text Eseuri crestine

Pilda fariseului şi a vameşului

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Corneliu Livanu

“Doi oameni s-au suit la Templu să se roage; unul era fariseu, şi altul vameş.” (Luca 18.10)

Pilda fariseului şi a vameşului prezintă două clişee total diferite ale modului cum oamenii se apropie de Dumnezeu. Este o problemă tot atât de veche ca şi vârsta istorică a omenirii noastre. Este o problemă de viaţă şi de moarte, dacă ne gândim la primii închinători de pe paginile Genezei, din capitolul 4, la Cain şi Abel. Dacă noi falimentăm în închinarea noastră atunci când venim la Dumnezeu înseamnă că ne aflăm pe cărarea fariseului mândru şi bigot, care-i dispreţuia pe toţi ceilalţi închinători considerându-i inferiori. Dacă în schimb, simţim în sufletul nostru o sfâşiere, o povară a păcatului pe care n-o mai putem duce, putem atunci să repetăm cu credinţă rugăciunea simplă şi fără zorzoane a vameşului: “Dumnezeule, ai milă de mine, păcătosul!” (Luca 18.13b) Deşi fariseul îndeplinea pe din afară formalităţile religiei şi ale rugăciunii, în realitate, el nu dialoga cu Dumnezeu, ci mai degrabă îşi afişa propriile sale realizări pe plan moral şi religios. El nu se compara cu standardul lui Dumnezeu de perfecţiune pentru a trage concluzia dreaptă şi corectă că este un păcătos, ci fariseul se compara cu alţi oameni din jurul său considerându-se mai bun decât ei, şi cu atât mai bun decât vameşul care se găsea nu departe de el în Templu. Repetarea dubioasă a pronumelui “eu” în rugăciunea vameşului denotă îngâmfarea şi importanţa de sine. Nota pe care i-a dat-o Domnul Isus fariseului, contrar părerii populare, a fost aceea că datorită mândriei sale a fost coborât de Dumnezeu şi s-a dus acasă nemântuit. Vameşul, fiind la polul opus, era considerat de popor ca fiind unul dintre cei mai păcătoşi indivizi. Vameşii pactizaseră cu romanii şi erau priviţi ca nişte trădători ai naţiunii din raţiunea îmbogăţirii pe plan material şi financiar. Totuşi inima acestui vameş, care venise la Templu să se închine lui Dumnezeu, a fost atinsă de Duhul Sfânt, prin cuvântul Evangheliei. El se considera nevrednic şi fără niciun merit, de aceea nu îndrăznea nici ochii să şi-i ridice spre cer. Vameşul s-a smerit pe sine încât a implorat mila şi harul lui Dumnezeu pentru mântuire. Concluzia care se desprinde în final din această pildă este că duhul de smerenie Îi este plăcut lui Dumnezeu, de aceea vameşul a fost îndreptăţit şi înălţat datorită pocăinţei şi smereniei sale. Aducând pilda fariseului şi a vameşului în condiţiile de azi ale Bisericii am putea spune că cel dintâi îşi are urmaşii în susţinătorii tradiţiilor creştine şi ale formelor religioase în închinare, pe când vameşul este tot mai rar întâlnit printre cei de curând întorşi la Domnul. Pe de altă parte în fiecare creştin născut din nou există această luptă dintre firea veche şi Duhul Sfânt, un conflict ireconciliabil care necesită răstigirea firii. Se ştie că adevăratul creştinism nu este o culegere de dogme sau norme, de legi religioase, ci o relaţie personală cu Isus Cristos. Când e vorba de evaluarea personală apostolul Pavel le recomandă creştinilor din Roma multă prudenţă şi folosirea măsurii de credinţă primite pentru mântuire şi lucrarea Evangheliei: “Prin harul care mi-a fost dat, eu spun fiecăruia dintre voi să nu aibă despre sine o părere mai înaltă decât se cuvine; ci să aibă simţiri cumpătate despre sine, potrivit cu măsura de credinţă pe care a împărţit-o Dumnezeu fiecăruia.” (Rom. 12.3) Problema fariseului a constat într-o autoevaluare plină de mândrie şi dispreţuitoare faţă de semenul său, care culmea se considera pe sine un mare păcătos. Adevărata smerenie atrage harul lui Dumnezeu şi se pune la dispoziţia Lui printr-o ascultare devotată. Unui om ca acel vameş care s-a întors mântuit la casa lui, Domnul i-ar fi spus ca lui Zacheu: “Astăzi a intrat mântuirea în casa aceasta!” După cum Zacheu a simţit că este nevoie să concretizeze pocăinţa sa în fapte reparatorii pentru pagubele produse semenilor săi, tot astfel oricare mântuit, ca vameşul din pildă, este chemat să aducă prin ascultare de Cuvânt roadele pocăinţei. Pocăinţa numai în cuvinte nu este suficientă, chiar dacă acestea constituie o rugăciune publică fierbinte şi impresionantă. Dumnezeu să netezească vieţilor noastre cel mai scurt drum de la rugăciunea fierbinte a pocăinţei la faptele dragostei dintâi pe care Mântuitorul le aşteaptă de la toţi credincioşii. Rugăciunea, postul şi zeciuielile sunt obligatorii în viaţa noastră, dar să le facem nu pentru a fi văzuţi de oameni, ci numai de Dumnezeu. E de preferat să avem în cer o răsplată veşnică decât să primim aici pe pământ laude nefolositoare şi găunoase care ne predispun la mândrie fariseică. Mândria îl duce pe om la pieire, în timp ce smerenia îl conduce pe drumul asemănării cu Domnul Isus care “măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor.” (Filip. 2.6,7) Dacă Isus S-a făcut asemenea oamenilor venind în lume, se cade ca noi să devenim asemenea Lui ca să putem ajunge în ceruri.

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>