text Eseuri crestine

Adevăruri biblice esenţiale referitoare la fiinţa numită om (1 Cor. 16.13)

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Mihail Dimitriu

Adevăruri biblice esenţiale referitoare la fiinţa numită om (1 Cor. 16.13) *

de prof. Mihail Dimitriu, scriitor (poet și prozator) creștin

Orice om viu are trei părţi componente: duh, suflet şi trup (1 Tes. 5.23). Există oameni care au impresia (1 Cor. 8.2) că duhul şi sufletul reprezintă unul şi acelaşi lucru, ceea ce, de fapt nu corespunde realităţii, având în vedere şi versetele: Is. 26.9; Evrei 4.12.

Duhul omului este întocmit (Zah. 12.1) şi dat (Ecl. 12.7) de către Dumnezeu, care este Duh (Ioan 4.24). Duhul omului este proprietatea lui Dumnezeu (Num. 16.22; 27.16; Evrei 12.9), fiind cel care face posibilă viaţa (Ezec. 37.5-6; Hab. 2.19).

Tot Dumnezeu este Acela care le dă oamenilor şi capacitatea de a respira, numită în Biblie suflare de viaţă (Gen. 2.7; Ps. 104.30; Is. 42.5; Maleahi 2.15; F. A. 17.25), care aparţine (este proprietatea) lui Dumnezeu (Iov 12.10; 27.3; Prov. 20.27; Ecl. 8.8). În Gen. 7.22, respiraţia este numită chiar “suflare de duh de viaţă”. Iată că duhul şi suflarea de viaţă sunt cele două entităţi inseparabile, care sunt caracteristice omului viu. Este demn de amintit faptul că animalele nu au duh (Is. 31.3), ci doar suflare de viaţă (Ps. 104.27-30).

Duhul este o parte componentă imaterială a omului (Luca 24.39), care are capacităţi deosebite (2 Împ. 5.26; 1 Cor. 5.3-4; Col. 2.5). Duhul coordonează (Iov 32.18; F. A. 20.22; 1 Cor. 2.11): vorbirea (Iov 26.4; 32.18; 1 Cor. 14.2), mintea (Iov 20.3; Ef. 4.23), conştiinţa, gândirea (Ps. 77.6), judecata, priceperea (Exod 28.3; 31.3; Iov 32.8-9; Ef. 1.17), discernământul (Dan. 5.12; 6.3; 2 Tim. 1.7) şi puterea de decizie (Gen. 49.6; Num. 11.17; Deut. 2.30; 2 Împ. 19.7; Is. 28.6; 37.7; Luca 9.55), elemente esenţiale, care controlează toată viaţa şi activitatea umană.

Sufletul este creat (Is. 57.16), şi apoi dat omului tot de către Dumnezeu (Is. 42.5), ca şi duhul. Întrucât Dumnezeu “ţine în mână sufletul a tot ce trăieşte” (Iov 12.10), El este adevăratul proprietar al sufletului oricărui om (Ezec. 18.4). Ca urmare a acestui fapt, Satana, care are puterea morţii (Evrei 2.14), nu are totuşi nici o putere asupra sufletului, care poate ajunge în focul gheenei numai cu voia lui Dumnezeu (Matei 10.28).

Există cu mult peste două sute de versete biblice diferite, care afirmă în mod foarte clar că sufletul este o parte componentă a omului (1 Sam. 29.6; Iov 1.1,8; 2.3; Ecl. 2.24; 4.8; 6.2-3; 7.28; Marcu 8.36; F. A. 15.24), care, la omul viu, se află undeva în (1 Sam. 18.1; Iov 30.16; Ps. 42.5-6,11; 43.5; Iona 2.7) trupul său (Luca 9.56; Apoc. 18.13). Iată câteva dintre versetele biblice în care găsim cuvintele suflet sau suflete însoţit de pronume posesive, ca de exemplu:

- meu (Gen. 12.13; 27.4,25; 49.6; Iov 6.4; 19.27; Ps. 16.10; 42.1; 42.2; 57.4; Ps. 63.8; 69.18; 77.2; 84.2; 88.14; 94.17; 119.25; 119.129,167; 130.5-6; 131.2; 139.14; 142.4; Is. 26.9; 42.1; 61.10; Pl. Ier. 3.20; Ezec. 4.14; Mica 7.1; Matei 26.38; Marcu 14.34; Luca 1.46; Ioan 12.27; 2 Cor. 1.23);

- tău (Gen. 27.19,31; Deut. 4.29; 6.5; 10.12; 26.16; 30.2,6, 10; 1 Sam. 1.26; 17.55; 20.3; 25.26; 2 Sam. 11.11; 14.19; 2 Împ. 2.2,4, 6; 4.30; Prov. 24.14; Ecl. 7.9; Matei 22.37; Marcu 12.30; Luca 2.35; 10.27; 3 Ioan 2);

- lui (Gen. 44.30; 1 Sam. 18.1,3; 20.17; 2 Împ. 23.3; 2 Cron. 34.31; Iov 14.22; F. A. 2.31; 20.10; 2 Petru 2.8; Ps. 89.48; Prov. 22.5);

- său (Prov. 8.36; Matei 16.26; Marcu 8.37);

- nostru (Ps. 33.20; 124.4-5; Is. 26.8);

- vostru (Lev. 26.15; Deut. 11.13; 13.3; Iosua 22.5; 23.14; Is. 55.2-3; 1 Tes. 5.23);

- noastre (Lev. 17.11; Num. 31.50);

- voastre (Ier. 6.16; 17.21; Ezec. 13.18; Matei 11.29; Luca 21.19; 2 Cor. 12.15; Evrei 12.3);

- lor (Lev. 26.43; 1 Împ. 2.4; 8.48; 2 Cron. 6.38; 15.12; Ps. 107.18; Is. 3.9; 66.3; Ezec. 14.14).

Sufletul omului este acea componentă imaterială (Gen. 44.30; 49.6; Deut. 11.18; 1 Sam. 18.1; Ps. 57.4-5; 124.4; 139.14; Prov. 16.24; 18.7; 22.25; Ier. 31.12; 1 Petru 2.11), care este pusă în conexiune cu: sentimentele, diversele stări afective, dorinţele, etc. Astfel, din suflet izvorăsc: credinţa (Ps. 57.1; 62.1,5), iubirea (Deut. 6.5; 10.12), nădejdea (Ps. 33.20; 130.5), dorul (Iov 19.27; 119.20), dorinţele (1 Regi 11.37; Iov 23.13; Ps. 84.2; 143.6; Ecl. 6.2; Is. 26.8-9; Mica 7.1), plăcerea (Ecl. 4.8; Is. 42.1; 66.3), ura (Lev. 26.11,15, 30,43; Ier. 14.19), mânia (Ecl. 7.9), etc.

În mod simbolic putem spune că sufletul poate: binecuvânta (Gen. 27.4,19, 25,31; Ps. 103.1-2,22; 104.1,35), preamări pe Dumnezeu (Luca 1.46), ţine (Ps. 119.167) şi păzi învăţăturile lui Dumnezeu (Ps. 119.129), nădăjdui (Ps. 42.5,11; 43.5; 130.5), spori (3 Ioan 2), căuta (Ecl. 7.28), păcătui (Mica 6.7), minţi (Ps. 24.4), dori (Iov 23.13; Ps. 42.1; Is. 26.9; Mica 7.1), suspina (Ps. 84.2; 143.6; Is. 26.8), plânge (Ps. 119.28; Is. 16.11), tânji (1 Sam. 1.26; Iov 19.27; Ps. 84.2; 107.5; 119.81; Iona 2.7), geme (Ps. 42.5,11; 43.5), să se laude (Ps. 34.2), să se odihnească (Ps. 116.7; Luca 12.19).

Tot în mod simbolic putem spune că sufletul poate fi: mântuit (Ps. 116.4; Is. 44.20; Pl. Ier. 3.20; Ezec. 3.19,21; 14.14,20; 33.9; Iacov 5.20), izbăvit (Ps. 6.4; 56.13; 69.18; 71.23; 86.13; 116.8; Iov 33.28; Ier. 20.13), scăpat din diverse primejdii (Ps. 49.15; 78.50; 124.7), bun (Ecl. 7.8), rău (Ps. 88.3; Prov. 21.10), desfătat (Prov. 2.10; Is. 55.2), smerit (Lev. 16.29; 23.27; Ps. 35.13), curat (1 Sam. 29.6; Iov 1.1,8; 2.3), binevoitor (1 Cron. 28.9), înviorat (Rut 4.15; Ps. 19.7; 23.3; 94.19; Prov. 25.13), bucuros (Ps. 35.9; 71.23), vesel (Ps. 16.9; 86.4; Ecl. 2.24; Is. 61.10; Luca 12.19), vindecat (Ps. 41.4), flămând (Ps. 107.9; Ier. 31.14), sătul (Ps. 63.5; 123.4; Ecl. 6.3; Is. 58.11; Ier. 31.14; Ezec. 7.19), însetat (Ps. 107.9; Ier. 31.14), însetat după Dumnezeu (Ps. 42.2; 63.1; 84.2; 143.6; Luca 1.46), iubit (Prov. 19.8), păzit de către omul respectiv (Prov. 13.3; 16.17; 19.16; 22.5), păzit de către Dumnezeu (Ps. 25.20; 86.2; 121.7), îmbărbătat şi întărit de către Dumnezeu (Ps. 138.3; Ier. 6.16), încrezător în Dumnezeu (Ps. 57.1; 62.1,5; Prov. 11.13), potolit (131.2), molatic (Prov. 19.15), liniştit (Ps. 131.2), neliniştit (Gen. 42.21; Jud. 16.16), îngâmfat (Hab. 2.4), pângărit (Ezec. 4.14), scârbit (Num. 21.5; Zah. 11.8), dezgustat (Ps. 107.18), dispreţuit (Prov. 15.32), urmărit (Ps. 143.3), îngrijorat (Ps. 13.2), împovărat (Ier. 26.19), încovoiat (Ps. 57.6), pustiu (Ps. 35.12), mâhnit (Num. 30.13; Ps. 42.5,11; 43.5; 44.25), amărât (1 Sam. 1.10; 30.6; Iov 3.20; 21.25; Prov. 31.6; Ezec. 21.6; 27.31), întristat (1 Sam. 17.33; Iov 14.22; 19.2; Matei 26.38; Marcu 14.34), tulburat (Ioan 12.27), îndurerat (Deut. 28.65; Ps. 119.28; Is. 65.14), disperat (Iov 24.12), îngrozit (Ps. 6.3; Is. 15.4), zdrobit (Prov. 15.4), uscat (Num. 11.6), chinuit (Is. 58.3,5; 2 Petru 2.8), vătămat (Prov. 8.36), lepădat (Ps. 88.14), părăsit de către Dumnezeu (Ps. 141.8), pierdut (Ps. 107.26; Matei 16.26; Marcu 8.36).

Întrucât există o conexiune directă şi strânsă între inimă şi suflet, în multe situaţii, Sfânta Scriptură tratează cele două entităţi împreună (Deut. 4.29; 10.12; 11.13,18; 13.3; 26.16; 30.2,6, 10; 1 Sam. 17.35; Iosua 22.5; 23.14; 1 Împ. 2.4; 8.48; 2 Împ. 23.3,25; 1 Cron. 22.19; 2 Cron. 6.38; 15.12; 34.31; Ps. 16.9; Ier. 32.41; Matei 22.37; Marcu 12.30,33; Luca 10.27).

Trupul omului execută ordinele date de către duh (Iov 32.18; F. A. 20.22; 1 Cor. 2.11), dând curs totodată anumitor: sentimente, dorinţe şi stări afective, izvorâte din suflet. Pentru ca trupul să poată acţiona conform sentimentelor sau dorinţelor sufletului (1 Petru 2.11), este necesar ca mai întâi sufletul şi duhul (Evrei 4.12), să se pună de acord în privinţa efectuării respectivelor acţiuni. Dacă sufletul şi duhul se pun de acord, atunci duhul, care are puterea de decizie (Iov 32.18; F. A. 20.22; 1 Cor. 2.11; 6.17), dă ordin trupului, prin intermediul sistemului nervos, şi trupul execută acţiunile respective. În caz contrar, trupul nu execută nimic şi dorinţele sufletului rămân neîmplinite.

Întrucât sufletul omului mântuit este curăţit de către Duhul Sfânt (1 Petru 1.22), de regulă, el nu are dorinţe, sentimente şi stări afective care nu sunt după voia lui Dumnezeu. Chiar dacă ar avea, duhul omului mântuit, care ascultă de îndemnurile Duhului Sfânt (Rom. 8.1,4-5), cu care acesta este unit (1 Cor. 6.17), nu-l va lăsa pe om să întreprindă nici o acţiune care ar putea să contravină legilor lui Dumnezeu, care sunt puse de către Duhul Sfânt direct în inima şi în mintea (conştiinţa) sa (Ier. 31.33; Evrei 8.10; 10.16).

În timp ce orice om mântuit şi-a încredinţat sufletul în mâinile lui Dumnezeu (1 Petru 4.19), sufletul celui care nu este creştin este pierdut (Matei 10.28; 16.26), deoarece un astfel de om este mort (Matei 8.22; Ioan 5.24; Ef. 2.1,5; Col. 2.13; 1 Tim. 5.6; 1 Ioan 3.14; Apoc. 3.1) din punct de vedere spiritual, adică despărţit de Dumnezeu. Întrucât omul nemântuit ascultă de îndemnurile firii pământeşti (2 Cor. 10.3), care pofteşte împotriva Duhului Sfânt (Gal. 5.17), un astfel de om va întreprinde acţiuni care sunt în dezacord cu voia lui Dumnezeu (Matei 7.21).

* Textul de mai sus, provine din cartea MÂNTUIREA, scrisă de către prof. MIHAIL DIMITRIU

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>