text Eseuri crestine

Teroarea crucii

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Nabeel Qureshi

Simplu spus, crucea era una dintre cele mai urâte, chinuitoare şi eficiente metode de execuţie pe care omul, în stricăciunea sa le-a născocit 'excruciating' - în limba engleză, groaznic, înfiorător, derivat din limba latină care descrie o durere 'produsă de cruce'.

Cicero, un orator roman din Antichitate, descrie crucificarea drept 'cea mai crudă şi dezgustătoare pedeapsă' şi 'extrema absolută a torturii'. În opinia sa, chiar şi gândul la 'teroarea crucii' era prea greu de îndurat pentru cetăţenii romani: 'Nu doar că un roman trebuie ferit de cruce, dar însuşi cuvântul CRUCE trebuie îndepărtat din gândurile, ochii şi urechile lui. '

Seneca cel Tânăr a scris următorul paragraf ce descrie disperarea celui crucificat: 'Oare există pe lumea aceasta vreun om care ar prefera să se mistuie în dureri, sa moară mădular cu mădular sau ca viaţa să îi sece picătură cu picătură, decât să îşi dea sufletul dintr-odată? Se poate găsi cineva care să fie legat de lemnul blestemat, să atârne neputincios, cu trupul deja diform, cu umflături hidoase pe piept şi pe umeri şi să îşi tragă fiecare suflare sub apăsarea unei agonii mult prelungite? Eu unul cred că ar avea suficiente motive să moară, chiar înainte de a fi urcat pe cruce. '

Crucificarea era un mod de execuţie pe care Roma îl păstra pentru împrejurările când dorea să se facă bine înţeleasă.

Nu exista o procedură standard pentru crucificare, de vreme ce adesea călăilor li se dădea toată libertatea de a face risipă de brutalitate. Uneori, victimele erau ţinutuite pe cruce în posturi stranii, uneori cuiele le erau bătute prin vintre sau erau siliţi sa asiste la lucruri grele... Crucificarea nu era doar un mijloc de execuţie căci existau moduri mai eficiente de a omorî pe cineva. Crucea era făcută anume pentru manifestarea brutalităţii iar victimele nu erau tratate cu blândeţe.

Deseori, crucificarea avea loc după o biciuire prealabilă ca în cazul Domnului Isus, biciuire care era ea însăşi o tortură înfiorătoare. Biciul era conceput astfel încât să se înfingă în piele şi să zdrobească muşchii astfel că sqngele victimei curgea şiroaie. Josephus ne spune că victimele erau biciuite pâna la os iar uneori intestinele le erau expuse ca urmare a biciuirii. Din acest motiv Seneca spune că, în momentul în care ajungea pe cruce, victima era doar 'un hoit zdrobit şi neputincios'.

Scopul final al crucificării era execuţia şi era uşor de stabilit dacă victimele de pe cruce mai erau sau nu în viaţă: nu trebuia decât să observi dacă se mai mişcau sau nu. Dacă nu se mişcau, în mod cert erau moarte pentru că aceasta însemna ca nu mai respirau. Din pricina modului în care victimele răstignirii erau puse să atârne, cutia lor toracică era destinsă la maximum iar plămânii nu mai puteau genera presiunea necesară expiraţiei. Pentru a expira, crucificaţii erau nevoiţi să se ridice, împingându-se în cuiele bătute în picioare, iar în timp ce se prăbuşeau la loc, trăgeau aer în piept. Însă, odată atinsă limita epuizării sau din cauza hemoragiei puternice, trupurile lor se lăsau în jos şi nu mai puteau expira. Astfel, mureau prin asfixie.

Iată de ce una dintre metodele de a grăbi sau a fi siguri de moartea victimelor era zdrobirea genunchilor aşa cum se spune că s-a procedat cu tâlharii ce stăteau de o paret şi de alta a Domnului Isus. Odată genunchii zdrobiţi, nu mai puteau expira şi în scurt timp îşi dădeau sufletul.

Totuşi, romanii aveau şi alte mijloace de a se asigura de moartea condamnaţilor. Printre altele, se ştie că practicau incendierea trupurilor, sau le dădeau pradă animalelor sălbatice sau în cazul Domnului Isus le străpungeau inima cu o suliţă.

Cele de mai sus constituie o foarte sumară descriere a terorii crucii. Era un mod de execuţie pe care Roma il rezerva criminalilor lor cei mai odioşi sau netrebnici. Poate că în acest context eta acum mai usor de înţeles de ce cuvântul CRUCE era folosit ca un fel de blestem în clasele sociale inferioare din Roma antică: 'Dar-ar sa fii crucificat! ' Nu ar trebui să surprinda pe nimeni că niciodată, în istoria omenirii cunoscută, nu s-a întâmplat ca cineva să supravieţuiască unei crucificări romane complete.

Ce ar trebui sa ne surprindă, însă, este că o mişcare religioasă a putut lua fiinţă prin proclamaţia ridicolă ca Mântuitorul său fusese crucificat.

Dat fiind stigmatul de neînvins al crucificării, ar trebui să ne şocheze faptul că creştinii şi-au răspândit mesajul afirmând că Mântuitorul lor a murit pe cruce. Cum poate Isus mântui pe cineva, dacă El Însuşi a avut parte de o asemenea moarte înfiorătoare?

Iată de ce creştinii erau batjocoriţi din pricina acestei credinţe.

...

Iată de ce Biserica din Corint trebuia să primească asigurări că, în pofida aparenţelor, crucea lui Isus continua să fie o veste bună:

'Fiindcă propovăduirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării, dar pentru noi, care suntem pe calea mântuirii este puterea lui Dumnezeu. '

Odată ce aflăm ce înseamnă o cruce, în accepţiunea uzuală, este clar de ce ea părea 'o nebunie'.

Fără îndoială că mesajul despre HRISTOS CEL RĂSTIGNIT... 'pentru iudei este o pricină de poticnire, şi pentru neamuri, o nebunie. ' Pentru evrei şi pentru ne-evrei deopotrivă, mesajul despre un Mântuitor crucificat era dezgustător şi ridicol. Cu alte cuvinte, mesajul crucii stârnea repulsie oricui îl asculta - cel puţin în prima instanţă. Întrebarea ce trebuie avută în vedere, dat fiind că crucea trezea asemenea batjocuri şi aversiune este: 'De ce ar predica creştinii un asemenea mesaj? ' De ce să nu predice alt mesaj mai atrăgător precum acela că Isus a supravieţuit crucii sau că în pofida aparenţelor, El nu a urcat pe cruce de la bun început? Sau chiar mai bine de ce să nu elimine cu totul crucea din predicarea creştină vestind în schimb că EL a murit în alt fel sau poate că nu a murit deloc şi a fost direct luat la cer? Toate aceste variante ar fi făcut mesajul creştin mult mai atrăgător pentru cei ce-l ascultau...

Există un singur răspuns posibil: ISUS A MURIT REALMENTE CA URMARE A CRUCIFICĂRII, IAR UCENICII PREDICAU CEEA CE TREBUIAU SĂ PREDICE DACĂ VOIAU SĂ PROCLAME ADEVĂRUL.

~&,"&,"&~. .

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>