text Cugetari crestine

A fi, a avea, a face

Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Hurdubae Grigore
A fi, a avea, a face

A fi, a avea, a face sunt trei verbe între care ne așezăm viața. Trei verbe în jurul și cu ajutorul cărora se construiește limbajul.

Oare care ar fi ordinea în care aceste trei verbe invadează viața noastră?
Oare care sunt motivațiile care ne îndeamnă să așezăm aceste trei verbe la construcția vieții noastre?

Motivațiile inimilor noastre ne sunt sădite de mici copii, întrebarea pe care o auzim adesea este: “Ce vrei să te faci când o să fii mare? ”, inoculându-ne ideea că vom fi cândva, cineva după cuvenitele eforturi.

Succesiunea acceptată și practicată ar fi: a face, a avea, a fi.
Eu fac, lucrez, muncesc, trudesc etc. ,
pentru a avea, a acumula, a dobândi, a deține etc. , bani, resurse, proprietăți, relații, poziții
pentru a fi cineva, pentru a demonstra că sunt cineva, pentru a arăta că sunt cineva.

Care este ordinea lui Dumnezeu?

Exemplul Vechiului Testament

a. Dumnezeu a definit pe “a fi” al omului. – Omul – După Chipul lui Dumnezeu
Geneza 1: 27 Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut.

b. Dumnezeu a definit pe “a avea” al omului
Geneza 1: 29 Şi Dumnezeu a zis: „Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânţă şi care este pe faţa întregului pământ şi orice pom care are în el rod cu sămânţă: aceasta să fie hrana voastră.
Geneza 2: 8 Apoi Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit; şi a pus acolo pe omul pe care-l întocmise. (Geneza 2: 8)

c. Dumnezeu a definit pe “a face” al omului
Geneza 2: 15 Domnul Dumnezeu a luat pe om şi l-a aşezat în grădina Edenului, ca s-o lucreze şi s-o păzească. (Geneza 2: 15)
Exemplul lui Hristos din Noului Testament

a. Dumnezeu a definit pe “a fi” al Fiului Omului.
Luca 3: 22b Şi din cer s-a auzit un glas care zicea: „Tu eşti Fiul Meu preaiubit: în Tine Îmi găsesc toată plăcerea Mea! ”
b. . Dumnezeu a definit pe “a avea” al Fiului Omului
Luca 4: 1a Isus, plin de Duhul Sfânt, ………


c. Dumnezeu a definit pe “a face” al omului
Luca 4: 1b-4: 2a ……… S-a întors de la Iordan şi a fost dus de Duhul în pustiu, unde a fost ispitit de diavolul timp de patruzeci de zile.

În ordinea divină, este stabilită identitatea, apoi urmează înzestrarea după care trimiterea. Ordinea este a fi, a avea, a face.

Noi ne construim viața, de cele mai multe ori, invers ordinii divine, și ne mirăm că la urmă pierdem identitatea pentru care am lucrat și adunat cu atâta pasiune. Casă construită pe nisip. Este ordinea nedumnezeiască, omenească sau cum spun diferite traduceri ale bibliei carnală-firească.

Dar Dumnezeu nu a lăsat doar exemple pentru noi. El ne invită să fim parte în acest plan. Pentru început El schimbă identitatea noastră. Sfântul evanghelist Ioan spune: “A venit la ai* Săi, şi ai Săi nu L-au primit.
Dar tuturor* celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu; ” Ioan 1: 11-12. Apoi Dumnezeu ne dă, ne înzestrază după cum spune Ev. Matei – faceți ucenici și învățați-i (Matei 28: 19, 20). În continuare găsim că Dumnezeu cere să facem: Căci noi suntem lucrarea* Lui şi am fost zidiţi în Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a* pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele. (Efeseni 2: 10)

Am auzit prea multe mesaje și de prea multe ori despre ce avem sau nu avem de făcut, despre ce avem sau nu voie să facem, dacă faptele noastre depun sau nu mărturie pentru Dumnezeu, despre cum ar fi dacă am fi și despre ce bine ar fi dacă am fi cum ar trebui să fim, și foarte puțin despre ce este creștinul în Hristos, despre autoritatea cu care a fost investit în Hristos, despre viața nouă pe care a dobândit-o în Hristos, despre libertatea față de păcat în Hristos (sau cum spune Ap. Pavel despre moartea față de păcat), despre cum cultivarea identității devine bază pentru echipare, apoi suport pentru lucrare.

Dacă nu înțelegem și nu cultivăm identitatea în Hristos, urmare nașterii din nou, nu ne vom hrăni adecvat și nu vom căuta hrană spirituală adecvată, riscând o preocupare pentru fapte neroditoare sau înfăptuirea greșită a unor lucrări spirituale.

Identitatea, ca punct de plecare, este extrem de importantă. Verbul a fi este un verb copulativ. Practic acest verb comunică ceva numai dacă formează un predicat nominal, adică trebuie să mai punem ceva(nume predicativ) pe lângă verb, excepție când este folosit cu sensul de a exista. Nu poți spune “Eu sunt. ”, fără a fi obligat să pui ceva mai departe. Ești obligat la nume predicativ. Identitatea este definită în raport de altceva. Care este acel prim altceva care este cel mai important și pe care nu-l poți pierde? Acel altceva este de fapt Cineva și anume Dumnezeu cel Neschimbat. Creștinul este fiu al lui Dumnezeu. Hristos, Dumnezeu Întrupat este Fiul lui Dumnezeu. Așa ne definim identitatea. Interesant cum se definește Dumnezeu pe Sine: Eu sunt Cel ce sunt. Astfel, Dumnezeu întoarce verbul a fi la Sine Însuși deoarece el este realitatea ultimă și doar El poate să spună “Eu sunt”, fără a fi nevoie să mai adauge ceva. Hristos s-a prezentat pe Sine cu acest Eu sunt, care a stârnit furie și controverse, un alt mod de a-Și arăta Dumnezeirea. Un lucru cu adevărat măreț găsim la apostolul Ioan care ne spune că Dumnezeu este dragoste. Cum ar fi că Dumnezeu dacă chiar ar fi să se definească în raport de ceva, acel ceva este dragostea. Aici avem un nume predicativ exprimat printr-un substantiv, nu prin adjectiv sau vreun participiu. Este exprimarea faptului că dragostea ține de esența Ființei Lui Dumnezeu.

Nu putem să ne definim identitatea decât prin raportare. Raportarea la familie, la națiune, la profesie, la tradiție, la filosofie și orice am mai găsi de cuviință nu pot defini identitatea noastră, ci, în înțelepciune, ne pot înfrumuseța sau împodobi identitatea, dar nu pot și nu au voie a completa sau înlocui identitatea reală ce o avem în Hristos, pentru că dacă se întâmplă aceasta, atunci ne întâlnim cu idolatria.

Suntem chemați se ne descoperim, să ne cultivăm și să ne hrănim identitatea în Hristos.

Grigore Hurdubae

Cele mai recente resurse creștine scrise

Călătoria - Seria Moștenirea Râului Străvechi - vol. 3 - roman creștin
Există povești care nu doar se citesc, ci se trăiesc. Cărți care nu se închid odată cu ultima pagină, pentru că ele continuă în inimă. Un astfel de roman este „Călătoria – Seria Moștenirea Râului Stră... Citeste mai mult >>
„Ce îți promit”, roman istoric creștin plin de speranță și har
Uneori, cele mai frumoase povești nu sunt doar despre iubire, ci despre credința care rezistă în mijlocul furtunii. Despre promisiuni care trec peste generații, și despre inimile care se agață de năde... Citeste mai mult >>
„Ce am lăsat pentru tine”, roman istoric creștin care atinge sufletul
Există cărți care nu se citesc doar cu ochii, ci mai ales cu inima. Unele povești se strecoară adânc în suflet și lasă o amprentă care nu se șterge ușor. Așa este și romanul „Ce am lăsat pentru tine”,... Citeste mai mult >>
Jurnal creștin, o călătorie a inimii alături de Dumnezeu
 Trăim într-o lume grăbită, în care liniștea pare tot mai greu de găsit. Totuși, există momente în care inima noastră tânjește după un loc sigur, un colț unde putem să ne așternem gândurile, rugă... Citeste mai mult >>
Biblia pentru copii din 1992, o carte care a crescut generații de credincioși
Există cărți care nu îmbătrânesc niciodată. Păstrate cu grijă pe rafturi, răsfoite cu emoție și dăruite din generație în generație, ele continuă să lumineze sufletele celor care le ating. Așa este și... Citeste mai mult >>
Biblia albastră pentru copii – prima carte de credință
 Există daruri care nu se măsoară în lucruri, ci în lumină. Pentru un copil, Biblia albastră pentru copii nu este doar o carte frumos ilustrată, este o poartă spre iubirea lui Dumnezeu, o chemare... Citeste mai mult >>
Jamie Ogle și cărțile creștine care îți ating inima imediat
Jamie Ogle este unul dintre autorii creștini traduși recent la editura Maranatha, iar cărțile sale reușesc să creeze o punte sinceră între emoție, credință și vindecare. Dacă îți dorești o lectură car... Citeste mai mult >>
Denise Hunter – povești creștine despre iubire și speranță
Într-o lume în care literatura romantică adesea alunecă spre superficial, Denise Hunter reușește să păstreze viu un gen profund și autentic: romanul creștin. Prin povești încărcate de emoție, speranță... Citeste mai mult >>
Cărți creștine care inspiră și transformă vieți
Trăim într-o lume în care ritmul este tot mai alert, iar provocările vieții de zi cu zi pot duce la epuizare, îndoială sau chiar pierderea direcției spirituale. În acest context, cărțile creștine... Citeste mai mult >>
Romane crestine care ating inima
Într-o lume tot mai grăbită, sufletul omului caută sens, pace și speranță. Romanele crestine sunt acele povești care ne amintesc că dragostea, iertarea și credința rămân cele mai puternice forțe ale v... Citeste mai mult >>