text Eseuri crestine

Emoțiile harului sunt însoțite de o smerenie evanghelică -3-

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Jonathan Edwards

Există un fel de oameni care critică faptele bune și înalță credința în opoziție cu faptele considerându-se persoane evanghelice, în opoziție cu cei ce au un duh legalist și lăudându-se că prezintă pe Hristos, Evanghelia și calea harului fără plată; în același timp ei sunt cei mai mari dușmani ai căii evanghelice a harului gratuit și cei mai periculoși oponenți ai creștinismului curat și smerit.

Există o pretinsă smerenie, o pretinsă moarte față de Lege și golire de sine, care este unul din cele mai mărețe și mai lăudate lucruri din lume. Sunt unii care se laudă mereu că au experimentat o lucrare amănunțită a Legii în inimile lor și că nu se mai bazează pe fapte pentru mântuire; însă convertirea lor miroase mai mult a duh de îndreptățire de sine decât tot ce am avut oprtunitatea să observ vreodată. Iar unii din cei care se cred goliți de sine și care sunt încrezători că s-au smerit până în țărână sunt plini până la refuz de gloria proriei smerenii și înălțați până la cer de opinia înaltă a propriei umiliri. Smerenia lor este o smerenie mândră, centrată pe sine, încrezătoare, de paradă, gălăgioasă, îngâmfată. Se pare că stă în natura mândriei spirituale să-i facă pe oameni mândri și ostentativi cu privire la umilința lor. Acest lucru apare la primul născut al mândriei printre fiii oamenilor care se numește -Sfinția sa- și anume omul fărădelegii, care se înalță mai presus de tot ce se numește Dumnezeu sau e vrednic de închinare; el se numește -robul robilor- și, ca să se dea în spectacol cu umilința lui spală picioarele unui mare număr de săraci la intrarea sa în funcție.

Cu totul altceva înseamnă să te golești de sine și să fii sărac în duh și cu inima zdrobită; acest lucru are cu totul alte efecte decât își imaginează mulți. E uimitor să vezi cât de mulți sunt înșelați cu privire la ei înșiși în această privință, imaginându-și că sunt foarte smeriți în timp ce ei sunt cei mai mândri, când purtarea lor este nespus de trufașă. În niciun alt lucru nu se vede atât de clar înșelăciunea din inima omului ca în această mândrie spirituală și neprihănirea de sine. Subtilitatea lui Satan apare în toată strălucirea ei în această manipupalre a persoanelor care suferă de acest păcat. Și poate că un motiv al acesteia este faptul că aici are cea mai mare experiență; el știe cum să se ajungă la aceasta; el e familiarizat cu izvoarele ei secrete: a fost păcatul lui. Experiența oferă un avantaj mare în conducerea sufletelor, spre bine sau spre rău.

Dar chiar dacă mândria spirituală este o fărădelege atât de subtilă și tainică, și apare de obicei sub pretxtul unei mari smerenii, există două lucruri -poate universale și sigure- prin care poate fi descoperită și distinsă.

Primul lucru e acesta: cel care se află în stăpânirea acestei boli are tendința să întrețină o părere înaltă referitoare la realizările sale religioase, atunci când se compară cu alții. Pentru el este normal să cadă pradă gândului că este un sfânt eminent, că este foarte înălțat între sfinți și că are experiențe deosebit de mărețe și înălțătoare. Limbajul secret al inimii lui este: Doamne, Îți mulțumesc că nu sunt că nu sunt ca ceilalți oameni! (Luca 18.11) și Sunt mai sfânt decât tine (Isaia 65.5 KJV). Unii ca aceștia sunt gata să se așeze în fruntea poporului lui Dumnezeu crezând că merită locul d eonoare și că acesta li se cuvine fără urmă de îndoială. Ei se așează în mod natural pe locurile de cinste, lucru pe care Hristos îl condamnă în Luca 14.7. Ei fac lucrul acesta grăbindu-se să-și aroge funcția și obligațiile unui șef, să conducă, să învețe, să îndrume, să sfătuiască. Ei cred că sunt călăuza orbilor, lumina celor ce sunt în întuneric, povățuitorul celor fără minte, învățătorul celor neștiutori. Pentru ei este natural să creadă că trebuie să ocupe locul dictatorilor și a stăpânirilor în problemele religioase; astfel, ei pretind să fie numiți de oameni -Rabi- care înseamnă -Învățătorule- așa cum pretindeau fariseii, adică se așteaptă ca ceilalți să-i privească și să-i considere învățători în problemele religioase.

Dar cel a cărui inimă e stăpânită de smerenia creștină are cu totul alte înclinații. Dacă ne putem baza pe Scriptură, atunci trebuie să credem că un asemenea om ăși consideră realizările religioase ca pe ceva neimportant privindu-se pe sine mic între sfinți și unul dintre cei mai mici dintre ei. Smerenia sau adevărata umilință a minții, îi face pe oameni să-i socotească pe ceilalți mai buni decât ei înșiși:

În smerenie, fiecare să privească pe altul mai presus de el însuși. Filipeni 2.3

așa că ei sunt gata să creadă că li se cuvine locul cel mai de pe urmă și dispoziția lor lăuntrică îi conduce în mod natural să se supună acestei porunci a Mântuitorului nostru. Nu e natural pentru ei să-și asume funcția de învățător, dimpotrivă, ei sunt predispuși să creadă că nu sunt potriviți pentru aceasta, ci că alții sunt mai potriviți decât ei. Nu e natural pentru ei să creadă că îi pot învăța pe alții ei cred că trebuie să fie învățați.

Orice om să fie grabnic la ascultare, încet la vorbire. Iacov 1.19

Să nu fiți mulți învățători. Iacov 3.1,2

Și toți în legăturile voastre să fiți împodobiți cu smerenie. 1 Petru 5.5

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>