text Cugetari crestine

Meditații teologice (8)

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Marin Mihalache

1. Modernismul încearcă să rezolve dicotomia teologică și filozofică a raportului dintre om și Dumnezeu și soluția la care a ajuns a fost divinizarea naturii. Îl ucide pe Dumnezeu iar pe om îl ontologizează în istorie dezmoștenindu-l astfel de darul divin al libertății metafizice și transcedentale. Credința a fost înlocuită cu voința de putere. Rămas singur și fără noimă metafizică dar crezându-se pe sine puternic omul modern încearcă să se răzbune pe natură pe care vrea cu orice preț să o supună, de parcă natura ar fi dușmanul de moarte al omului.

2. Modernismul cartezian a încercat să-l prindă pe Dumnezeu cel infinit și să-l zăvorască în cușca rațiunii omenești finite ca astfel omului să nu-i mai fie frică de Dumnezeu și să devină liber. Omul modern are numai trup și minte. Nu mai este trup-suflet-duh și de aici i se trage moartea spirituală.

3. În paradis omul avea de toate, trebuia numai să îngrijească grădina creației. Și totuși omul s-a răzvrătit, nu i-a mai fost frică de Dumnezeu și s-a făcut neascultător. Dar neascultarea l-a costat veșnicia.

4. Și fiindcă toți ceilalți în jurul nostru sunt dominați de aceleași tendințe și propensități, sunt în aceeași condiție umană, toți suntem, declarat sau nu, într-un continuu război împotriva celorlalți și astfel suntem totodată în război împotriva noastră înșine. Omul a devenit cel mai mare pericol și dușman al omului, iar toate celelalte dezastre naturale ori “acte ale lui Dumnezeu” așa cum sunt numite astăzi sunt parte din lupta pentru existență.

5. Omul are capacitatea de a înțelege, de a analiza, de a concepe strategiile cele mai eficiente pentru a-și atinge machiavelic scopurile, pentru a-și satisface dorințele și pasiunile, pentru a supraviețui, pentru a domina și controla nu numai natura înconjurătoare ci și semenul, societatea, competitorii, pe Dumnezeu însuși dacă ar fi cu puțință.

6. În paradigma modernității trinitatea ontică premodernă, Dumnezeu-om-natură a rost redusă la dualitate, antinomie, la om-natură. În postmodernism natura tinde să dispară ca entitate în matricea ontică; rămâne doar omul singur, un microcosmos conștient de sine, un demiurg izolat în busola de eter a timpului obsedat să colonizeze infinitatea spațiului. Eliminând pe Dumnezeu, ipoteza divină, din trinitatea ontică toate calitățile și atributele divine au fost transferate naturii și asumate de om. Științei i-a revenit sarcina de a crea o narațiune metafizică comprehensivă care să explice realitatea și creația, iar artei și filozofiei datoria de a desacraliza natura, omul, creația și cultura religioasă. Numai că natura și natura omenească oricât de glorificate și divinizate ar fi de om tot creații finite rămân. Deocamdată cel puțin după câte se știe până acum omul nu este omnipotent, nici infinit, nici veșnic, nici n-a creat cerul și nici pământul.

7. Dialogul ecumenic ar trebui să înceapă mai degrabă de la spiritualitate decât de la teologie, de la instituții și organizații. Este mai ușor să găsești un numitor comun în cele ale duhului decât în cele omenești.

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>