text Eseuri crestine

Duhul Sfânt și duhurile veacului acestuia

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Marin Mihalache

Printre darurile spirituale care s-au împărțit prin ploaia de har care s-a cernut la Pentecost peste cei care aveau să constituie trupul tainic al Bisericii au fost harismele, acele energii tainice dumnezeiști dătătoare de viață duhovnicească prin lumina și puterea Duhului Sfânt. Fără de această infuzie de energie divină biserica ar fi rămas precum o scoică strălucitoare pe dinafară dar lipsită de viață lăuntrică.

La al doilea Sinod Ecumenic și primul de la Constantinopol sub influența doctrinară a sfinților părinți Capadocieni, Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa şi Grigorie de Nazianz, Sfântul Duh a fost conceptualizat și consacrat ca Persoană dumnezeiască de aceeași esență cu Tatăl și cu Fiul, Treimea cea de o Ființă și nedespărțită. Numai că de la 689 și încă dinainte, biserica apuseană din necesitatea stabilității organizatorice și din interesul politic de a se consolida instituțional introduce subtil și treptat în Crezul stabilit la Nicea și Constantinopol conceptul de „filioque” propovăduindu-se astfel că Duhul Sfânt ar purcede nu numai de la Dumnezeu Tatăl ci de la Tatăl și „de la Fiul”. Anatemele reciproce servite de cele două biserici, latină și greacă la 1054 asupra acestei disensiuni teologice au reprezentat practic doar bomboana de pe colivă a motivelor separării pentru un mileniu a celor două biserici surori. După o altă jumătate de mileniu de la marea schismă bisericescă Reforma a divizat iarăși biserica până când dintr-o oglindă s-a ajuns la mii de cioburi fiecare reflectând o parte numai din întreg, dar fiecare pretinzând că totuși ar reflectă flacăra întreagă a aceleași lumini de la Pentecost.

Introducerea conceptului de „filioque” n-a fost o inadvertență teologică de suprafață, ci a fost o decizie motivată instituțional și politic. Sfântul Duh este însă greu de a fi cuprins în forme și formule, să fie instituționalizat. Războiul nevăzut de două milenii dintre mistici și administratori, dintre libertatea spirituală și ordine, acest conflict nu atât de sfânt totuși a slăbit unitatea eccleziastică ori ecumenică a bisericii creștine. Postmodernismul și neo-gnosticismul care par a se fi logodit și par destul de potrivite și compatibile, parcă făcute una pentru alta, au găsit timpul și punctul vulnerabil de a-și lua revanșa, de a-și revendica drepturile uzurpate istoric.

Duhul Sfânt pare a se mișcă iarăși deasupra apelor tulburi ori statute ale creștinismului formal, asupra apelor botezului creștin care și-au pierdut parcă puterea și harul sfințeniei. Acest paraclete de la răspântia vremurilor, acest duh nou al vremurilor de pe urmă este însă mai mult de natură gnostică și naturalist-panteistă, nu cea a smereniei ascetico-chenotice. Gnosticismul, fratele vitreg și dușmanul spiritual al creștinismului, moștenitorul direct al antichității filozofice orientale, umbră care a urmat creștinismul din leagăn până în secolul al 6-lea, a fost până la urmă învins de creștinism, dar nu anihilat. Problemele ridicate de gnosticism precum cele legate de originea răului, a rolului gnozei (cunoașterii), a relației dintre trup, suflet și spirit, dintre creație și mântuire au persistat, au mocnit ca jarul sub cenușă, iar acum un vânt prielnic pare a aprinde acea flacără care până nu mult timp părea stinsă definitiv. În ultimul timp se pune tot mai des întrebarea teologică dacă de fapt creștinismul este o religie monoteistă avându-se în vedere că emergența și avansul rapid al spiritului islamic în secolele ale 6-lea și 7-lea s-ar datora în mare măsură și reacției religioase monoteiste a lumii arabe din acele timpuri față de conceptul creștin de trinitate dumnezeiască.

În vremurile din urmă arca tradițională a crezurilor sinoadelor ecumenice, a creștinismului instituționalizat este tot mai abandonată de credincioși, majestoasele catedrale ale vestului Europei nu mai sunt demult lăcașuri de închinăciune ci muzee de artă medievală, atracții turistice. Cei care se mai consideră spirituali ori în căutare de hrană spirituală roiesc în masă spre câmpurile eleusine ale subiectivității hermeneutice și ale libertății de opinie, ale narcisismului gnostic, ale preocupării și grijii de a-și vedea mai mult de propria stare de spirit, cea a maimuței cocoțate pe crengile arborelui neuro-cerebral personal, maimuță care face tumbe de exaltare și exuberanță irațională, ori dimpotrivă este abătută și bântuită de norii depresiei sufletești greu de vindecat doar cu pilulele farmacologiei moderne. Oamenii cu o anumită credință ori fără nici o credință chiar se consideră astăzi a fi mai mult spirituali decât religioși, adepți ai unui creștinism fără religie, ori a unui creștinism în paradigma de după etapa sa religioasă dominată de crezuri, instituții, dogme și doctrine. Odată cu slăbirea puterii credinței forța unui vârtej centrifugal a unui alt duh adună la marginile epicentrului grupuri și grupări de suflete omenești neliniștite care umblă după experiențe spirituale și își caută speranța mântuirii în afara credinței adevărate și a învățăturii biblice.

Cele mai recente resurse creștine scrise

„Ce aș vrea să-ți spun – seria Ecouri din trecut, vol. 1” – roman istoric creștin: o călătorie profundă prin credință, suferință și identitate
Categorie: Recenzii carti crestine    Într-o lume în care istoria ascunde adesea povești neștiute și emoții nerostite, romanul „Ce aș vrea să-ți spun – seria Ecouri din trecut...
Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii: Călători prin Biblie – Aventură, credință și învățătură pentru cei mici
Categorie: Recenzii carti crestine    Trăim într-o vreme în care este tot mai important să oferim copiilor noștri repere clare, sănătoase și spirituale. Iar una dintre cele mai fru...
Citeste mai mult >>
Povești de iubire și speranță în romanele creștine ale lui Denise Hunter
Categorie: Scriitori crestini    Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanu...
Citeste mai mult >>
„Biblia celor mici” – o primă întâlnire fermecătoare cu Cuvântul lui Dumnezeu
Categorie: Recenzii carti crestine   În primii ani de viață, copiii învață cel mai bine prin povestiri și imagini. Emoțiile, culorile și tonul blând al cuvintelor joacă un rol esențial...
Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii în 365 de zile – O călătorie zilnică prin Cuvântul lui Dumnezeu
Categorie: Recenzii carti crestine   Trăim într-o lume în continuă schimbare, unde copiii sunt expuși de la vârste fragede la informații din toate direcțiile. Tocmai de aceea, oferirea...
Citeste mai mult >>
Biblia gentuța pentru cei mici – cadoul care aduce poveștile biblice aproape de inimile copiilor
Categorie: Recenzii carti crestine   Când vrei să faci un dar cu adevărat special pentru băiețelul sau fetița tău, pentru nepotul sau nepoata ta, care să-i însoțească primii pași pe dru...
Citeste mai mult >>
„Rugăciuni pentru cei mici” – primele cuvinte de credință, spuse cu inimă curată
Categorie: Recenzii carti crestine     „Rugăciuni pentru cei mici” este o carte delicată și accesibilă, creată pentru a le oferi copiilor o primă experiență cu rugăciunea...
Citeste mai mult >>
Descoperă puterea transformatoare a rugăciunii cu „Înțelegerea scopului și puterii rugăciunii”
Categorie: Recenzii carti crestine    Rugăciunea este una dintre cele mai vechi și totodată cele mai profunde practici spirituale cunoscute omenirii. Mulți spun că se roagă, dar câ...
Citeste mai mult >>
Marea Biblie a celor mici – 60 de povestiri – Valori si virtuti din Biblie
Categorie: Recenzii carti crestine   Trăim într-o vreme în care părinții sunt mai conștienți ca niciodată de nevoia de a le oferi copiilor nu doar educație intelectuală, ci și o formare...
Citeste mai mult >>
Despre dragoste și trădare – o poveste despre iubire și credință în inima Romei antice
Categorie: Recenzii carti crestine    Există povești care trec dincolo de paginile unei cărți și devin o adevărată experiență. „Despre dragoste și trădare”, romanul de debut a...
Citeste mai mult >>