilie – 1 Regi 19:19-21

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Daniel Branzai

Arhivele regale – 12. Un Elisei pentru Ilie – 1 Regi 19:19-21


Unul din cei șase sute care „nu şi-au plecat genunchii înaintea lui Baal, şi a căror gură nu l-au sărutat“ despre care i-a spus Dumnezeu lui Ilie a fost și Elisei. Am putea foarte bine să-i numărăm și pe părinții lui printre aceștia. La urma urmei, împăratul Ahab nu s-a pocăit și n-a strigat împreună cu poporul pe Carmel „Domnul este adevăratul Dumnezeu“, iar Izabela, ucigașa de profeți ai Domnului era încă foarte puternică și influentă la dreapta lui. În aceste circumstanțe, a accepta chemarea în slujirea profetică a implicat un foarte mare risc.

În limba engleză, ca și în originalul ebraic, numele celor doi oameni sună aproximativ la fel și sunt ușor de confundat: Ilie – Elijah, Elisei – Elisha. Nici sonoritatea, nici ordinea nu sunt întâmplătoare.

„Ilie a plecat de acolo, şi a găsit pe Elisei, fiul lui Şafat, arând. Înaintea lui erau douăsprezece perechi de boi, şi el era cu a douăsprezecea. Ilie s-a apropiat de el, şi
şi-a aruncat mantaua pe el. Elisei a părăsit boii, a alergat după Ilie, şi a zis: ,,Lasă-mă să sărut pe tatăl meu şi pe mama mea, şi te voi urma.“ Ilie i-a răspuns: ,,Du-te, şi apoi întoarce-te: dar gândeşte-te la ce ţi-am făcut.“ După ce s-a depărtat de Ilie, s-a întors şi a luat o păreche de boi pe cari i-a adus jertfă; cu uneltele boilor le-a fiert carnea, şi a dat-o oamenilor s-o mănânce. Apoi s-a sculat, a urmat pe Ilie, şi a fost în slujba lui“ (1 Regi 19:19-21).

Ce putem spune de providența care a rânduit întâlnirea celor doi?

Numele lui Ilie înseamnă „Domnul este adevăratul Dumnezeu“ (Iehova este adevăratul Elohim). Numele lui Elisei înseamnă „Domnul este mântuirea, Domnul ne mântuiește“. Dumnezeu a rânduit ca Elisei să împlinească lucrarea începută de Ilie. Faptele lui se găsesc în 2 Regi 2:19 – 8:15; 9:1-3; 13:14-20.

Elisei este un continuator al misiunii lui Ilie, tot așa cum Iosua a continuat lucrarea lui Moise, iar Domnul Isus l-a avut ca „pregătitor de cale“ pe Ioan Botezătorul.

Între aceste trei perechi de slujitori există paralele fascinante:

Moise a „scos“ ( așa se traduce numele lui) poporul lui Dumnezeu din Egipt și le-a dat identitatea divină la Sinai. Stabilind un tipar divin, Dumnezeu n-a vrut însă ca Moise să intre în Canaan. Cel care avea să conducă poporul în binecuvântările „țării promise“ a fost Iosua.

Prin predicarea pocăinței, Ioan Botezătorul a întors inimile evreilor din păcat la Dumnezeu și le-a spălat identitatea divină prin botezul pocăinței. Lucrarea lui n-a adus mântuirea, ci doar a pregătit inimile pentru venirea Celui care avea să le dea „odihna“ profețită de Moise, prin strămutarea în Împărăția dragostei lui Dumnezeu. Tipologia aceastei succesiuni simbolice este sugerată de Domnul Isus (Mat. 11:14; 17:12-13).

În mod similar, Elisei a fost chemat de Dumnezeu să după mai departe lucrarea divină. La Carmel, Ilie a întors poporul evreu la identitatea divină. Elisei îi va duce pe cei din popor la binecuvântările legământului străvechi. Dacă i-ai fi întrebat pe cei din popor: „Ce a fost Ilie pentru voi?“, răspunsul ar fi fost: „Secetă, suferință și spectacol supranatural“. Elisei avea să clădească pe aceasta minunile nenumărate care au mângăiat și binecuvântat pe cei ce au stăruit în credință.

Ce știm despre Elisei?

În primul rând, știm că a fost fiu într-o familie bogată. Cine ară cu „ douăsprezece perechi de boi“ nu poate fi considerat sărac!

În al doilea rând, știm că Elisei a fost un om bine așezat și frumos armonizat cu cei din familia sa. Acel „lasă-mă să sărut pe tatăl meu şi pe mama mea“ spune foarte clar lucrul acesta.

În al treilea rând, Elisei este un om care răspunde chemării divine, chiar dacă aceasta îl scoate din poziția de fiu și-l așează într-una de slujitor. El a făcut lucrul acesta nu forțat, ci de bună voie: „Ilie i-a răspuns: ,,Du-te, şi apoi întoarce-te: dar gândeşte-te la ce ţi-am făcut“. Este mult mai ușor să răspunzi chemării divine când ești singur cu Ilie, decât atunci când ești în părtășia din sânul familiei. Fără nici o îndoială, avertismentul lui Ilie este îndreptat împotriva acestei situații. Imaginați-vă ce „scenă“ a putut face mama lui Elisei, cât de amarnic a putut ea plânge, cum și-ar fi putut însoți plânsul cu cuvinte ca acestea: „Nu te dau! Nu te las! Izabela o să te omoare!“. Imaginați-vă că tatăl lui Elisei ar fi spus: „Ce vrea acum și Ilie ăsta? A fugit cât l-au ținut picioarele și acum face pe grozavul? Vrea să te facă și pe tine un „erou“ ca el? Unde este Ilie să mă duc eu să stau de vorbă cu el …“

„Gândește-te la ce ți-am făcut“ au fost cuvintele unui avertisment făcut cu foarte multă intuiție.

Elisei a înțeles toate acestea și a luat chemarea divină comunicată prin Ilie  ca pe o chemare la sjujbă. El a fost gata să o împlinească. Viața lui a fost adusă ca o „jertfă vie, plăcută, de bun miros“ înaintea Domnului:

„După ce s-a depărtat de Ilie, s-a întors şi a luat o păreche de boi pe cari i-a adus jertfă; cu uneltele boilor le-a fiert carnea, şi a dat-o oamenilor s-o mănânce“ (1 Regi 19:21a).

Este foarte sugestiv că termenul folosit pentru a descrie noua poziție a lui Elisei în relație cu Ilie este același care a fost folosit și pentru Iosua în relație cu Moise:

„Apoi s-a sculat, a urmat pe Ilie, şi a fost în slujba lui“ (1 Regi 19:21b).

„Moise s-a sculat, împreună cu Iosua, care-i slujea:  … După moartea lui Moise, robul Domnului, Domnul a zis lui Iosua, fiul lui Nun, slujitorul lui Moise …“ (Exod 24:13; Deut. 1:38; Iosua 1:1).

La fel de sugestiv este că Ioan Botezătorul s-a așezat în poziția de slujitor al Celui care avea să vine, ba încă mai jos decât această poziție:

„El este Acela care vine după mine, şi care este înaintea mea; eu nu sunt vrednic să-I desleg cureaua încălţămintelor Lui“ (Ioan 1:27).

Prin ceea ce a făcut, Elisei devine prototipul tuturor celor chemați să slujească. El este gata să renunțe la confort și privilegii, gata să asculte de chemarea divină, gata să părăsească familie, gata să se jertfească, gata să accepte poziții smerite și să facă lucruri aparent lipsite de cinste.

„Apoi s-a sculat, a urmat pe Ilie, şi a fost în slujba lui“ (1 Regi 19:21c).

În felul acesta, Ilie a recăpătat ajutorul de care s-a lepădat singur atunci când a fost în mrejele paralizante ale despresiei: „A ajuns la Beer-Şeba, care ţine de Iuda, şi şi-a lăsat slujitorul acolo“ (1 Regi 19:3). Dumnezeu i l-a dăruit acum pe Elisei, dar nu doar ca slujitor vremelnic, ci ca urmaș de nădejde: „să ungi pe Elisei, fiul lui Şafat, din Abel-Mehola, ca prooroc în locul tău“.

 Va urma.

Sursa:http://barzilaiendan.wordpress.com/

Cele mai recente resurse creștine scrise

"Victoria morţii?" Christian Briem
Categorie: Inviere .. apostolul adaugă ȋncă un alt „cuvânt“ ca dovadă a triumfului asupra morţii:„Unde îţi este boldul, moarte? Unde îţi este victoria, moarte?“ (1. Corinteni 15:55 ) La fel...
Citeste mai mult >>
"Ura faţă de un frate" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se pot înţelege versetele: „Cine zice că este în lumină şi îl urăşte pe fratele său, este până acum în întuneric. ... Dar cine îl urăşte pe frate...
Citeste mai mult >>
"Testamentul Domnului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Cuvintele Domnului din Luca 22:19 : „faceţi aceasta în amintirea Mea” sunt o poruncă sau o dorinţă a Domnului? Dacă ar fi vorba de un ordin, aceasta nu ar deschi...
Citeste mai mult >>
"Suirea în cer" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Cum se poate împăca răpirea lui Enoh şi Ilie cu Ioan 3:13 , unde Domnul Isus spune: „Şi nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel care a coborât din cer,...
Citeste mai mult >>
"Şters din cartea vieţii"
Categorie: Invataturi biblice  Întrebare:Se vorbeşte în Apocalipsa 17:8 de cei ale căror nume nu figurează în cartea vieţii. Dimpotrivă, Domnul Isus îi asigură pe ucenicii Săi că numele lor...
Citeste mai mult >>
"Sentimentele Tatălui faţă de suferinţele Fiului" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Altădată se auzea adesea exprimat gândul, îndeosebi cu ocazia rugăciunii de la cină, că Dumnezeu Tatăl a suferit cu Fiul Său la cruce, că a intrat profund în sim...
Citeste mai mult >>
"Sarea pământului" Christian Briem
Categorie: Invataturi biblice Deja în predica de pe munte, Domnul introduce o serie de mici parabole în învăţăturile Sale. Imediat după fericirile din Matei 5 , găsim prima parabolă dublă din Nou...
Citeste mai mult >>
"S-a prăbuşit Domnul sub greutatea crucii?" Christian Briem
Categorie: Isus Hristos Întrebare:Iudeii l-au obligat pe Simon din Cirena să ducă crucea lui Isus (Matei 27:32 ; Marcu 15:21 ). În Luca se spune că „au pus crucea asupra lui, ca s-o ducă în urma...
Citeste mai mult >>
"Rugăciunea către Duhul Sfânt" Christian Briem
Categorie: Rugaciune Întrebare:Se repetă mereu că nu este după Scriptură să ne rugăm Duhului Sfânt. De ce nu, de fapt? Duhul Sfânt nu este Dumnezeu la fel ca şi Tatăl şi Fiul?Răspuns:Duhul Sfânt...
Citeste mai mult >>
"Rău moral şi rău doctrinar"
Categorie: Pacatul Întrebare:Se spune deseori că învăţătura greşită este ceva mai grav decât răul moral. Este exact, şi dacă da, de ce?Răspuns:Chiar dacă în ochii lui Dumnezeu păcatul este întotd...
Citeste mai mult >>