text Eseuri crestine

Emoţiile harului sunt însoţite de o smerenie evanghelică

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Jonathan Edwards

Smerenia evanghelică este un simţ pe care îl are creştinul, referitor la totala sa insuficienţă, nevrednicie şi urâciune, însoţită de o stare corespunzătoare a inimii.

Trebuie să facem o distincţie între smerenia legală şi smerenia evanghelică. Prima reprezintă experienţa oamenilor naturali, cât timp se găsesc în starea lor naturală şi nu au emoţii ale harului; cea de-a doua este specifică sfinţilor adevăraţi. Prima este dată de o influenţă obisnuita a Duhului lui Dumnezeu, care asistă principiile naturale şi în mod special conştiinţa naturală; cea de-a doua este produsă de influenţele specilae ale Duhului lui Dumnezeu care implantează şi exercită pricncipii supranaturale şi divine; prima se produce în mintea care e asistată să ajungă la un simţ mai puternic al lucrurilor religioase, în ceea ce priveste proprietăţile şi calităţile lor naturale, şi, în particular, referitor la excelenţele naturale ale lui Dumnezeu cum ai fi măreţia şi maiestatea Sa înfricoşătoare, care s-au arătat poporului Israel la darea Legii pe muntele Sinai; cea de-a doua este produsă de un simţ al frumusţii transcedente a lucrurilor divine în calităţile lor morale. În cazul celei dintâi, un simţ al măreţiei înfricoşătoare şi al ecelenţelor naturale ale lui Dumnezeu, dar şi al stricteţii Legii Sale, îi convinge pe oameni că sunt etrem de păcătoşi, de vinovaţi şi epuşi mâniei lui Dumnezeu, aşa cum îi va convinge pe oamenii răi şi pe demoni în Ziua Judecăţii; însă ei nu văd cât de odioşi sunt din cauza păcatului; ei nu văd natura stricată a păcatului; un simţ al acestui lucru este dat în smerenia evanghelică printr-o descoperire a frumuseţii sfinţeniei şi perfecţiunii morale a lui Dumnezeu. În cadrul umilinţei legale, oamenii sunt conştientizaţi că sunt mici şi un nimic în faţa unui Dumnezeu măreţ şi înfricoşător, şi că sunt pierduţi, cu totul incapabili să se ajute pe ei înşişi, aşa cum vor simţi oamenii răi în Ziua Judecăţii; însă ei nu au o stare corespunzătoare a inimii, constând într-o atitudine de a se umili şi de a-L înălţa numai pe Dumnezeu. Dispoziţia aceasta este creată doar în smerenia evanghelică, prin cucerirea inimii şi schimbarea înclinaţiilor ei printr-o descoperire a frumuseţii sfinte a lui Dumnezeu. În cazul smereniei legale, conştiinţa este convinsă, aşa cum vor fi convinse conştiinţele tuturor oamenilor în mod perfect în Ziua Judecăţii; dar fiindcă nu există înţelegere spirituală, voinţa nu este supusă şi înclinaţiile nu sunt schimbate: acest lucru se întâmpla doar în smerenia evanghelică. În smerenia legală, oamenii sunt aduşi la disperare, fiindcă nu se pot ajuta singuri; în cea evanghelică ei sunt făcuţi să se lepede de sine şi să renunţe la sine de bunăvoie; în primul rând ei sunt supuşi şi doborâţi cu forţa la pământ; în cea de-a doua, sunt făcuţi să se supună de bună voie şi să se prostearnă de bunăvoie şi cu plăcere la picioarele lui Dumnezeu.

Smerenia legală nu are în ea niciun bine spiritual, nimic din natura virtuţii adevărate; în timp ce smerenia evanghelică constă foarte mult în frumuseţea desăvârşită a harului creştin. Smerenia legală este folositoare dacă te conduce la smerenia evanghelică; aşa cum cunoaşterea obişnuită a lucrurilor religioase este un instrument necesar care duce la cunoaştere spirituală. Oamenii pot să fie umiliţi legal, dar să nu aibă parte de smerenie: aşa cum cei răi vor fi absolut convinşi în Ziua Judecăţii că nu au nici o neprihănire, ci sunt cu totul păcătoşi, etrem de vinovaţi şi condamnaţi pe drept la pierzare veşnică; ei vor fi absolut conştienţi de toată neputinţa lor, fără însă ca mândria din inimile lor să fie măcar puţin mortificată; dar esenţa smereniei evanghelice constă într-o asemenea smerenie care e potrivită unei creaturi extrem de păcătoase, aflată sub domnia harului. Omul nu se mai apreciază pe sine, ştiind că este nimic în sine, cu totul vrednic de condamnare şi odios; şi e însoţită de o mortificare a predispoziţiei de a se înălţa pe sine şi d eo renunţare de bunăvoie la propria slavă.

Acesta este cel mai măreţ şi mai esenţila lucru în religia adevărată. Toată Evanghelia, tot ce aparţine de noul legământ şi toate lucrările lui Dumnezeu referitoare la omul căzut sunt menite să producă acest efect în inima oamenilor. Cei care sunt lipsiţi de aceasta, nu au o religie adevărată orice ar declara şi oricât de puternice ar fi emoţiile lor religioase:

'Iată, i s-a îngâmfat sufletul, nu este făra prihană în el; dar cel neprihănit va trăi prin credinţa lui' (Habacuc 2.4).

Adică, va trăi prin credinţa în neprihanirea şi în harul lui Dumnezeu, nu pe baza propriei lui bunătăţi şi desăvârşiri. Dumnezeu a declarat de nenumărate ori în Cuvântul Său că lucrul acesta El îl apreciază în viaţa sfinţilor şi ca nimic nu poate fi acceptat de El fără aceasta:

'Domnul este aproape de cei cu inima înfrântă, şi mântuieşte pe cei cu duhul zdrobit' (Psalmul 34.18)

'Jertfele plăcute lui Dumnezeu sunt un duh zdrobit; Dumnezeule, Tu nu dispreţuieşti o inimă zdrobită şi mâhnită' (Psalmul 51.17)

'Domnul este înălţat; totuşi vede pe cei smeriţi, şi cunoaşte de departe pe cei îngâmfaţi' (Psalmul 138.6)

~& ,"& ~.

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>