text Eseuri crestine

Duhul Sfânt și duhurile veacului acestuia

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Marin Mihalache

Printre darurile spirituale care s-au împărțit prin ploaia de har care s-a cernut la Pentecost peste cei care aveau să constituie trupul tainic al Bisericii au fost harismele, acele energii tainice dumnezeiști dătătoare de viață duhovnicească prin lumina și puterea Duhului Sfânt. Fără de această infuzie de energie divină biserica ar fi rămas precum o scoică strălucitoare pe dinafară dar lipsită de viață lăuntrică.

La al doilea Sinod Ecumenic și primul de la Constantinopol sub influența doctrinară a sfinților părinți Capadocieni, Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa şi Grigorie de Nazianz, Sfântul Duh a fost conceptualizat și consacrat ca Persoană dumnezeiască de aceeași esență cu Tatăl și cu Fiul, Treimea cea de o Ființă și nedespărțită. Numai că de la 689 și încă dinainte, biserica apuseană din necesitatea stabilității organizatorice și din interesul politic de a se consolida instituțional introduce subtil și treptat în Crezul stabilit la Nicea și Constantinopol conceptul de „filioque” propovăduindu-se astfel că Duhul Sfânt ar purcede nu numai de la Dumnezeu Tatăl ci de la Tatăl și „de la Fiul”. Anatemele reciproce servite de cele două biserici, latină și greacă la 1054 asupra acestei disensiuni teologice au reprezentat practic doar bomboana de pe colivă a motivelor separării pentru un mileniu a celor două biserici surori. După o altă jumătate de mileniu de la marea schismă bisericescă Reforma a divizat iarăși biserica până când dintr-o oglindă s-a ajuns la mii de cioburi fiecare reflectând o parte numai din întreg, dar fiecare pretinzând că totuși ar reflectă flacăra întreagă a aceleași lumini de la Pentecost.

Introducerea conceptului de „filioque” n-a fost o inadvertență teologică de suprafață, ci a fost o decizie motivată instituțional și politic. Sfântul Duh este însă greu de a fi cuprins în forme și formule, să fie instituționalizat. Războiul nevăzut de două milenii dintre mistici și administratori, dintre libertatea spirituală și ordine, acest conflict nu atât de sfânt totuși a slăbit unitatea eccleziastică ori ecumenică a bisericii creștine. Postmodernismul și neo-gnosticismul care par a se fi logodit și par destul de potrivite și compatibile, parcă făcute una pentru alta, au găsit timpul și punctul vulnerabil de a-și lua revanșa, de a-și revendica drepturile uzurpate istoric.

Duhul Sfânt pare a se mișcă iarăși deasupra apelor tulburi ori statute ale creștinismului formal, asupra apelor botezului creștin care și-au pierdut parcă puterea și harul sfințeniei. Acest paraclete de la răspântia vremurilor, acest duh nou al vremurilor de pe urmă este însă mai mult de natură gnostică și naturalist-panteistă, nu cea a smereniei ascetico-chenotice. Gnosticismul, fratele vitreg și dușmanul spiritual al creștinismului, moștenitorul direct al antichității filozofice orientale, umbră care a urmat creștinismul din leagăn până în secolul al 6-lea, a fost până la urmă învins de creștinism, dar nu anihilat. Problemele ridicate de gnosticism precum cele legate de originea răului, a rolului gnozei (cunoașterii), a relației dintre trup, suflet și spirit, dintre creație și mântuire au persistat, au mocnit ca jarul sub cenușă, iar acum un vânt prielnic pare a aprinde acea flacără care până nu mult timp părea stinsă definitiv. În ultimul timp se pune tot mai des întrebarea teologică dacă de fapt creștinismul este o religie monoteistă avându-se în vedere că emergența și avansul rapid al spiritului islamic în secolele ale 6-lea și 7-lea s-ar datora în mare măsură și reacției religioase monoteiste a lumii arabe din acele timpuri față de conceptul creștin de trinitate dumnezeiască.

În vremurile din urmă arca tradițională a crezurilor sinoadelor ecumenice, a creștinismului instituționalizat este tot mai abandonată de credincioși, majestoasele catedrale ale vestului Europei nu mai sunt demult lăcașuri de închinăciune ci muzee de artă medievală, atracții turistice. Cei care se mai consideră spirituali ori în căutare de hrană spirituală roiesc în masă spre câmpurile eleusine ale subiectivității hermeneutice și ale libertății de opinie, ale narcisismului gnostic, ale preocupării și grijii de a-și vedea mai mult de propria stare de spirit, cea a maimuței cocoțate pe crengile arborelui neuro-cerebral personal, maimuță care face tumbe de exaltare și exuberanță irațională, ori dimpotrivă este abătută și bântuită de norii depresiei sufletești greu de vindecat doar cu pilulele farmacologiei moderne. Oamenii cu o anumită credință ori fără nici o credință chiar se consideră astăzi a fi mai mult spirituali decât religioși, adepți ai unui creștinism fără religie, ori a unui creștinism în paradigma de după etapa sa religioasă dominată de crezuri, instituții, dogme și doctrine. Odată cu slăbirea puterii credinței forța unui vârtej centrifugal a unui alt duh adună la marginile epicentrului grupuri și grupări de suflete omenești neliniștite care umblă după experiențe spirituale și își caută speranța mântuirii în afara credinței adevărate și a învățăturii biblice.

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>