text Studii

Actualizarea profeției canonice. Mica

de Iulia Contis
Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Iulia Contis

ACTUALIZAREA PROFEȚIEI CANONICE. Mica

Necesitatea acestui studiu

Frământată fiind de starea de fapt a fenomenului religios penticostal actual, observându-i coborâșurile din punctul de vedere al experiențelor spirituale- prin raportare la înaintașii noștri în credință, dar știind care ar fi starea de... drept înaintea lui Dumnezeu, am decis, prin experiența mea spirituală, să adâncesc dorința de actualizare a darurilor spirituale promise de/ în Scriptură. Unul dintre aceste daruri este cel al profeției (exact pe acesta, printre altele care îmi sunt străine, dintr-o listă prezentată și în studiul: Utilitatea darurilor supranaturale în contextul cântării, nu îl am!).

Conform definiției de DEX, două sinonime pentru profeție ar fi: prevestire, prezicere. (Aici sunt întru totul de acord cu definiția propusă!) Însă, pentru a restrânge puțin cadrul la care mă voi referi, am specificat de la început faptul că mă refer la cadrul religios biblic, excluzând zona profețiilor... păgâne; nu mă refer la căderi în transă ș. a. m. d, ci la acea comuniune sacră cu Dumnezeu, din care derivă adevărata lucrare profetică.

Introducere

Mica (în engleză, Micah) este unul dintre profeții mici ai Bibliei. El a profețit despre Samaria și despre Ierusalim (după cum reiese în mod explicit din primul verset al primului capitol, indiferent care ar fi traducerea pentru care optezi).

P. S: Probabil, din... modestie am renunțat la pluralul modestiei în acest studiu. Oricum, nu mă simt reprezentativă pentru starea de fapt a penticostalilor (în general); mă simt, eventual, reprezentativă (și, prin urmare, răspunzătoare) pentru starea lor de... drept înaintea lui Dumnezeu.

ACTUALIZAREA PROFEȚIEI CANONICE. ÎNTRE DOUĂSPREZECE ROSTIRI IMPORTANTE

Mica este împărțită în șapte capitole. Presupun că pentru mulți cititori nu constituie o surpriză faptul că nu există această artificială împărțire în original. Am încercat, prin urmare, să gândesc profeția aceasta în funcție de câteva secvențe identificate în ea, și nu în funcție de capitole.

Din punctul meu de vedere, cele mai importante secvențe ale sale ar fi împărțite cam așa:

1) Atitudinea profetului față de popor (reiese din cap. 1:8,9);

2) Atitudinea profetului față de nedreptate (rostirea acelui: Vai! , cap. 2:1,2);

3) Atitudinea profetului față de profeții falși (cap. 3:5-7);

4) Justificarea propriei slujbe, propriei poziții (cap. 3:8);

5) Vestirea restaurării spirituale, după rostirea condamnării (cap. 4:1-10);

6) Îndemn la ridicare spirituală (cap. 4:13);

7) Vestirea explicită a înlăturării idolatriei, a înlăturării manifestărilor puterilor demonice (cap. 5:12-15);

8) Amintirea izbăvirilor trecute (cap. 6:3-5);

9) Rostirea atitudinii cerute de Dumnezeu de la popor (cap. 6:8);

10) Deplângerea stării poporului (cap. 7:2-4);

11) Identificarea profetului cu poporul (cap. 7:7-11);

12) Atitudinea finală a Domnului față de popor (cap. 7:19-20).

Voi privi aceste rostiri într-o încercare de actualizare a principiilor care stau la baza lucrării profetice, și nu apelând la istorie, la contextualizarea în perimetrul în care au fost rostite.

După cum specificam, voi privi câteva secvențe ale profeției Mica. Prima dată, mă voi referi la atitudinea profetului față de popor.

ATITUDINILE PROFETULUI AUTENTIC

Atitudinea profetului față de popor

Observ din cap. 1:8,9 că profetul plânge starea poporului (îi este milă de el), din cauza rănii sale. Reiese foarte clar din versetele anterioare faptul că rana poporului este cauzată de păcat! Însă rana profetului este cauzată de rana poporului. Într-o oarecare măsură, profetul se identifică, evident, cu poporul, dar el este fără păcat. PROFETUL NU ESTE EGALUL POPORULUI, EL NU ESTE VOCEA POPORULUI, PROFETUL ESTE VOCEA LUI DUMNEZEU PENTRU POPOR.

Atitudinea profetului față de nedreptate

Atitudinea profetului față de nedreptate reiese din cap. 2:1,2. Profetul rostește acel vai referitor la cei care practică nedreptatea. Condamnă, așadar, nedreptatea. Condamnă explicit, în aceste versete, câteva tipuri de nedreptate:

1) cugetarea nelegiuirii;

2) înfăptuirea răului;

3) însușirea bunurilor pe nedrept;

4) manipularea pe criterii genealogice.

Atitudinea profetului față de profeții falși

O importanță aparte are și atitudinea profetului față de profeții falși. Profetul adevărat prevede sfârșitul real al celor falși:

1) experimentarea lipsei de inspirație și, prin urmare...

2) experimentarea rușinii.

Justificarea propriei poziții

Prin contrast, profetul autentic își justifică ulterior poziția, prin experimentarea puterii spirituale cu implicații reale, prin experimentarea puterii Duhului Sfânt (prin experimentarea cunoașterii care derivă din acea putere a Duhului Sfânt).

Acestea sunt câteva caracteristici ale profetului autentic.

ELIBERARE ȘI RESTAURARE PRINTR-UN PROFET MIC (MICA)

Am decis să omit două secvențe selectate în analiza pe care mi-am propus-o. Eventual, încercați o analiză proprie a secvențelor respective (Vestirea restaurării spirituale și Îndemn la ridicare spirituală). Așadar, voi realiza un salt la:

Vestirea înlăturării idolatriei

Observ că profetul vestește hotărârea lui Dumnezeu de a înlătura în Mica 5:12-15:

1) descântecele din țară;

2) vrăjitorii;

3) idolii/ stâlpii idolești.

De asemenea, Dumnezeu își prezintă poziția față de popoarele care nu ascultă de El: răzbunarea!

După vestirea înlăturării idolatriei, observ o altă rostire importantă:

Amintirea izbăvirilor trecute (cap. 6:3-5)

Sunt amintite:

1) ieșirea din Egipt;

2) investirea conducătorului poporului pentru acea eliberare din robia egipteană: Moise (ajutat de Aaron și de Maria). Observ că pentru Dumnezeu contează și membrii familiei conducătorului, nu doar reprezentantul ales- Moise; altfel, nu ar fi fost amintiți- e amintit și numele unei femei, un lucru mai puțin tipic pentru o cultură patriarhală.

3) episodul cu Balaam ș. a. m. d.

Rostirea atitudinii pretinse de la popor

Ulterior, profetul rostește cerințele lui Dumnezeu pentru popor (Mica 6:8):

1) să facă dreptate (în baza lucrurilor descoperite);

2) să iubească mila;

3) să umble smerit cu Dumnezeul său.

P. S: Atunci când dreptatea și mila se exclud reciproc, în mod sigur, Dumnezeu pretinde alegerea dreptății. De exemplu, Dumnezeu nu va susține niciodată prostituția doar pentru că cineva ar muri de foame fără. DUMNEZEU ESTE SFÂNT ȘI NU SE CONTRAZICE PE SINE! Dar, atunci când cele două atitudini- dreptatea și mila- nu se exclud reciproc, Dumnezeu pretinde exercitarea lor.

SUPERIORITATEA PROFETULUI

Punctul meu de vedere susține că o persoană vrednică de dispreț (o prostituată, de exemplu) își merită disprețul public! Merită un fel de stigmat, un fel de literă stacojie, prin care să fie resimțită din plin repudierea/ renegarea din partea oamenilor de bine. Din păcate, societatea românească, în lipsă de ceva mai bun, a ajuns nu doar să nu mai repudieze nonvalori, ci chiar să le cultive! Eu le voi repudia până când voi muri (dacă nu va interveni cumva pocăința între timp)!

Chiar și așa, mă învață profetul Mica și astăzi că starea poporului, oricât de jalnică ar fi, trebuie deplânsă.

Deplângerea stării poporului

Observ în Mica 7:2-4 că profetul remarcă regresul social, manifestat prin:

1) lipsă de cinste (oamenii sunt necinstiți);

2) mită.

Într-un astfel de context, profetul, deplângând starea poporului, vestește pedeapsa divină.

Va urma…

Atitudinea finală a Domnului față de popor

(Voi sări și peste secvența: Identificarea cu poporul.)

Observ că, în finalul profeției (Mica, cap. 7:19,20), profetul intermediază relația dintre Dumnezeu și popor, prin faptul că îi amintește lui Dumnezeu promisiunile făcute înaintașilor, patriarhilor. În baza acelor promisiuni, profetul are certitudinea că Dumnezeu va lucra. Privind retrospectiv, e sesizabilă, desigur, veridicitatea profeției lui Mica.

De aici, extragem un principiu: profetul trebuie să intermedieze întotdeauna relația dintre Dumnezeu și om și prin raportare la promisiunile trecute ale Sale. În baza intermedierii profetice pot susține că atitudinea finală a lui Dumnezeu față de popor este îndurarea. Chiar faptul că (mai) exista intermediere profetică reprezintă un semn al îndurării divine. Același lucru este valabil și astăzi!

În concluzie, darul profetic este verificabil și empiric. El reprezintă o valoare inestimabilă, printre alte daruri inestimabile ale Duhului Sfânt; dar nici el, nici altele nu sunt pentru oricine! Darurile Duhului Sfânt pot fi primite doar prin sfințire!

Cele mai recente resurse creștine scrise

Începeți Anul Nou cu încredere și speranță în Dumnezeu Editorial
În timp ce ne apropiem de începutul unui nou an, să ne aducem aminte de promisiunile lui Dumnezeu care ne însoțesc în fiecare pas al călătoriei noastre. Anul Nou este adesea privit ca un moment de ref...
de Elena Tautan 09 aprilie 2024 Citeste mai mult >>
Nașterea Mântuitorului - Făgăduința împlinită a lui Dumnezeu Editorial
În această perioadă de sărbătoare, inimile noastre se întorc către minunea care a adus lumina și speranța în întuneric - nașterea lui Isus Hristos, Mântuitorul lumii. Suntem chemați să reflectăm asupr...
de Elena Tautan 09 aprilie 2024 Citeste mai mult >>
Resursa multipla TEST2 Acorduri
de Resurse pentru Creștini 15 februarie 2024
Resursa Test 2 Acorduri
de Resurse pentru Creștini 15 februarie 2024
Doctrina Bisericii Adventiste - Dumnezeu Duhul Sfant Adventist
Doctrina Bisericii Adventiste - Dumnezeu Duhul Sfant Dumnezeu Duhul cel veşnic a fost activ împreună cu Tatăl şi cu Fiul în lucrarea de creare a lumii, de întrupare şi de răscumpărare. El i-a ins...
de Resurse pentru Crestini 12 februarie 2024 Citeste mai mult >>
Test pacea lui Dumnezeu Pacea lui Dumnezeu
Test de continut articol aici
de Resurse pentru Crestini 02 februarie 2024
Test 2 Cugetari
Aceasta este o resursa de test
de Negoiescu Samuel 26 decembrie 2023
Asociatia ,,Speranta pentru Romania'' lanseaza eSperanta.ro - magazin caritabil de cadouri personalizate Editorial
Dragilor, suntem bucurosi sa va anuntam lansarea magazinului online caritabil eSperanta (www.esperanta.ro).eSperanta.ro este un proiect al asociatiei ,,Misiunea Speranta pentru Romania'', un pas inova...
de Negoiescu Samuel 26 decembrie 2023 Citeste mai mult >>
Zi de curățenie Poezii
1105. ZI DE CURĂȚENIESă scriu un gând eu m-am opritCăci mă cam tem, m-am rătăcitȘi iată, am staționatȘi un pic mai dur, analizat.Mă tem că nu mă recunoscDeși credeam că mă cunosc,O curățenie am pornit...
de Emilia Dinescu 07 august 2023 Citeste mai mult >>
Gânduri Poezii
1104. GÂNDURIDe multe ori ne temem să spunem ce gândim,Nu vrem pe al nostru seamăn, nu vrem să îl rănim,Dar nu ne oprim o clipă ca să analizămPoate-n tăcerea noastră mai rău îl atacăm,Mai rău îi facem...
de Emilia Dinescu 07 august 2023 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise