text Eseuri

Teroarea crucii

de Nabeel Qureshi
Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Nabeel Qureshi

Simplu spus, crucea era una dintre cele mai urâte, chinuitoare şi eficiente metode de execuţie pe care omul, în stricăciunea sa le-a născocit 'excruciating' - în limba engleză, groaznic, înfiorător, derivat din limba latină care descrie o durere 'produsă de cruce'.

Cicero, un orator roman din Antichitate, descrie crucificarea drept 'cea mai crudă şi dezgustătoare pedeapsă' şi 'extrema absolută a torturii'. În opinia sa, chiar şi gândul la 'teroarea crucii' era prea greu de îndurat pentru cetăţenii romani: 'Nu doar că un roman trebuie ferit de cruce, dar însuşi cuvântul CRUCE trebuie îndepărtat din gândurile, ochii şi urechile lui. '

Seneca cel Tânăr a scris următorul paragraf ce descrie disperarea celui crucificat: 'Oare există pe lumea aceasta vreun om care ar prefera să se mistuie în dureri, sa moară mădular cu mădular sau ca viaţa să îi sece picătură cu picătură, decât să îşi dea sufletul dintr-odată? Se poate găsi cineva care să fie legat de lemnul blestemat, să atârne neputincios, cu trupul deja diform, cu umflături hidoase pe piept şi pe umeri şi să îşi tragă fiecare suflare sub apăsarea unei agonii mult prelungite? Eu unul cred că ar avea suficiente motive să moară, chiar înainte de a fi urcat pe cruce. '

Crucificarea era un mod de execuţie pe care Roma îl păstra pentru împrejurările când dorea să se facă bine înţeleasă.

Nu exista o procedură standard pentru crucificare, de vreme ce adesea călăilor li se dădea toată libertatea de a face risipă de brutalitate. Uneori, victimele erau ţinutuite pe cruce în posturi stranii, uneori cuiele le erau bătute prin vintre sau erau siliţi sa asiste la lucruri grele... Crucificarea nu era doar un mijloc de execuţie căci existau moduri mai eficiente de a omorî pe cineva. Crucea era făcută anume pentru manifestarea brutalităţii iar victimele nu erau tratate cu blândeţe.

Deseori, crucificarea avea loc după o biciuire prealabilă ca în cazul Domnului Isus, biciuire care era ea însăşi o tortură înfiorătoare. Biciul era conceput astfel încât să se înfingă în piele şi să zdrobească muşchii astfel că sqngele victimei curgea şiroaie. Josephus ne spune că victimele erau biciuite pâna la os iar uneori intestinele le erau expuse ca urmare a biciuirii. Din acest motiv Seneca spune că, în momentul în care ajungea pe cruce, victima era doar 'un hoit zdrobit şi neputincios'.

Scopul final al crucificării era execuţia şi era uşor de stabilit dacă victimele de pe cruce mai erau sau nu în viaţă: nu trebuia decât să observi dacă se mai mişcau sau nu. Dacă nu se mişcau, în mod cert erau moarte pentru că aceasta însemna ca nu mai respirau. Din pricina modului în care victimele răstignirii erau puse să atârne, cutia lor toracică era destinsă la maximum iar plămânii nu mai puteau genera presiunea necesară expiraţiei. Pentru a expira, crucificaţii erau nevoiţi să se ridice, împingându-se în cuiele bătute în picioare, iar în timp ce se prăbuşeau la loc, trăgeau aer în piept. Însă, odată atinsă limita epuizării sau din cauza hemoragiei puternice, trupurile lor se lăsau în jos şi nu mai puteau expira. Astfel, mureau prin asfixie.

Iată de ce una dintre metodele de a grăbi sau a fi siguri de moartea victimelor era zdrobirea genunchilor aşa cum se spune că s-a procedat cu tâlharii ce stăteau de o paret şi de alta a Domnului Isus. Odată genunchii zdrobiţi, nu mai puteau expira şi în scurt timp îşi dădeau sufletul.

Totuşi, romanii aveau şi alte mijloace de a se asigura de moartea condamnaţilor. Printre altele, se ştie că practicau incendierea trupurilor, sau le dădeau pradă animalelor sălbatice sau în cazul Domnului Isus le străpungeau inima cu o suliţă.

Cele de mai sus constituie o foarte sumară descriere a terorii crucii. Era un mod de execuţie pe care Roma il rezerva criminalilor lor cei mai odioşi sau netrebnici. Poate că în acest context eta acum mai usor de înţeles de ce cuvântul CRUCE era folosit ca un fel de blestem în clasele sociale inferioare din Roma antică: 'Dar-ar sa fii crucificat! ' Nu ar trebui să surprinda pe nimeni că niciodată, în istoria omenirii cunoscută, nu s-a întâmplat ca cineva să supravieţuiască unei crucificări romane complete.

Ce ar trebui sa ne surprindă, însă, este că o mişcare religioasă a putut lua fiinţă prin proclamaţia ridicolă ca Mântuitorul său fusese crucificat.

Dat fiind stigmatul de neînvins al crucificării, ar trebui să ne şocheze faptul că creştinii şi-au răspândit mesajul afirmând că Mântuitorul lor a murit pe cruce. Cum poate Isus mântui pe cineva, dacă El Însuşi a avut parte de o asemenea moarte înfiorătoare?

Iată de ce creştinii erau batjocoriţi din pricina acestei credinţe.

...

Iată de ce Biserica din Corint trebuia să primească asigurări că, în pofida aparenţelor, crucea lui Isus continua să fie o veste bună:

'Fiindcă propovăduirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării, dar pentru noi, care suntem pe calea mântuirii este puterea lui Dumnezeu. '

Odată ce aflăm ce înseamnă o cruce, în accepţiunea uzuală, este clar de ce ea părea 'o nebunie'.

Fără îndoială că mesajul despre HRISTOS CEL RĂSTIGNIT... 'pentru iudei este o pricină de poticnire, şi pentru neamuri, o nebunie. ' Pentru evrei şi pentru ne-evrei deopotrivă, mesajul despre un Mântuitor crucificat era dezgustător şi ridicol. Cu alte cuvinte, mesajul crucii stârnea repulsie oricui îl asculta - cel puţin în prima instanţă. Întrebarea ce trebuie avută în vedere, dat fiind că crucea trezea asemenea batjocuri şi aversiune este: 'De ce ar predica creştinii un asemenea mesaj? ' De ce să nu predice alt mesaj mai atrăgător precum acela că Isus a supravieţuit crucii sau că în pofida aparenţelor, El nu a urcat pe cruce de la bun început? Sau chiar mai bine de ce să nu elimine cu totul crucea din predicarea creştină vestind în schimb că EL a murit în alt fel sau poate că nu a murit deloc şi a fost direct luat la cer? Toate aceste variante ar fi făcut mesajul creştin mult mai atrăgător pentru cei ce-l ascultau...

Există un singur răspuns posibil: ISUS A MURIT REALMENTE CA URMARE A CRUCIFICĂRII, IAR UCENICII PREDICAU CEEA CE TREBUIAU SĂ PREDICE DACĂ VOIAU SĂ PROCLAME ADEVĂRUL.

~&,"&,"&~. .

Cele mai recente resurse creștine scrise

Începeți Anul Nou cu încredere și speranță în Dumnezeu Editorial
În timp ce ne apropiem de începutul unui nou an, să ne aducem aminte de promisiunile lui Dumnezeu care ne însoțesc în fiecare pas al călătoriei noastre. Anul Nou este adesea privit ca un moment de ref...
de Elena Tautan 09 aprilie 2024 Citeste mai mult >>
Nașterea Mântuitorului - Făgăduința împlinită a lui Dumnezeu Editorial
În această perioadă de sărbătoare, inimile noastre se întorc către minunea care a adus lumina și speranța în întuneric - nașterea lui Isus Hristos, Mântuitorul lumii. Suntem chemați să reflectăm asupr...
de Elena Tautan 09 aprilie 2024 Citeste mai mult >>
Resursa multipla TEST2 Acorduri
de Resurse pentru Creștini 15 februarie 2024
Resursa Test 2 Acorduri
de Resurse pentru Creștini 15 februarie 2024
Doctrina Bisericii Adventiste - Dumnezeu Duhul Sfant Adventist
Doctrina Bisericii Adventiste - Dumnezeu Duhul Sfant Dumnezeu Duhul cel veşnic a fost activ împreună cu Tatăl şi cu Fiul în lucrarea de creare a lumii, de întrupare şi de răscumpărare. El i-a ins...
de Resurse pentru Crestini 12 februarie 2024 Citeste mai mult >>
Test pacea lui Dumnezeu Pacea lui Dumnezeu
Test de continut articol aici
de Resurse pentru Crestini 02 februarie 2024
Test 2 Cugetari
Aceasta este o resursa de test
de Negoiescu Samuel 26 decembrie 2023
Asociatia ,,Speranta pentru Romania'' lanseaza eSperanta.ro - magazin caritabil de cadouri personalizate Editorial
Dragilor, suntem bucurosi sa va anuntam lansarea magazinului online caritabil eSperanta (www.esperanta.ro).eSperanta.ro este un proiect al asociatiei ,,Misiunea Speranta pentru Romania'', un pas inova...
de Negoiescu Samuel 26 decembrie 2023 Citeste mai mult >>
Zi de curățenie Poezii
1105. ZI DE CURĂȚENIESă scriu un gând eu m-am opritCăci mă cam tem, m-am rătăcitȘi iată, am staționatȘi un pic mai dur, analizat.Mă tem că nu mă recunoscDeși credeam că mă cunosc,O curățenie am pornit...
de Emilia Dinescu 07 august 2023 Citeste mai mult >>
Gânduri Poezii
1104. GÂNDURIDe multe ori ne temem să spunem ce gândim,Nu vrem pe al nostru seamăn, nu vrem să îl rănim,Dar nu ne oprim o clipă ca să analizămPoate-n tăcerea noastră mai rău îl atacăm,Mai rău îi facem...
de Emilia Dinescu 07 august 2023 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise